Bubble-70 Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Hoh hoh..nyt on hermo aika kireellä kun jotain korjaa niin uusia vikoja tulee tilalle....tarvitsisi varmaan korjata korjaaja tai vaihtaa toiseen... Tulipas pitkä kertomus, toivottavasti jaksatte lukea...referointi taitoni ovat juurikin näin hyvät.. Ongelma alunperin josta kaikki alkoi... Kyseessä 1300cc -70 kupla. Öljyt,tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä,tulpanjohdot, kondensaattori ja kärjet uusittu sekä sytkä säädetty ennen alla olevia. Edellisen omistajan jäljiltä olleet imusarjan kumitiivisteet (letkun pätkät) uusittiin oikeilla tiivisteillä. Samassa molempiin imusarjoihin uudet tiivisteet vaikkei vanhat olleet surkeassa kuosissa. Vika jonka vuoksi näitä lähdettiin vaihtaamaan oli se että kaasua ei voinut painella reippaasti koska meno loppui siihen, auto "tukehtui" ja meno jatkui vasta kun hölläsi kaasua ja pikku hiljaa lisäsi. Noh sitten pohdiskeltiin ja lueskeltiin foorumia ja taas pohdiskeltiin...ja arvuuteltiin josko kaasari olisi tukossa ja kiihdytyspumpun ym kalvot rikki. Sitten vain auto talliin ja kaasari käteen, olihan siellä likaa mutta ei mielestäni mitään erityisen paljon. Kalvot olivat ehjiä mutta ihan vaihto kuntoisia. Melkeen kaikki mitä korjaussarjassa oli niin vaihdettiin, lukuun ottamatta yhtä jonka nimeä en nyt muista...(kannessa semmoenn mutterin tapainen jossa tappi sisällä joka liikkuu...muistaakseni) Kaikki vimosen päälle puhtaaks ja varovaisen tehokkaasti puhalleltiin suuttimia ja reikiä puhtaiksi. Ei muuta kun kaasari kiinni koneeseen ja baanalle...hetken sai tietty sahata ennenkuin kammio täyttyi ja päästiin liikkeelle. Tuntu toimivan kun pieni lenkki ajettiin, korkeilla kierroksilla pääsäntöisesti...ei kolmosta suurempaa vaihdetta. Kaikki tuntu toimivan ja meikäpojalla hymy korvissa että johan toimii niinku pitää... No paskan marjat... Seuraavana aamuna kun töihin läksin niin selvis että ryyppy ei toimi, jota ei huomattu sillon kun oroteltiin ja sahailtii ja vähä kaasuteltii et kammio täyttyis ja kone käynnistyis. No kyllä se sitte käyntiin lähti kun kävin manuaalisesti laittamassa ryypyn päälle. Sitte vaa työmatkalle ja siitä tämä vitutus käyrän nousu sai alkunsa.... Eli tilane o ny tämä: Ryyppy ei toimi, yritin säätää mutten osannut...Apuja? Reippaasti kaasutellessa jonkun aikaa empii kunnes alkaa tapahtua, verkkaista se tapahtuminenkin... Kylmäkäynti selvästi heikompi ku ennen...tuon ryypyn puuttumisen vuoksi kenties.. Onko kiihdytyspumpulle jotain säätöjä? Kaasaria on säädelty täältä löytyvien ohjeiden mukaan...ei auta...tai sitte säätäjässä vikaa.. Virranjakajan akselissa pientä klappia, kärjet säätdetty 0,4 mm ja sytytys 7,5 astetta eykk...venttiileille ei o tehty mitään kun en ole niiden säätöön tutustunut. Pitkä tarina, puolet unohtu mitä piti kirjottaa (hyvä suunnitelma päässä ennen ku alotin, tämmöstä tuli...=/ ) ja puolet mitä ei pitäny.. Neuvojen ja kysymysten myötä tarkempia vastauksia ja unohtuneita asioita selville.... kiitos ja anteeksi Quote Link to comment
Bubble-70 Posted January 19, 2009 Author Share Posted January 19, 2009 Unohdin että nyt kun auto käy tyhjäkäyntiä ja vähän kun hipaisee kaasua niin meinaa sammua... Sitten imusarjan kumiholkkien vaihtamisen jälkeen ilmanputsariin oli ilmestynyt musta läiskä, elikkäs käypi rikkaalla kun ei vedä ilmaa imusarjan "tiivisteiden" välistä.... Miten saan vehkeen laihemmalle? Quote Link to comment
Sakke Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Onko alipainesäätimen kalvo ehjä?siis virranjakajassa oleva? Quote Link to comment
NO H2O Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Koneen säätäminen alkaa venttiilien säätämisestä... Onhan sinulla vakio kupla? Vakiokaasari, vakiobensapumppu ja vakio jakaja? Kun vakkari kone on kunnossa ja säädöissä vetoja on koko kierrosalue läpi ja missään vaiheessa ei pitäisi olla mitään sen kummempia piikkejä tai puutumisia. Eihän tuo vakiokone tosin kovin kummoisesti potki mutta kuitenkin... Ryyppyhän on sähkötoiminen mikäli vakio kaasutin kyseessä ja sen toiminnan voi testata helposti antamalla virran olla päällä jonkin aikaa mikäli läppä aukeaa itsestään ryypy toimii. Virranjakajan pystyklappi ei haittaa suunnattomasti mutta sivuttaisklappi sitäkin enemmän, melkein kannattaisi kokeilla kosketuskulmamittarilla koneen käydessä kärkien kosketuskulma jolloin saisi osviittaa siitä vaikuttaako tuo jakajan klappi sytkään. Kosketuskulman muutos kun heittää perusennakkoa suuntaan taikka toiseen... Kiihdytyspumpun toimimman pystyt testaamaan helposti niin että kun ryyppyläppä on pois tieltä käännät kaasua auki, mikäli kaasarin kurkkuun suihkahtaa bensaa jostain suuttimesta kaasarin kurkun "päältä" taikka "sisältä" kiihdytyspumppu pelaa... Se mutteri missä oli joku tappi sisällä on kohokammion neula joka myös kannattaa vaihtaa, ettei kaasari tulvisi niin helposti. Melkein suosittelisin sitä että etsit sieltä paikkakunnaltasi jonkun kokeneemmaan harrastelijan jonka kanssa käytte kohta kohdalta tuon säätö operaarion läpi niin pääset paremmalle tolalle kuplastasi. Ja ennekaikkea pääset ajelemaan kuplallasi. Quote Link to comment
vwagen Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Ryyppy on sähkötoiminen vain poispäältä suuntaan,ongelma oli ilmeisesti se ettei mene päälle? Ryypyn säätö edellyttäen että kaikki osat on oikein paikallaan. -ilmanputsari pois -ryypyn kannen 3 ruuvia löysälle -kaasuvivusta kiinni ja vetoa senverran ettei vivun päässä oleva ruuvi ota porraslevyyn kiinni -jos ryyppy on säädöissään läppä menee nyt kiinni jos ei mene niin käännetään ryypyn kantta sen verran että läppä menee kiinni(siinä on kyllä merkitkin). -3:n ruuvin kiristys ja voit vapauttaa kaasuvivun -virta päälle ja noin 2:n minuutin kuluttua ruupyn pitää olla pois päältä Quote Link to comment
Bubble-70 Posted January 19, 2009 Author Share Posted January 19, 2009 Onhan sinulla vakio kupla? Vakiokaasari, vakiobensapumppu ja vakio jakaja? Edellisen omistajan mukaan ovat vakioita...otan illalla kun ehdin numeroita lapulle josko niillä pääsisi etiäpäin Ryyppyhän on sähkötoiminen mikäli vakio kaasutin kyseessä ja sen toiminnan voi testata helposti antamalla virran olla päällä jonkin aikaa mikäli läppä aukeaa itsestään ryypy toimii. Ryyppy toimi moitteetta ennen kuin vaihdettiin korjaussarjan palikat, eli ei mennyt takasin oiken vaikka yritin laittaa niinkuin olikin... Kiihdytyspumpun toimimman pystyt testaamaan helposti niin että kun ryyppyläppä on pois tieltä käännät kaasua auki, mikäli kaasarin kurkkuun suihkahtaa bensaa jostain suuttimesta kaasarin kurkun "päältä" taikka "sisältä" kiihdytyspumppu pelaa....Tänään testattu tuolla menetelmällä ja kyllä se ruikki Kyllä se nyt tuntu jotenkin toimivan, kunha lämpes. Tuo työmatka 35km per suunta ja suurin osa matkasta 80 rajotus. Lähtö oli kikkailua tuon ryypyn toimimattomuuden takia mutta liikkeelle päästiin ja hetken ajon jälkeen pysy käynnissä...Kyllä se tuntu toimivan 1 ja 2 vaihteilla matalilla ja korkeilla, 3 ja 4 kun lykkää rivakkaammin poljinta pohjaan niin on alkuksi tovi empimistä ja sitte verkkaista vauhdin kasvua, nelosella hieman pidempi kestoisena molemmat. En tosin tiedä millaista on ajaa tip top kunnossa olevaa samanlaista kuplaa, niin ei osaa verrata toimivuutta. Nyt on vaan pohjalla nämä "nyky" autot... Ruoka tauolla säädin tyhjäkäyntiä vähän kovemmalle, niin nyt ei meinaa sammua kun hipasee kaasupoljinta niinkuin ennen...tällä tuskin on muuhun vaikutusta?![/b] Quote Link to comment
Bubble-70 Posted January 19, 2009 Author Share Posted January 19, 2009 Ryyppy on sähkötoiminen vain poispäältä suuntaan,ongelma oli ilmeisesti se ettei mene päälle?Jep eli ei mene päälle. Luultavasti ei ole tullu nähtyä niitä merkkejä, ryyppy otetaan syniin huomisella ruokkiksella. Ryypyn säätö edellyttäen että kaikki osat on oikein paikallaan. Samoilla osilla (paitti se yks tiivisteellä varustettu tappi joka tuli korjaussarjassa uusittiin, jonka vuoksi piti ryyppy avata että sai vaihdettua) jotka oli ryypyssä koottiin. Johto joka tuli puolalta oli kaksi osainen, lähtö puolan +navasta josta lähti haara tuohon kaasarissa olevaan solenoidiventtiiliin (vai mikä lienee) ja toinen tuli tuolle ryypylle. Tein molemmille omat johdot, vai pitäisikös niiden olla yhteydessä toisiinsa..? Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 http://images.google.fi/imgres?imgurl=h ... 6%26sa%3DG Hehhee tuossapa kuvia ? Etsi oma.Ryyppy toimii, kun bimetallijousi 4 vääntää kylmänä akselista 13 ryypyn päälle. Jousessa on oltava kylmänä esijännitys, mikä sitten kuumetessa poistuu. Myös tuo pulldown-kalvon 18 akseleineen kuuluu olla paikallaan ja uusittu. Koita vaikka jostain romikselta löytää purkamaton kaasutin ja tutki sitä ja laita osat sitten omaan kaasuttimeen samalla tapaa takaisin. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted January 19, 2009 Author Share Posted January 19, 2009 Kyllä siellä on kaikki toimimiseen vaadittavat osat, mutta ilmeisesti kansi (kuvan numero 4) on väärässä asennossa... Muihin "oireisiin" jotain kommenttia? Kaipa tuo on sen verran kulunut ja vanha kun on että ei vaan kykene kaikkeen mitä luulis...vaikkei muuta vaadita ku että toimisi oikein :D Quote Link to comment
Bubble-70 Posted January 20, 2009 Author Share Posted January 20, 2009 Ryyppy tuli laitettua tänään kuntoon. Minkä kokoiset suuttimet tuossa 31 PICT 3 on vakiona? Oiskos siinä jotain järkeä, että ostasi vakio suuttimet ja kokeilis menoa niillä? Eivät varmaan maltaita maksa? Quote Link to comment
NO H2O Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Säätäisin edelleen ensimmäiseksi ne venat ja perehtyisin kaasarin ja sytkän säätöön sen jälkeen. Noissa on käsittääkseni vakiosuuttimet, tosin jos noihin kaasarisi suuttimiin ei joku ole koskenutj ja niitä ropaillut, niin eivät ne kyllä käytössä ole miksikään kuluneet. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted January 20, 2009 Author Share Posted January 20, 2009 Säätäisin edelleen ensimmäiseksi ne venatJuu ne pitää ottaa sunnuntaina käsittelyyn ja säätää. Ensikertalainen ottaa mielellään vinkkejä ja ohjeita vastaan?? Noissa on käsittääkseni vakiosuuttimet, tosin jos noihin kaasarisi suuttimiin ei joku ole koskenutj ja niitä ropaillut, niin eivät ne kyllä käytössä ole miksikään kuluneet. Enpä huomannut edelliseltä omistajalta tuota tiedustella.. Mitkä on imu ja pako välykset? Älkkä poja ny suuttuko ku tääl yks kyselee tyhmiä, mut eihän sitä voi kaikkea osata...ja näitähän varten tämmöset forumit on tehty että saa kysellä ja keskustella... Quote Link to comment
NO H2O Posted January 20, 2009 Share Posted January 20, 2009 Hm... No venttiilien säätö on selvitetty mm. tässä ja lisää tietoa saat kun laitat haku toimintoon hakusanat:*venttiilien* and *säätö* http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2052-venttiilien-säätö/ Niin ja kyllähän kysellä saa, vastaukset vain ovat välillä mitä sattuu ;-) Quote Link to comment
Bubble-70 Posted January 25, 2009 Author Share Posted January 25, 2009 No nyt on säädetty venttiilit, yks oli kohdallaan...muut liika väljiä. Samassa sitte säädettiin sytytys ja kärkiväli ja kaasari. Kyllä se nyt toimii niin hyvin kuin nuin vanha ja kulunut kone voi. Kaikki mitä tilat ja elämäntilanne antaa kuplalle aikaa ja rahaa ja resursseja on tehty. Sillä mennään siihen asti että saan oman tallin jolloin olisi tarkoitus aloittaa perusteellinen kunnostus. Simmottis taas tällääpäin... Quote Link to comment
Bubble-70 Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 Jep jep. Semmoisesta kyselisin kun en itse näiden numeroiden peusteella yhteensopivuutta tiedä... Eli eli... 1300 vm-70 Kupla Moottori: AB 807079 Virranjakaja: JFU 4 0231146101 113905205 AL Kaasutin: Solex 31 PICT-3 Tuollaisia numeroita löysin... onko nämä yhteensopivia ja onko mahdollista biilin toimia nuilla vempeleillä? Quote Link to comment
Guest HanttaP Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Jos jakaja on voitettu arpajaisista ja numeron mukaan se on vielä automaatista, ei toimi yhdistelmä. Sikälimikäli kaasutinkin on romukopasta löydetty. Kannattaa säätää maksimiennakko 30 asteeksi 3000 kierrokselle ja jättää muut arvot tutkimatta. Itsellä myös sekasikiöyhdistelmä käytössä missä jakaja kaasutin imusarja yms kaikki eri vuosimalleissta. Ruuvattavaa riittää. Quote Link to comment
vwagen Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Moottori on uudempi kuin auto,AB oli ensimmäisen keran vuosimallissa-71,vai onko Kuplasikin vuosimallia-71,voi hyvin olla vaikka olisikin valmistettu ja rekisteröity edellisen vuoden puolella,vuosimalli kun vaihtui elokuussa,oikea vuosimalli selviää kun katsot alustanumeron kolmannen numeron. Varsinainen vastaus,sekä kaasutin että virranjakaja ovat AB moottoriin kuuluvaa mallia,yhdistelmä on toimiva jos kaikki on kunnossa ja oikeissa säädöissä. Quote Link to comment
Bubble-70 Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 Moottori on uudempi kuin auto,AB oli ensimmäisen keran vuosimallissa-71,vai onko Kuplasikin vuosimallia-71,voi hyvin olla vaikka olisikin valmistettu ja rekisteröity edellisen vuoden puolella,vuosimalli kun vaihtui elokuussa,oikea vuosimalli selviää kun katsot alustanumeron kolmannen numeron. "Beetle birth check" sanoo että olis tehty Joulukuussa 1969... Rekisteriotteessa olevan "valmistenumeron"(täytyy huomenna tarkistaa penkin alla oleva numero, muistaakseni on sama) kolmas numero on 0 (nolla) ? eli tarkoittaapi mitä? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 Tuli vaan mieleen kun hävis kipinä niinku hauki kaislikkoon, vika oli kondensaattorissa. Niin että kun kävin uutta ostamassa niin myyjä sano että "tämä on sitten vaihtoehtois kondensaattori"...laitoin paikalle ja toimii. Nyt vasta tuli mieleen, että onko kondensaattoreissa merkittäviä eroja vuosimallista riippuen, vai onko erot vaan johtojen pituuksissa? Quote Link to comment
Bubble-70 Posted February 15, 2009 Author Share Posted February 15, 2009 mites on? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.