Guest pallokeula-paula Posted July 21, 2008 Share Posted July 21, 2008 Pallokeula vuotaa ilmeisesti sähköä jonnekin, ja kaipaisin apua vian paikallistamiseen. Oma tietämys autosähköistä on varsin rajallista.Seuraavassa oirekuvaus. Auto on pelannut normaalisti, ja starttasi viime perjantaina mallikkaasti. 20 kilometrin ajon jälkeen pysähdyimme tankkaamaan, eikä starttimoottori jaksanut enää vääntää konetta käyntiin. Työntämällä saatiin kuitenkin auto liikkeelle. 50 kilometriä myöhemmin mylly alkoi taas yskiä, ja auto sammui tienposkeen. Pienen säädön jälkeen päästiin liikkeelle, ja nilkutimme ilman ajovaloja vielä 150 kilometriä (valojen kytkeminen sai koneen välittömästi nikottelemaan, samoin esim. vilkkujen). Tämän jälkeen matka katkesi.Asensimme paluumatkaa varten uuden, täyteen ladatun akun, ja pallokeula kulki kuin unelma reilut 200 kilometriä. Sitten sammuttiin taas tienposkeen, ja loppumatka taittui hinauksessa. Kaukovaloja päälle laitettaessa bensamittarin neula nytkähtää. Onko tämä oire jostakin? Akku myös kipinöi akkukenkiä kytkiessä. Merkitseekö tämä virtavuotoa? Mikä olisi oikea tapa etsiä vikaa, onko muita vaihtoehtoja kuin mittailla sattumanvaraisesti jännitemittarilla eri kohdista? Akku tuntuisi tyhjenevän vain kun auto on käynnissä, voiko vikaa tämän perusteella haarukoida tietylle alueelle? Laturin hiilet ja pyörijä vaihdettiin vastikään, eikä laturissa tällöin havaittu päällisin puolin vikaa. Pallokeula on mallia T2 ab, alkuvuodelta 1972. Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 21, 2008 Share Posted July 21, 2008 Jos akun napa lyö kipinää kytkettäessä, niin johonkin menee virtaa joo. Laturia tietty vois epäillä, mutta on tossa nyt jotain muutakin. Helpoin tapa paikallistaa vikaa on nyppiä sulake kerrallaan irti ja sitä kautta selvittää minkä sulakkeen piirissä virtaa vievä asia on. Tietty voi olla, ettei laturi lataa ja matkan teko hyytyy kun sytys vaatii sähköä. Quote Link to comment
Guest Rampe Posted July 21, 2008 Share Posted July 21, 2008 lataussäätimen kärjet kannattaa tarkistaa etteivät ole hitsaantuneet jumiin. jos kerran ei lataa ja syö noinkin paljon sähköä että kipunoita lentää Quote Link to comment
Guest Posted July 21, 2008 Share Posted July 21, 2008 Heh, jos akku olisi oikosessa se räjähtäisi...Kannattaa tosiaan kokeilla sulake kerrallaan ja akkukenkähän kipinöi kyllä paikalleen laittaessa, koska jo esim. sisätilan valo ottaa kuormaa ;-) Sellainen pikku vinkki vielä kun kuulostaa ettei lataus toimi, niin tarkistappa onko mittarissa sijaitseva latauksen merkkivalo kunnossa...Kuplan lataus kun on nimittäin järjestetty sillä tavalla hauskasti, että jos ko. merkkivalo ei ole kunnossa (syty virta-avaimesta väännettäessä) ei laturi tai tarkemmin ottaen latausrele, joka sijaitsee penkin alla lähde lataamaan! Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Joo tota tuli repeiltyä itekin joskus aikanaan, että totta tosiaan jos merkkivalo on palanu, niin ei myöskään lataa. Quote Link to comment
metake Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Joo tota tuli repeiltyä itekin joskus aikanaan, että totta tosiaan jos merkkivalo on palanu, niin ei myöskään lataa. Tähän vielä sellainen tarkennus, että nimenomaan ei aloita latausta, jos vauhdissa hajoo polttimo niin ei lopeta latausta. Ja hätävarakikkana: jos polttimo on rikki ei siis aloita latausta niin puolan plussasta kun jollain johdon pätkällä tökkää laturin heräte nastaan niin lataus alkaa ja lataa niin kauan kuin kone käy. Edit: Tähän sellainen tärkeä tarkennus, että tää koskee vain vaihtovirtasta, tasurissa kikka ei toimi. Quote Link to comment
Guest pallokeula-paula Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Kiitos vinkeistä! Vaikuttaisi siltä, että laturi kuitenkin lataa ainakin osittain - muuten tuskin sammumisten jälkeen olisi ajettu enää 150 kilometriä. Mutta täytyy joka tapauksessa tarkistaa lamppu, kunhan pääsee tallille. Sulakevinkkiä tullaan myös ehdottomasti hyödyntämään. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 virtalukon pohjatkin noissa joskus päästää läpi vanhuuttaan, jos ei muualta selkeetä vikaa löydy niin sitten sieltä katsomaan. Yleismittari akun ja kengän väliin, näkee paljonko kulkee virtaa vaikka mikään ei pitäisi olla päällä... Quote Link to comment
Tanhis Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 ^Ja kyseistä keinoa voi soveltaa myös yksittäisiä sulakkeita irti ottamalla. Quote Link to comment
metake Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Kiitos vinkeistä! Vaikuttaisi siltä, että laturi kuitenkin lataa ainakin osittain - muuten tuskin sammumisten jälkeen olisi ajettu enää 150 kilometriä. Helposti menee 150 km pelkän akun voimin, tai tietysti riippuu akun koosta ja käytössä olevista sähkölaitteista ;) Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 jos on yleismittari käytös niin mittari virta puolelle ja otat sulakkeen irti ja mittari sen tilalle. jos menee virtaskaa on jo jotain löydetty :) Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2008 Share Posted August 1, 2008 Kerro nyt ihmeessä mikä oli lopullinen vika-dignoosi, siis jos selvisi...Utelias kun on luonne, niin jäi kaiveleen ;-) Quote Link to comment
Guest pallokeula-paula Posted October 1, 2008 Share Posted October 1, 2008 Noniin, nyt ollaan diagnoosissa vähän pidemmällä. Virtamittaria ei ollut, joten testailtiin vaan ihan kipinöiden perusteella: sulakkeilla ei ollut tekemistä asian kanssa ja kun kaikki sulakkeet oli irti niin saatiin paikallistettua virtavuoto: virtaa vuos laturin releen suuntaan, ja kun laturin otti irti niin kipinöinti jatkui, joten ilmeisesti rele oli kärähtänyt oikkariin. No, uusi rele kehiin. Uusi ongelma: laturista ei lähde mitään jännitettä, ilmeisesti joku piuha puuttuu :) Laturin piuhat on paikallaan ja akun myös, mutta liittimeen "61" ei ole laittaa mitään.. Ilmeisesti kyseessä on siis releen heräte, joka tulee virta-avaimen suunnalta, vai? Olisiko kellään ideoita mistä (mieluiten konetilasta) tähän 61-liittimeen voisi varastaa oikeanlaista virtaa ainakin siksi aikaa, että saataisi testattua latautuuko akku? Kyseessä siis T2ab vuodelta 1972 ja tasavirtalaturi. Kiitoksia jos osaatte neuvoa! Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.