Guest AMa Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Nyt kun ongelma on ”ratkaistu”, niin kysynpä kommentteja seuraavaan. Otetaan yksi perinteinen vika: Eli virranjakaja ei pysy paikoillaan. Akselin pykälät pääsee hyppäämään niistä koloistaan => auto sanoo puks puks booom ja jää tien varteen. Syttö sekaisin ja niin edelleen. Seuraa kyykistelyä takakontissa, akselin painamista syvemmälle, sen kieroksi vääntyneen pannan kiristelyä ja sytytyksen säätöä. Ja pyhä toivomus että akseli olis tarpeeksi syvällä kolossa, ja ei pääsis enää hyppäämään. Tuossa kun korjasin sitten tallissa vikaa, niin tutkailin muutenkin sen sielunelämää. Huomasin että ilman sitä kiristys pankaa virranjakaja menee noin kolme milliä syvemmälle??? Lähes niitten pykälöitten verran. Eli kun panta on siinä välissä, akselin päässä olevat pykälä ole kuin puoli milliä niissä koloissaan. Kas kummaa jos sattuu välillä vähän hyppäämään paikoiltaan. Ongelman ratkaisu: * Akseliin tarpeeksi prikkoja ettei pääse enää liikkumaan liikaa pystysuunnassa. * Kiristyspangan suoristus ja levitys niin paljo, että se menee sen jakajassa olevan pykälän päälle * Jakajasta viilalla pois ne kolme nystyrää sen pykälän jälkeen * Asennus paikalleen siten jakaja on nyt pangan paksuuden (3mm) verran alempana ja kiristys tapahtuu myös saman verran ylempää. * Normi säädöt kohilleen Kysymyksiä * Onko noita virranjakajia olemassa erimittaisilla akseleilla? * Kuuluisko sen kiristys pannan oikeasti ollakkin tuolla kohtaa? * Mitä haitta tuosta nyt sitten voi olla normi koneelle? T: AMa Quote Link to comment
P_Valtonen Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 * Onko noita virranjakajia olemassa erimittaisilla akseleilla?* Kuuluisko sen kiristys pannan oikeasti ollakkin tuolla kohtaa? Ei Kyllä Quote Link to comment
vwagen Posted June 5, 2008 Share Posted June 5, 2008 Jakajan akseleita on vain yhdenmittaisia mutta käyttöakseleita kampikammion porauksia on erilaisia joiden kanssa käytetään eripaksuisia ja eri määrää prikkoja,eli aina kun yhdistetään käyttöakseli ja kampikammio jotka eivät ole alunperin kuuluneet yhteen niin mitataan osat ja valitaan prikat sen mukaan. Kiristyspannan kuuluu olla jakajan sorvatulla(ohuemmalla)osuudella. Quote Link to comment
Guest AMa Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Kiitos tiedoista. Asia bueno. Eli sen pannan siis täytyy oikeasti olla sillä sorvatulla osuudella. Lueskelinkin jo aikaisemmin, että niitä prikkoja vaihtelemalla sais tuon sovituksen passaamaan. En vain ymmärtänyt, että miten niitä sinne koloon oikein haihellaan. Jousen kyllä saa pois, mutta se "lyijykynä-temppu" jäi hämärän peittoon. Jokatapauksessa, mä taidan nyt kuitenkin jatkaa tällä "kyläseppä" ratkaisulla. Niin, ja tässäkään tapauksessa moottori ja virranjakaja eivät ole syntymästään asti olleet yhdessä... T: AMa Quote Link to comment
vwagen Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Tarkennuksena vielä että virranjakajat on kaikki (mekaanisesti)suoraan asennuskelpoisia kaikkiin moottoreihin,erot käyttöakseleissa ja kampikammioissa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 6, 2008 Share Posted June 6, 2008 Lueskelinkin jo aikaisemmin, että niitä prikkoja vaihtelemalla sais tuon sovituksen passaamaan. En vain ymmärtänyt, että miten niitä sinne koloon oikein haihellaan. Jousen kyllä saa pois, mutta se "lyijykynä-temppu" jäi hämärän peittoon. Lyijykynätemppu menee vastaavsti: Ota vieteri pois ja tunge sen tilalle lyijykynä tiukasti ja nosta. Kynä sekä akseli pyrkii pyörimään ja anna sen myös pyöriä. Kohta siulla on jakajan käyttöakseli kädessä. Tämä siis tietty olettaen, että irrotit bensapumpun tappeineen ja bakeliitteineen ekaks. Quote Link to comment
Guest AMa Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Asiahan on harvinaisen selvä. Pitänee muistaa ensi kerralla, kun joutuu taas hiplaamaan jakajaa. Ai niin, tallista ei löytynyt kuin yksi lyijykynä niin, miten TUO lyijykynä saadaan sinne koloo ujutettua?!? ;) Quote Link to comment
Kurre Posted June 9, 2008 Share Posted June 9, 2008 Kyllä vahva mies sen saa sopimaan Quote Link to comment
Guest Posted June 14, 2008 Share Posted June 14, 2008 ja varovasti sit ettei akselin alla olevat säätöprikat putoile mihin sattuu,tai muuten edessä koneen avaus:) melkonen kynä sulla,tai pienennetty auto? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.