Jump to content

auttakaa! Ei se käynnisty


Recommended Posts

Posted

Just kasattu kone nostettu paikalleen viime viikonloppuna. Bensaa tulee, mutta missä kipinä?

 

Vaihdettu:

-Jakajan kansi

-pyörijä

-puola

-kärjet

 

Tarkastettu

-Tulpan johdot (1,2-1,4kohm)

-Tulpat

 

Jakaja on kuukaus sitten toimivasta koneesta otettu alipaineellinen. Kärjet on samat mitkä siel oli.

 

Suoritin seuraavanlaisia mittauksia. Irtotulpalla runkoon (ei kipinää), Suoraan puolalta sama juttu. Puolaan tulee 12V + napaan, kun virrat on päällä ja - napaan tulee kärjiltä/konkalta piuha.

 

Mistä sen kipinän löytäis? Alkaa menee totaallisesti hermot....

Posted

Sytkä puolikierrosta persiillään? Tosin ei auta jos ei tule kipinää lainkaan, mutta joskus itselle käynyt niin, että viallisella tulpalla kokeillut kipinää. Niin, ja koitas irrottaa konkka, ettei vika olis olis siinä?

Posted

Karjet likaiset? Valys nolla?

Ohita testimielessa karjet: kaanna jakajaa siten etta karjet on auki, ja laita sytytysvirta paalle. Sitten vaikka pihdeilla tms. oikosuljet itse karjet, niin etta virta kulkee karkien valilla takuuvarmasti. Sitten irroitat, niin kipina pitaisi hypata seka karkien paassa etta tulpanjohdossa.

Posted
Karjet likaiset? Valys nolla?

Ohita testimielessa karjet: kaanna jakajaa siten etta karjet on auki, ja laita sytytysvirta paalle. Sitten vaikka pihdeilla tms. oikosuljet itse karjet, niin etta virta kulkee karkien valilla takuuvarmasti. Sitten irroitat, niin kipina pitaisi hypata seka karkien paassa etta tulpanjohdossa.

 

Sain pihdeillä kyllä kipinöintiä aikaiseksi. Kärkiväli on ok. Kummallista on, kun otin kärjet pois ja kokeilin puolan miinusnapaa yleismittarilla, niin vieläkin vinkui! Eikös kärkien pitäis maadottaa puolan ensiöpuoli ainaku ne on kiinni ja kun ne aukee/eivät oo paikallaa niin puolalla ei pitäs tulla miinusta?

 

EDIT:

Autto kun otti puolan plussaan menevän johdon pois. Kärjetkin siis toimii normaalisti.

Posted

Puola rikki, testaa toisella. Tai sitten sinulla on made in china 009 jakaja, jossa akseli on väljä ja kärkiväli pääsee muuttumaan. Tällainen oli minulla, ja kyllä ihmetytti...

Vaihto kärjettömät osat jakajan sisälle, niin alkoi toimimaan ihan hyvin.

Posted
Puola rikki, testaa toisella. Tai sitten sinulla on made in china 009 jakaja, jossa akseli on väljä ja kärkiväli pääsee muuttumaan. Tällainen oli minulla, ja kyllä ihmetytti...

Vaihto kärjettömät osat jakajan sisälle, niin alkoi toimimaan ihan hyvin.

 

ylempää luettuna siinä olis alipaineellinen jakaja ei siis 009:)

Guest hartikainen
Posted

jos oot ostanu uuden jakajan kannen je pyöriän ni tarkista ettei niihin pintoihin oo vedetty suojaavaa lakka kerrosta. Kävi ittelle nimitäin kerran että oli kipinä hukassa pitkän aikaa ennen ku tajus putsata niitä pintoja jotka johtaa sitä sähköä...

Guest Hannu Mattila
Posted
jos oot ostanu uuden jakajan kannen je pyöriän ni tarkista ettei niihin pintoihin oo vedetty suojaavaa lakka kerrosta. Kävi ittelle nimitäin kerran että oli kipinä hukassa pitkän aikaa ennen ku tajus putsata niitä pintoja jotka johtaa sitä sähköä...
Jakaja on kuukaus sitten toimivasta koneesta otettu alipaineellinen. Kärjet on samat mitkä siel oli.
Posted
tuleeko puolaan 12v silloin kun starttaat?

 

Mulla oli kerran kupla jossa sytkälle johto oli otettu väärästä virtalukon navasta. Puolalle tuli virtaa kun sytkävirta oli päällä, mutta starttiasennossa ei tullut. Hetki ihmeteltiin kun työntämällä lähti hyvin käymään, mutta startilla ei millään.

Posted
Mulla oli kerran kupla jossa sytkälle johto oli otettu väärästä virtalukon navasta. Puolalle tuli virtaa kun sytkävirta oli päällä, mutta starttiasennossa ei tullut. Hetki ihmeteltiin kun työntämällä lähti hyvin käymään, mutta startilla ei millään.

 

tätä juuri tarkoitin.

Posted
tuleeko puolaan 12v silloin kun starttaat?

 

Mulla oli kerran kupla jossa sytkälle johto oli otettu väärästä virtalukon navasta. Puolalle tuli virtaa kun sytkävirta oli päällä, mutta starttiasennossa ei tullut. Hetki ihmeteltiin kun työntämällä lähti hyvin käymään, mutta startilla ei millään.

 

Otin edellisen koneen toimivana pois noin kuukaus sitten ja kytkennät on muistaakseni samat. Eli puolaan tulee vaan 1 johto plussaan. Nohevana vielä olin merkannut sen johdon mikä siihen tuli.

 

En päässy eilen mittailemaan tota starttaus tilannetta kun avustajalta loppu usko ja jätti mut yksin sen auton kanssa painimaan.

 

Voi olla että käyn viikolla joku päivä tallilla tutkimassa tilannetta, viimeistään perjantaina.

 

Onko porukalla kokemusta erillisellä etuvastuksella olevista puolista? Varaosaliikkeessä antoivat meinaan sellaisen, ku ei ollu muuta tarjota. Toimiiko kuplan koneessa vai pitäiskö vastus ohittaa starttauksen ajaksi?

Posted

Nyt lähti käyntiin! Suurinpana syynä oli varmaan se, että puola ei ollut rungossa kiinni, vaan roikku rautalangalla ilmassa. Toisiopuoli ei siis ollut maadotettu ja kipinää ei syntyny. Jakaja oli kanssa 180 astetta väärin. kaasareista tuli liekkiä ja sen sellaista. Mutta nysse toimii!

 

Kiitos kaikille vinkeistä!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...