Guest Damien Posted June 15, 2008 Share Posted June 15, 2008 Jaahas, tuo onkin näemmä tullut tänne Jkl seudulle. Hokasin eilen auton tuolla liepeellä parkissa kun käytiin muksujen kanssa huvittelemassa... Ihan siistihän se on livenäkin. Jarrujen vaihto levyiksi ei ihan poskettoman kallista hupia ole, levyihin ja satuloihin yms. pikku sälään menee n. 100 euroa ja sitten on vaihdettava ainakin olka-akselit ja jarrukilvet. Olka-akselit (madaltavat) maksaa n. 200 euroa uutena. Ai joo ja laakerit menee kans samalla uusiksi. Levyjä ja jarrupaloja saa muuten keskustan Varaosahallista melkeinpä edullisemmin (tai ainakin ilman toimituskuluja) kuin VW osamyyjiltä...ainakin viime kesänä sain. Sellainen pikkujuttu vielä että VW:n orkkislevyt on tehty 4-pulttiselle jaolle. Voi olla vähän hassun näköinen jos edessä ja takana on eri pulttijako. Takarummun voi varmaan vaihtaa, en kyllä tiedä meneekö heittämällä 4 pulttisen rumpu 5 pulttisen tilalle. Kannattaa ehkä ensin tsekata jarrukengät ja säätää ne jarrut ensin. Säätö tapahtuu sellaista tähtimäistä pyörää meisselillä pyörittelemällä. Jarrurummussa on reikä siinä kohdalla. Sillä säädetään kengät niin että ne ei ota rumpuihin juurikaan kiinni vapaasti rengasta pyöritellessä. Kyllä niillä rummuillakin pärjää rauhallisempi kuski ja ne toimii ihan ok jos ovat kunnossa. Quote Link to comment
metake Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 Kyllä niillä rummuillakin pärjää rauhallisempi kuski ja ne toimii ihan ok jos ovat kunnossa. Varsinkin kun uudemman mallinen rumpujarru on orkkis levyjarrua tehokkaampi ;) Quote Link to comment
Guest Pore Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 Joo puistossa ollaan tällä hetkellä töissä. Kuulin että jkl:n seudulla olisi säännöllisiä "kokoontumisia" viikottain? Onhan se ihan nätti, vaikka muutoksia pukkaa hirveällä vauhdilla. Tein muutamia löytöjä, jotka sisältää ainakin 60-70-luvun lisämittareita, vanhat lisävalot sekä vanhan kattotelineen! Tuohon pitääkin tällätä kunnon puulistat ja sukset. Mutta mutta. Tänään käytiin katsomassa jos kupla saisi vaikka vahingossa tuoreen leiman. Eipäs saanut. Ei tullut sinänsä yllätyksenä, mutta pitihän se vikalista käydä noutamassa, joka on muuten seuraavanlainen: -pitkät ajovalot ei toimi -käyttöjarruissa takana 70% eroa, toinen rumpu kiero (oli tiedossa) -rekisterikilven valo ei pala -huurun poisto tuulilasista puuttuu (orkkis vaihtimet lisäpuhaltimella tulossa) -takaiskarit seuraavalle leimalle, nyt just ja just läpi. Ja mielenkiintoisin: -Pohjan ruostevaurio korjattu virheellisesti, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että kynnyskotelon "peltipokkaus" puuttuu 0.5m:n matkalta, koska joku on joskus uusinut tilalle uuden suoran pellin.. Muut on helppo korjata, sekä vanha omistaja oli reilu ja sanoi lähettävänsä paremman rummun postitse. Kiitos siitä! Muuta ei välttämättä edes tarvitse uusia, sillä seisontajarru piti virheettömästi. Eli varmaan suora rumpu+herkistelyä ja taas pelaa! :--) Pohjan korjaus onkin hieman vittumaisempi homma, jonka takia ajattelinkin kysyä onko muille käynyt vastaavaa? Rehellisillä keinoilla en tuota kyllä korjaa, vaan joku lattarauta+helvetisti massaa kuulostaa jo paljon paremmalta. Käytännössä mitään eroa ei olisi, mutta katsastusmiehellehän se ei kelpaa, sillä lattarauta elää eri tavalla kuin alkuperäinen pokattu pelti, jonka takia joutuisin poistamaan paljon peltiä ja tekemään pokkauksen koko matkalle uudestaan.. Otteessakin asia on ilmoitettu niin suurpiirteisesti, että voisi tehdä pohjaan jonkun toisen paikan erinäköisellä massalla valeeksi, jos vaikka kaveri ei huomaisi koko pokkausta.. :--P Jännää että auton pohja on mennyt tuollaisenaan pitkään läpi heittämällä, mutta nyt alettiin inisemään ihan urakalla.. Terveisiä Jyväskylän A-katsastuksesta, valtion rahastuskonttorilta. Quote Link to comment
Guest Damien Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 Kuulin että jkl:n seudulla olisi säännöllisiä "kokoontumisia" viikottain? Pitää paikkansa, lisätietoa tuolta. Joka toinen viikko näin kesäisin, seuraava miitti Kirrissä 6.7. Omat kokemukset A-katsastuksesta on ihan päinvastaiset tältä keväältä. Oli niin hätäinen katsastaja että taisi oikoa muutamassa kohdassa prosessia. No ei se mitään, harvinaisen helppo katsastus oli sillä kertaa. Quote Link to comment
Guest Aatu Posted June 17, 2008 Share Posted June 17, 2008 Kyllä minä kiertäisin 924 possun kaukaa, mutta se onkin minun mielipide. Joo, niin mäkin, ihan hirveitä paskoja kaikki. Toi 924/944-sarjan halveeraaminen on kyllä aidosti huvittavaa. Kyseessä on hemmetin tasapainoinen ja huollettuna äärettömän luotettava auto, joka on uskomattoman hyvä ajaa siihen nähden että uusimmatkin ovat jo 17 vuotta vanhoja. Itseasiassa tämän päivän autoista ei ihan pikkurahalla saa samaa ajodynamiikkaa mitä hyväkuntoisella alustalla olevasta 944:stä. Mulla nyt tosin ei ole ajokokemusta kuin vissiin 41 eri Porschesta joista vähän toistakymmentä on noita audeja. Jos persaukisena ostaa sen Nettiauton halvimman yksilön, niin löytyykö isompi vika silloin tallista vai peilistä? Mutta hei, olkaa vaan ihan rauhassa tota mieltä. Pysyy hinnat alhaalla ja mulla on varaa ostaa niitä. Jos jokainen haluaisi 944:sen, niin hinnat olisi varmaan ihan muuta kuin nyt. Sellaista offarointia tälläkertaa. Lolz. Ai nee, edit piaf: todella kovan luokan Audista on mun toisessa autossa kyse, sen "Audikone" kun on rakennettu Weissachissa Porschen kisapajalla, kuten sen sarjan muutkin koneet. Lölz, osa II. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted June 23, 2008 Share Posted June 23, 2008 Käytäppäs auki se jarrurumpu, onko siellä jotain vuotoa tai onko jotain irronnut koska, kengät ja sylinteri ovat uusia. Purista sylinteri ensin minimi asentoonsa ja laita rumpu paikoilleen ja säädä sitten. voit tehdä toiselle puolelle saman homman. huom puhdista rumpu jarrukliinerillä ja hiomapapperilla. Viime kesän katsastuksessa jarrut toimivat hyvin ja autolla on ajettu sen jälkeen noin 1000km tosin talven se oli seisonnassa. ja jos rumpu on mennyt kieroksi niin lähetän sinulle toisen tilalle. Jamppa auton edellinen omistaja Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Niin ja tarkistappa konetilasta onko rekkarikilven valon johto paikoillaan, pitkienvalojen sulake kannattaa tarkastaa sekä ottaa hapettumat pois sulakkeista ja sulake pesästä ja myös sama homma valoreleen johdoille, tahtovat hapettua kun auto on talven seisonnassa. Jos pohja on hankala niin osta valmis pohjapala ja leikkaa siitä sopivapalanen ja hitsaa lattian päälle vaan, Peten hyvä ehdotus. Jamppa Quote Link to comment
Virtanen Posted June 24, 2008 Share Posted June 24, 2008 Terveisiä Jyväskylän A-katsastuksesta, valtion rahastuskonttorilta. Eipä taida valtiolla olla A-katsastuksen kanssa mitään tekemistä: http://blogit.yle.fi/node/2070 Quote Link to comment
Guest Pore Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Niin ja tarkistappa konetilasta onko rekkarikilven valon johto paikoillaan, pitkienvalojen sulake kannattaa tarkastaa sekä ottaa hapettumat pois sulakkeista ja sulake pesästä ja myös sama homma valoreleen johdoille, tahtovat hapettua kun auto on talven seisonnassa. Jos pohja on hankala niin osta valmis pohjapala ja leikkaa siitä sopivapalanen ja hitsaa lattian päälle vaan, Peten hyvä ehdotus. Jamppa Kiitti neuvoista. Jep. Johdotukset korjattu ja kaikki valot pelaa nyt moitteettomasti! Jarrujen laitto alkaa huomenna, kun saan vähän järeämmät työkalut navan irroitukseen. Yhdet putkitongit meni jo solmuun.. ehh. Joo jotain herkistelyä se todennäköisesti vaatii, sillä seisontajarrulla teho oli todella hyvä ja ero olematon. Samalla tarkistaa kun vaihtaa rummun, sekä tsekkaan joo toiseltakin puolelta. Pohja alkaa olla taas tikissään, eli kynnyskotelo piti tehdä ja tämä "pokkaus" lisätä sen viereen. Nyt tiedän miksi ilmaa ei tullut kun kokeilin puhaltaa takapenkin alta imurilla eteen; putket jotka kulkevat kynnyskoteloissa ovat ehkä hieman hmm.. noh. loppu. Hitsausta pohjustaessa revin kaikki kumit sieltä kynnyskotelon vierestä. Kumit on ilmeisesti vaimentamaan jotain pohjalevyn ja korin värinöitä? Pitää talvella tehdä toisellekin puolelle sama homma ja avata tuokin kynnyskotelo uudestaan. Ajattelin heittää alle rosteriset putket lämpöä viemään, niin eipähän ruostu. Sekä tietysti uusia ne kumit korin alle. Pohja on kyllä muuten osoittautunut hyvin terveeksi, eikä ruosteita ole kuin alkavaa ovien alla. :--) Uuden rintapellinkin olit ilmeisesti tällännyt, tai ainakin sen näköinen on. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted June 26, 2008 Share Posted June 26, 2008 Ne kumit taitavat estää veden pääsyn sisälle autoon, minä en ole autosta korjannu kuin pikkusen sieltä helman etu osasta ja vaimo akun alta, muut korjaukset on tehty aikaisemmin. Lämpökanavat kynnyskoteloista on poistettu kokkonaan ruosteen takia joskus. Laitoin eilen rummun matkahuoltoon. Quote Link to comment
Guest Pore Posted June 30, 2008 Share Posted June 30, 2008 Jep. Leimaa tuli! Hyvää kesää ja kiitos neuvoista! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.