Olli Ristimäki Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Siirrän keskustelun uuden aiheen alle, koska alkoi tuolla -> http://dev.sitefactory.fi/volkkaripalst ... php?t=2395 mennä pahasti ohi alkuperäisen aiheen. Mitkä on noiden Englen keppien asteluvut, joita nyt on tullut esimerkkeinä? Mulla kysymykset liittyy Virtasen Maurin vakiosta hiomaan "nakkikioskimalliin" joka on aika lailla 285 astetta. Se on tulossa tod.näk. 1585 cc koneeseen vakioista vähän portatuilla kansilla, palotilat kairattu. Siihen niitä puristuksia pohdiskelen, jotta sais suunnilleen tehot käyttöön mut jäis se järkevä marginaali ettei hajota vehkeitä samantien. Quote Link to comment
Guest Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Engle W110 on varmaan lähinnä tota sun nokkaa. http://www.tvwdra.org/tips/vw_camshaft_info.htm Jan Quote Link to comment
Guest juse Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Tää juttu puristussuhteista on taas sitä osastoo että kaikilla on joku mielipide asiasta...ja kaikilla erilainen. Mutta kun olen itse pöyhinyt noita juttuja tuon Englen 110 nokan tiimoilta, niin kyllä ne hyvät kokemukset kuuluvat sieltä linjalta 8.5-9:1 tulevan. Ja kait tuo kotimainen 98 vielä 9:1 paukut pitää. Näissä "mustatuntuu"-jutuissa täytyis koittaa pitäytyä vaan faktoissa ja perusteltavissa olevissa väittämissä. Jos lähtee kuunteleen joka kundin Esson paarista kuulemia stooreja, niin ei pääse ratkaisua lähellekkään ongelmassaan. Skepsis-Juse Quote Link to comment
Guest Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 se on vaan vaikeata antaa mitään faktatietoa kun muuttujia on niin paljon, kaikki koneet ei ole samanlaisia vaikka nokka ja kuutiotilavuus olisikin. Jos jollain on esittää aukoton laskukaava tai joku exceli josta kävisi ilmi sopivat puristukset yleisimmille nokille niin siitä vaan jakoon.. sellainen on vaan aika mahdoton tehdä. Eli valitettavasti nuo kasataan jokainen yksilöinä ja kokemus on se joka parhaiten sanoo paljonko puristuksia kannattaa laittaa. Jan Quote Link to comment
Guest juse Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Jan; En aikonutkaan kyseenalaistaa ihmisten kokemuksiin perustuvaa tietoa, vaan muun luulottelun. Quote Link to comment
Guest Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 Niin joo. Ei hernettä mun nenässä :) Olisi kiva tosiaan saada edes luotettavilta moottorin virittäjiltä kokemukseen perustuvaa kattavaa listaa moottorispekseistä joissa puristukset mukana ja muukin oleellinen faktatieto. oktaanit sun muut. John Maherin sivuilla on jo ihan hyvä malli, mutat siinä on selvästi moottoreita mukana joissa ei edes ole yritetty hakea "mahdollisimman korkeita, mutta vielä turvallisia" puristuksia. On ihan hölmöä jättää puristussuhde LIIAN matalaksi, siitä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin, Bergin tyyliin 6.n:1 puristukset missä tahansa (vapari) koneessa alkaa jo olemaan haitaksi. Tehoton paketti joka syö bensaa ja jota joutuu polkemaan enemmän saadakseen kotteron liikkeelle jne. Ja johan tossa vaaraantuu männänrenkaiden tiivistyminenkin.. ne kun tarvitsee puristuksia toimiakseen. edit: niin siis puristussuhde on ihan eri asia kun varsinainen puristuspaine. Jos 7:1 puristukset on vakio koneessa, se toimii ihan siedettävästi. Jos taas isonokkaisessa koneessa on 7:1 puristukset, niin se tuskin jaksaa liikuttaa autoa juuri vakiota kovempaa. Isot venttiilien aukioloajathan "vuotaa" puristuspainetta hukkaan vaikka puristus SUHDE olisi mikä. Eli isolla nokalla, päästäkseen edes vakio puristusPAINEESEEN, on korotettava puristus SUHDETTA huomattavasti. Suurimmalle osalle lukijoita tää on selvää kauraa mutta päätinpä lisätä tän jos joku vielä pähkäilee näiden kanssa eikä heti ymmärrä puristussuhteen ja nokkaprofiilin sidonnaisuuksia. Jan Quote Link to comment
mikan Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 7.4:1 ja 1 bar ainakin toimii ilman nakutusta, tosin ne lämmöt... Mutta kaikki vaikuttaa kaikkeen niinkuin Jan tuossa totesikin. t. Mika Quote Link to comment
mikko k Posted December 1, 2004 Share Posted December 1, 2004 On ihan hölmöä jättää puristussuhde LIIAN matalaksi, siitä ei ole mitään hyötyä. Päinvastoin, Bergin tyyliin 6.n:1 puristukset missä tahansa (vapari) koneessa alkaa jo olemaan haitaksi. Tehoton paketti joka syö bensaa ja jota joutuu polkemaan enemmän saadakseen kotteron liikkeelle jne. Ja johan tossa vaaraantuu männänrenkaiden tiivistyminenkin.. ne kun tarvitsee puristuksia toimiakseen. Jan Tästä olen Jan'in kanssa ihan samaa mieltä. Bergin kuutoset on suunniteltu jotain tuotevastuulakeja tuijottaen, ettei vain tule mitään korvausvaatimuksia! Ehkä myös jotain tekemistä saattaa olla usassa myynnissä olevilla alle 90 oktaanisilla onnettomilla bensoilla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.