Jump to content

Pallokeula vuotaa sähköä - mistä etsiä vikaa? (päivitetty)


Guest pallokeula-paula

Recommended Posts

Guest pallokeula-paula

Pallokeula vuotaa ilmeisesti sähköä jonnekin, ja kaipaisin apua vian paikallistamiseen. Oma tietämys autosähköistä on varsin rajallista.Seuraavassa oirekuvaus.

 

Auto on pelannut normaalisti, ja starttasi viime perjantaina mallikkaasti. 20 kilometrin ajon jälkeen pysähdyimme tankkaamaan, eikä starttimoottori jaksanut enää vääntää konetta käyntiin. Työntämällä saatiin kuitenkin auto liikkeelle. 50 kilometriä myöhemmin mylly alkoi taas yskiä, ja auto sammui tienposkeen. Pienen säädön jälkeen päästiin liikkeelle, ja nilkutimme ilman ajovaloja vielä 150 kilometriä (valojen kytkeminen sai koneen välittömästi nikottelemaan, samoin esim. vilkkujen). Tämän jälkeen matka katkesi.Asensimme paluumatkaa varten uuden, täyteen ladatun akun, ja pallokeula kulki kuin unelma reilut 200 kilometriä. Sitten sammuttiin taas tienposkeen, ja loppumatka taittui hinauksessa.

 

Kaukovaloja päälle laitettaessa bensamittarin neula nytkähtää. Onko tämä oire jostakin? Akku myös kipinöi akkukenkiä kytkiessä. Merkitseekö tämä virtavuotoa?

 

Mikä olisi oikea tapa etsiä vikaa, onko muita vaihtoehtoja kuin mittailla sattumanvaraisesti jännitemittarilla eri kohdista? Akku tuntuisi tyhjenevän vain kun auto on käynnissä, voiko vikaa tämän perusteella haarukoida tietylle alueelle?

 

Laturin hiilet ja pyörijä vaihdettiin vastikään, eikä laturissa tällöin havaittu päällisin puolin vikaa. Pallokeula on mallia T2 ab, alkuvuodelta 1972.

 

Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

Link to comment
Guest Mika Raussi

Jos akun napa lyö kipinää kytkettäessä, niin johonkin menee virtaa joo. Laturia tietty vois epäillä, mutta on tossa nyt jotain muutakin. Helpoin tapa paikallistaa vikaa on nyppiä sulake kerrallaan irti ja sitä kautta selvittää minkä sulakkeen piirissä virtaa vievä asia on.

 

Tietty voi olla, ettei laturi lataa ja matkan teko hyytyy kun sytys vaatii sähköä.

Link to comment
Guest Rampe

lataussäätimen kärjet kannattaa tarkistaa etteivät ole hitsaantuneet jumiin. jos kerran ei lataa ja syö noinkin paljon sähköä että kipunoita lentää

Link to comment

Heh, jos akku olisi oikosessa se räjähtäisi...Kannattaa tosiaan kokeilla sulake kerrallaan ja akkukenkähän kipinöi kyllä paikalleen laittaessa, koska jo esim. sisätilan valo ottaa kuormaa ;-)

 

Sellainen pikku vinkki vielä kun kuulostaa ettei lataus toimi, niin tarkistappa onko mittarissa sijaitseva latauksen merkkivalo kunnossa...Kuplan lataus kun on nimittäin järjestetty sillä tavalla hauskasti, että jos ko. merkkivalo ei ole kunnossa (syty virta-avaimesta väännettäessä) ei laturi tai tarkemmin ottaen latausrele, joka sijaitsee penkin alla lähde lataamaan!

Link to comment
Joo tota tuli repeiltyä itekin joskus aikanaan, että totta tosiaan jos merkkivalo on palanu, niin ei myöskään lataa.

 

Tähän vielä sellainen tarkennus, että nimenomaan ei aloita latausta, jos vauhdissa hajoo polttimo niin ei lopeta latausta. Ja hätävarakikkana: jos polttimo on rikki ei siis aloita latausta niin puolan plussasta kun jollain johdon pätkällä tökkää laturin heräte nastaan niin lataus alkaa ja lataa niin kauan kuin kone käy.

 

Edit: Tähän sellainen tärkeä tarkennus, että tää koskee vain vaihtovirtasta, tasurissa kikka ei toimi.

Link to comment
Guest pallokeula-paula

Kiitos vinkeistä!

 

Vaikuttaisi siltä, että laturi kuitenkin lataa ainakin osittain - muuten tuskin sammumisten jälkeen olisi ajettu enää 150 kilometriä. Mutta täytyy joka tapauksessa tarkistaa lamppu, kunhan pääsee tallille. Sulakevinkkiä tullaan myös ehdottomasti hyödyntämään.

Link to comment
Guest Toheltaja

virtalukon pohjatkin noissa joskus päästää läpi vanhuuttaan, jos ei muualta selkeetä vikaa löydy niin sitten sieltä katsomaan. Yleismittari akun ja kengän väliin, näkee paljonko kulkee virtaa vaikka mikään ei pitäisi olla päällä...

Link to comment
Kiitos vinkeistä!

 

Vaikuttaisi siltä, että laturi kuitenkin lataa ainakin osittain - muuten tuskin sammumisten jälkeen olisi ajettu enää 150 kilometriä.

 

Helposti menee 150 km pelkän akun voimin, tai tietysti riippuu akun koosta ja käytössä olevista sähkölaitteista ;)

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Guest pallokeula-paula

Noniin, nyt ollaan diagnoosissa vähän pidemmällä.

 

Virtamittaria ei ollut, joten testailtiin vaan ihan kipinöiden perusteella: sulakkeilla ei ollut tekemistä asian kanssa ja kun kaikki sulakkeet oli irti niin saatiin paikallistettua virtavuoto: virtaa vuos laturin releen suuntaan, ja kun laturin otti irti niin kipinöinti jatkui, joten ilmeisesti rele oli kärähtänyt oikkariin.

 

No, uusi rele kehiin.

 

Uusi ongelma: laturista ei lähde mitään jännitettä, ilmeisesti joku piuha puuttuu :)

 

Laturin piuhat on paikallaan ja akun myös, mutta liittimeen "61" ei ole laittaa mitään.. Ilmeisesti kyseessä on siis releen heräte, joka tulee virta-avaimen suunnalta, vai?

 

Olisiko kellään ideoita mistä (mieluiten konetilasta) tähän 61-liittimeen voisi varastaa oikeanlaista virtaa ainakin siksi aikaa, että saataisi testattua latautuuko akku?

 

Kyseessä siis T2ab vuodelta 1972 ja tasavirtalaturi.

 

Kiitoksia jos osaatte neuvoa!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...