NordBling Posted April 11, 2009 Share Posted April 11, 2009 Kiinnostaa ymmärtää enemmän tästä aiheesta, eli minkä pituisia kankia, millä kaulalla ja miksi. Sana on vapaa. Quote Link to comment
metake Posted April 11, 2009 Share Posted April 11, 2009 Pidempää kankeä käytetään loiventamaan kampikulmaa, lyhyellä kiertokangella ja pitkällä iskulla kiertokanki menee liikaa "poikittain". Kiertokangen laakerin halkaisija on useamman tekijän summa. Kuplan koneessa pitkällä iskulla saadaan enemmän tilaa kangen ja lohkon väliin kun halkaisijaa pienennetään. Suuremmalla laakerilla pintapaine taas saadaan pienemmäksi, jolloin voitelukalvon pettämisen vaara pienenee. Pienemmällä laakerilla taasen laakerin kehänopeus pienenee, joka parantaa voitelukalvon kestävyyttä. Quote Link to comment
ARTO Posted April 11, 2009 Share Posted April 11, 2009 kangen pituus sen mukaan millä mäntä mahtuu liikkumaan suunnitellulla liikeradalla. kankisuhde oltava suhteutettu iskunpituuteen, jossa on pientä pelivaraa. Männän lakikorkeus eli männäntapin paikka vaikuttaa myös kangen pituuteen. Kakiokangen pituuden tietänetkin. Kyseisellä pituudella pärjää yleisesti 80+ iskunpituuksiin asti. kaulan paksuus sen mukaan mikä on kampiakselin kaulan mitta. 69mm kampuroissa aina 55mm joka on varsin tuhti paksuus kiertokangen kaulalle. Monissa rivikoneissa paljon pienempi. Mitoitukseen vaikuttaa toki kaulan leveys. Bokserikoneessa erilaiset tasapainovoimat kuin esim rivikoneessa, joten toisista koneista suoraan kopioidut mitat ei välttämättä hyvät bokserissa. Pienemmällä kaulalla saa lohkon sisään mahtumaan enemmän iskupituutta, mutta jo hullutellaan, kärsii kampiakselin kestävyys ja sitä kautta moni muukin juttu. kampura notkuu, kuluu lohko, mäntää kiertokanki koittaa kammeta, lisää kitkaa/lämpöä eli tehoa pois jne... Hyväksi minimiksi pidemmillä iskuilla osoittautunut ns chevy-koko joka runsas 4mm pienempi kuin vakioakseli kaulahalkaisija. Teorioita/suosituksia on lähes yhtä monta kuin sanojaakin. Lopulliseen vaikuttaa niin tavoiteltavissa oleva koneen koko, olemassa olevat osat, budjetti, kaverin suositukset jne.... Mutta kuten sanottu, vakiomitoilla olevalla kangella pääsee pitkälle, megaiskuisessa kankea pidennettävä. Tilakyssäri ratkaisee otetaanko vakiokaulahalkaisijan tilalle pikkasen pienempää. Epämääräisimmillä viritelmillä pääse kanssa pitkälle jos tehojen/kierrosten kanssa ei mennä oikeiden kilpakoneiden lukemiin tai sitten on niin speciaalit jutut kyseessä ettei aikaisemmat teoriat päde ja kone on top secret palikoista kasattu:) Quote Link to comment
-Alex- Posted April 11, 2009 Share Posted April 11, 2009 82 iskuisessa lienee suosituin tuo 5.5", joskin paljon käytetään yhtälailla 5.4" ja 5.6"+ mittaisia kankia kyseisellä iskulla. Teoriassahan lyhyemmällä kangella tavaraa imetään kanavasta sylinteriin nopeammin, kun männännopeus on keskimäärin suurempi. En tiedä tarkkaan, saa kertoa lisääkin. Vanhassa vw trendsissä oli tästä aiheesta kirjoitettu artikkelikin, aircooled.netin john connollyn toimesta. Artikkelissa oli mm. vertailtu lähes identtisiä koneita, samat hyvin virtaavat kannet, kireä nokka, imu ja pakopuoli kunnossa, vakiomittaiset veivit jne, toinen oli 69x94 ja toinen 82x94. Vakioiskuinen teoriassa kiertäisi helposti 8000 rpm, kun taas pitkäiskuiseltä loppuis "happi" jo vähän jälkeen 7000 kierroksen. Merkittävin tekijä tässä oli artikkelin mukaan kiertokangen pituus suhteessa iskuun, eikä suoranaisesti iskunpituus. Vakioiskuisessahan tämä suhde on n. 1,99, kun taas 82 iskuisessa n. 1,7 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.