Jump to content

jokkis mosa


Guest vw72

Recommended Posts

tossa aloin suunnittelemaan jokkis konetta joka koostuu seuraavista osista: 1600 lohko,kevennetty kampi(todennäköisesti),kevennetyt veivit,87 mahlet,vz35 nokka,street pro pohjaiset kannet joiden venttiilit imu 40 ja pako 35mm,4-1 putkisto ja nurkka brosollit. niin ajattelin et paljonko toi vz35 vaatii ruttua toimiakseen kunnolla? yleensä jm koneissa oon käyttäny ruttua 10.5-12.0 väliltä,mutta tuo vz on uus tuttavuus...

Link to comment
Guest ville s

älä ny tollasta vz35 sinne laita rupee oleen vähän vanhanaikanen nokka vaan joku hiottu mikä on pelkästään jokkis käyttöön suuniteltu.

 

jos ei tuu fiuden perään vaan vanhaan sotaratsuun ni tee heti suosilla noilla osilla pitkäisku kun säännöt sen taas sallii ja kansissa riitää potettiaalia.

Link to comment
Guest Jalmari

Vallan mainio nokka isoventtiilikansille(VZ35), joka toimii hyvin nykyisinkin. On kokeiltu kaikennäköisiä sekoituksia ja teho-erot ovat olleet hyvin pieniä jos ei vallan olemattomia jarrussa. Yksi parhaista itsellä on ollut 98/W-140 sekoitus. Ruttu on ollut 11.5 niin kestää ajella enemmän kuin sen kolme lähtöä, varsinkin kun kisabensa on kiellettyjen listalla.

Link to comment
Vallan mainio nokka isoventtiilikansille(VZ35), joka toimii hyvin nykyisinkin. On kokeiltu kaikennäköisiä sekoituksia ja teho-erot ovat olleet hyvin pieniä jos ei vallan olemattomia jarrussa. Yksi parhaista itsellä on ollut 98/W-140 sekoitus. Ruttu on ollut 11.5 niin kestää ajella enemmän kuin sen kolme lähtöä, varsinkin kun kisabensa on kiellettyjen listalla.

juu mä aattelin kokeilla tollasta nenää vaihteeks ku monta muuta on jo kokeiltukin. pitänee varmaan pistää rutut johonkin hiukan päälle 11 ni eiköhän se siitä lähde.

Link to comment
Guest VW 1303

mun jarrulla pystyy mittaamaan/vertailemaan vääntömomenttia 0.1kgn tarkkuudella. sillä näkee aivan selvästi erot mikä vaikuttaa mihinki. mulla ei ole kuusjoen 140/98 yms esitelly mitään muuta kuin komeeta 30cm bensapatsasta 20cm suppilon päällä. mukavan heläkkiä varikko moottoreita niillä saa, mutta tyhjää ne parkuu. vz35 nokalla tulee mukava moottori, mutta jokkiksessa sillä ei kerkii jos meinaa voittaa.

Link to comment

Sekoitetaan tähän vähän että millasia nokkia nykyään käytetään? Itellä yhessä koneessa on w140 ja muista ei edes tietoa kun en malli merkintää löytänyt. Kuplan perään toki kannattaisi tehä pitkäisku mutta 69 iskusella 92 tai 90.5 mukisella kerkeää vieläkin kyläkisoissa. Ruttua ei ainakaan yli 11.5:1 kun alkaa kilistellä sitte lämpimänä.

Link to comment
Sekoitetaan tähän vähän että millasia nokkia nykyään käytetään? Itellä yhessä koneessa on w140 ja muista ei edes tietoa kun en malli merkintää löytänyt. Kuplan perään toki kannattaisi tehä pitkäisku mutta 69 iskusella 92 tai 90.5 mukisella kerkeää vieläkin kyläkisoissa. Ruttua ei ainakaan yli 11.5:1 kun alkaa kilistellä sitte lämpimänä.

joo unohdin mainita että toi kone tulee hiivattiin ja puristuksia aattelin laittaa tosiaan jonkun hivenen yli 11. nykyään on käytössä aika paljon w140 hiottuja nokkia, en kylläkään tiedä miten niitä on muutettu mutta ilmeisesti pakoa jotenkin muutetaan..

Link to comment
Guest VW 1303

nokan valinta riippuu koneen muista osista, laatikosta, korista.

Sekoitetaan tähän vähän että millasia nokkia nykyään käytetään? Itellä yhessä koneessa on w140 ja muista ei edes tietoa kun en malli merkintää löytänyt. Kuplan perään toki kannattaisi tehä pitkäisku mutta 69 iskusella 92 tai 90.5 mukisella kerkeää vieläkin kyläkisoissa. Ruttua ei ainakaan yli 11.5:1 kun alkaa kilistellä sitte lämpimänä.
Link to comment

VZ35:nen on ihan hyvä nokka jokkikseen ja sillä ajaa ihan varmasti volsufiatilla kyläkisan voitosta jos kaikki muu kanssa kunnossa ! Omasta mielestäni nokasta pidetään liian isoa ääntä sillä moni muu asia vaikuttaa enemmän koneen suorituskykyyn kuin nokka-akseli. Itellä käytössä on ollut seuraavia numeroyhdistelmiä erilaisin nokkakulmin ja vipoin: 35, 39+/33, 44, 46, 47, 65, 97, 98, 140, 140+, 98/140, Bugpack/35, 127/251.

Link to comment
VZ35:nen on ihan hyvä nokka jokkikseen ja sillä ajaa ihan varmasti volsufiatilla kyläkisan voitosta jos kaikki muu kanssa kunnossa ! Omasta mielestäni nokasta pidetään liian isoa ääntä sillä moni muu asia vaikuttaa enemmän koneen suorituskykyyn kuin nokka-akseli. Itellä käytössä on ollut seuraavia numeroyhdistelmiä erilaisin nokkakulmin ja vipoin: 35, 39+/33, 44, 46, 47, 65, 97, 98, 140, 140+, 98/140, Bugpack/35, 127/251.

juu kyllä minäkin kuulin et toi vz35 on ihan kelpo nokka jokkikseen ja sillä aattelin kokeillakin sitä..

Link to comment
Guest VW 1303

totuus on, että jokaisessa jokkis kisassa on mukana hyviä vesikoneisia autoja. nykyään useita kupliakin fiateiden lisäksi vesikoneella ja yleensä ne on siellä kärjessä. miks?? miks niissä ei ole 87mm vwn konetta vz35 nokalla ja nurkka bmw tai yms kaasarita jos se on hyvä? taitaa vaan yksinkertasesti vesikoneesta tulla reilusti enenmän voimaa ylhäällä eli 6, 7 ja 8 tonnilla. sit on volsun kone hyvä, kun vetää samaa lukemaa tauluun ylhäällä vesikoneen kanssa.

Link to comment
totuus on, että jokaisessa jokkis kisassa on mukana hyviä vesikoneisia autoja. nykyään useita kupliakin fiateiden lisäksi vesikoneella ja yleensä ne on siellä kärjessä. miks?? miks niissä ei ole 87mm vwn konetta vz35 nokalla ja nurkka bmw tai yms kaasarita jos se on hyvä? taitaa vaan yksinkertasesti vesikoneesta tulla reilusti enenmän voimaa ylhäällä eli 6, 7 ja 8 tonnilla. sit on volsun kone hyvä, kun vetää samaa lukemaa tauluun ylhäällä vesikoneen kanssa.

kyllä näillä volsun koneisilla fiateillakin vielä kerkiää ja jopa voittaa kyläkisoissa jos kaikki menee nappiin, mut en kiistä etteikö vesikoneista sais parempia.

Link to comment
Guest VW 1303
Voima tulee hyvistä kansista ja yhteensovitetusta nokasta ;) Kyllä sitä voimaa tulee volkkarinkin koneesta jos kaikki komponentit ovat sovitettu. Toki 16v dohc koneiden litratehoille ei pärjää ihan ehkä.
sitä voimaa saa kyllä hyvin pihalle siitä vwn koneesta. nappulat ja jutut on tiedossa millä tulee ja ehkä siks mulla ei ole koskaan ollu ei vesikonetta.
Link to comment

Mene ja tiedä että onko se venttiilinajoitus tarkempi OHC/DOHC koneessa kun vähemmän liikkuvia osia nokan ja venttiilin välissä.

 

Ja toki sitä venttiilikoneiston massaa riittää työntötankokoneissa. Eikös ne kireimmät kiihdytyskoneet volkkareissakin kierrä 9000+ rpm, ainakin Bergin autoissa ollu sellaisia koneita. Bergin luettelossa tais lukea FK87 ja sitä kireämmistä nokista että ne on suunniteltu käytettäväksi 6000-10 000 rpm kierroksilla.

Link to comment
Mene ja tiedä että onko se venttiilinajoitus tarkempi OHC/DOHC koneessa kun vähemmän liikkuvia osia nokan ja venttiilin välissä.

 

Ja toki sitä venttiilikoneiston massaa riittää työntötankokoneissa. Eikös ne kireimmät kiihdytyskoneet volkkareissakin kierrä 9000+ rpm, ainakin Bergin autoissa ollu sellaisia koneita. Bergin luettelossa tais lukea FK87 ja sitä kireämmistä nokista että ne on suunniteltu käytettäväksi 6000-10 000 rpm kierroksilla.

 

Teoria ja käytäntö eivät kulje käsikädessä vaikka mitä lukisi Gene-vainaan "raamatuissa"

 

Moottorin tehoon vaikuttavat niin monet tekijät ettei niitä aina ymmärrä edes kokeneen virittäjägurut. Joka tapauksessa työntötangollisessa koneessa on venttiilikoneiston massat toista kuin ilman tikkuja olevissa. Toisaalta ilmajäähdytteisyys vaikuttaa puristusten/sytkäennakoiden käytettävyyteen. Boxeri- ja rivikoneissa erilaiset massavoimat jne...

 

Laitetaan vaikka numeroina samat palikat Volkkarin ilmabokseriin kuin vaikkapa Fordin BDA koneessa ja katotaan kummasta tulee millasetkin teho ja vääntökäyrät.

Link to comment
Mene ja tiedä että onko se venttiilinajoitus tarkempi OHC/DOHC koneessa kun vähemmän liikkuvia osia nokan ja venttiilin välissä.

 

Ja toki sitä venttiilikoneiston massaa riittää työntötankokoneissa. Eikös ne kireimmät kiihdytyskoneet volkkareissakin kierrä 9000+ rpm, ainakin Bergin autoissa ollu sellaisia koneita. Bergin luettelossa tais lukea FK87 ja sitä kireämmistä nokista että ne on suunniteltu käytettäväksi 6000-10 000 rpm kierroksilla.

 

Teoria ja käytäntö eivät kulje käsikädessä vaikka mitä lukisi Gene-vainaan "raamatuissa"

 

Moottorin tehoon vaikuttavat niin monet tekijät ettei niitä aina ymmärrä edes kokeneen virittäjägurut. Joka tapauksessa työntötangollisessa koneessa on venttiilikoneiston massat toista kuin ilman tikkuja olevissa. Toisaalta ilmajäähdytteisyys vaikuttaa puristusten/sytkäennakoiden käytettävyyteen. Boxeri- ja rivikoneissa erilaiset massavoimat jne...

 

Laitetaan vaikka numeroina samat palikat Volkkarin ilmabokseriin kuin vaikkapa Fordin BDA koneessa ja katotaan kummasta tulee millasetkin teho ja vääntökäyrät.

turhaa mielestäni verrata fordin bda konetta vw:n boxeriin koska bda on alunperin kilpakäyttöön suunniteltu moottori ja muutenkin täysin eri planeetalta ku vw:n boxer

Link to comment

Otin vertauksen esille koska Alex toi esille kierroslukualueen 6000-10000r/min. BDA kone on omimmillaan noilla kierroksilla. Entä T-1 ilmabokseri? Miten pitkään kestää laulattamisen noilla kierroksilla ja kuinka moni mosa oikeasti tuottaa sen suurimman tehon vaikkapa 8300r/min nurkilla.

 

 

Miksi mitoittaa moottori 10000r/min jos yli 8000r/min huudattamisesta ei tehollisesti ole mitään hyötyä jne...

Link to comment
Otin vertauksen esille koska Alex toi esille kierroslukualueen 6000-10000r/min. BDA kone on omimmillaan noilla kierroksilla. Entä T-1 ilmabokseri? Miten pitkään kestää laulattamisen noilla kierroksilla ja kuinka moni mosa oikeasti tuottaa sen suurimman tehon vaikkapa 8300r/min nurkilla.

 

 

Miksi mitoittaa moottori 10000r/min jos yli 8000r/min huudattamisesta ei tehollisesti ole mitään hyötyä jne...

juu kyllä omien kokemusten mukaan parhaat moottorit mitä itsellä on ollu niin ovat tuottaneet parhaan tehonsa välillä 6000-7500. todella harvassa vw boxerissa on tehoa enään 7500 jälkeen eikä kannata paljon sen yli huudattaa. tosin poikkeuksena tutuilla on ollut pari vw boxeria jotka ovat kiertäneet 9000+ kierrosta ja tuottaneet vielä tehoa sielläkin,mutta harvassa ne on eikä välttämättä edes kannata pyrkiä rakentamaan sellaista konetta...

Link to comment

Mielenkiintoinen topicci. En tiedä että onko sitten järkeä huudattaa yli 8000 rpm. Mutta aivan selvää että sellainen kone jo tarttee pitkät kanget, sopivan nokan sekä kannet.

 

Monesti lukenut että kierroksia saattaa rajoittaa liian lyhyet kanget eli iskun ja kangen suhde ei ole riittävä. Kun mäntä viipyy kauemmin yläkuolokohdassa korkeilla kierroksilla pitkien kankien takia, tehoakin kenties enemmän yläkierroksilla?

 

Vakioiskuisessahan se on kyllä jo 1.99, 82 strokerissa 5.5 kankineen se on jotain 1.7 Ja pumppubensalla ei taatusti saa enään parasta tehoa 11.1+ puristeisessa kisakoneessa.

 

Millainen pakosarja sitten on volkkarin koneeseen paras jos haetaan litratehoja ja kierroksia? Mä sanoisin että se perinteinen merged pakosarja.

Link to comment
  • 5 months later...

no niin nyt jokin aika sitten toteutin tämän kyseisen projektin käytännössä tosin muutamilla muutoksilla. eli kone siis on seuraavanlainen 1600 lohko ja stanttu kampirauta,kevennetyt kiertokanget kiillotettuna sekä vz 35 nokka. sylinterit ja männät mahle 87,kannet street pro pohjaiset itse avarretut ja kaasareina volvo pentan merimoottorin kaasarit nurkissa kohtuu pitkillä imareilla. ainiin ja puristus siinä 11 nurkilla.. nyt on kyseistä koneesta myös jo hiukan kokemuksia ja ihan hienosti parkuva mosahan siitä tuli tehoa on jo kohtuu hyvin alaalta ja laulaa kevyesti sinne 7500 kierrokseen asti.. olin tällä moottorilla ajamassa jepuan sorakunkussa viikonloppuna ja pääsin c-finaaliin johon nousin finaalikarsinnan kautta,mutta helteestä johtuen moottori alkoi jo c-finaalissa olla kohtuu lämmin joten säästelin moottoria ja ajelin maaliin rauhassa koska tuntui että paras puhti alkoi jo olla kateissa..joten kaiken kaikkiaan ihan toimiva moottori siitä tuli..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...