Jump to content

Virranjakajan akselin asennus


Guest Kimmo Antikainen

Recommended Posts

Guest Kimmo Antikainen
Posted

Eli tota... oks tän asennukseen olemassa joku "oikea tapa". Muistelen joskus laittaneeni tuon "oikein" mutta en muista miten, muistelen myös että siinä akselissa oli lovettu kohta siinä osassa mihin shimmiprikat on vasten, tässä akselissa ei ole.

 

apuja. ?

Posted

Kaks shimmilevyä alle ja akseli paikallensa silloin kun alakerta on vielä halki jottei ne shimmilevyt sitten tipu sinne lohkoon..sitten kun laitat sen akselin paikalleen niin sen jälkeen virranjakajan runko paikalleen niin ei kanita pyörittäessä.

Guest Kimmo Antikainen
Posted

Tarkennetaas kysymystä... Mihin asentoon tota akselia pitäs zuumailla kampiakseliin nähden ettei jakaja sojota ihan minnesattuun ?

 

ihanko tappituntumalla laitellaan :D

Posted

Ei sillä ole merkitystä tuossa vaihessa ihan tappituntumalla,sitten vasta kun laitat jakajan paikallensa niin asento kohdalleen niin Virranjakajan pyörijän etupää tulee osoittaa vauhtipyörään päin samassa linjassa lohkon keskisauman kanssa ja tämän jälkeen pyörittää jakajan runkoa niin että osoittaa 1 sylinterin merkkiin jakajan rungossa sit jakaja kii.

Posted

http://www.kolumbus.fi/janandersson/VW/ ... ydrive.jpg

 

 

noin sen tulee olla kun se on pohjassa asti. Ja ykköspytyn mäntä YKK:ssa

JA SYTYTYSHETKELLÄ. (Se on siellä ylhäällä kaksi kertaa kahden kampikierroksen aikana ja vain toinen on syttyhetki: silloin kun molemmat venat on kiinni... Todella helppo vahingossa vetää väään tahdin aikana kohdalleen. Sitten on akseli 180 astetta pielessä.

 

Akseli kannattaa minun mielestäni laittaa piakalleen vasta kun lohko on kasattu.

 

-Akselitilan pohjalle ruiskaus spray vaseliinia (pitää shimmit paikallaan)

- shimmit pudotetaan paikalleen pitkän tikun tai ruuvimeisselin vartta pitkin (meisseli voi olla magnetoitunut ja vaikeuttaa työtä kun shimmit tahtoo tarttua siihen) Näin ei ole vaaraa siitä että ne putois mihin sattuu lohkon sisään

 

Spray vaseliini varmistaa ettei missään vaiheessa shimmit pyöri kuivana siellä konetta ekaa kertaa käynnistettäessä.

 

Akselin saa paikoilleen (nostettua ja laskettua tarpeen mukaan) helposti kun vuolee lyijykynän pään sopivan kokoiseksi että sen voi juntata akselin päässä olevaan koloon. Jousi ensin kolosta pois tietty. Sopivan tiukka sovite niin lyijykynällä voi pyörittäen nostaa ja laske aakselia monta kertaa eestaas. Joskus vaatii pari yritystä että menee just kohalleen. (Sitä pitää pyörittää hiukan, matkall alas, ja joskus on vaikea arvioida kuinka paljon "ennakkoa" pitää ylhäällä ottaa että ala-asennossa se on täsmälleen linjassa... )

 

Kun akseli on paikallaan, voit työntää vastaan ruuvarill aakselin päästä että saat lyijykynän irti.

 

Toimii kuin junan vessa, joka kerta. Ja on halpa kikka. Ei tarvi mitään erikoistyökaluja :)

 

Aika pian tän jälkeen on syytä kasata bensapumppu bakeliitteineen paikoilleen. Kun pumpun käyttötanko ja pumppu on asennettu, niin jakajan akseli ei voi nousta ylös paikoiltaan. Sitten on turvallista pyörittää konetta.

 

 

 

Jan

Posted

Aika hyvä kikka toi kynäjuttu (oli ihan pakko käydä kokeilemassa).

 

Periaatteessa se jakaja toimii oikein akselin asennosta riippumatta jos on sellainen joka pyörii vapaasti 360 ast, esim 009 jakaja.

 

Vakojakajalla tulee ongelmia jos se akseli on väärin ajoitettu koska alipainekello ei mahdu olemaan joka suuntaan.

Posted
Aika hyvä kikka toi kynäjuttu (oli ihan pakko käydä kokeilemassa).

 

Periaatteessa se jakaja toimii oikein akselin asennosta riippumatta jos on sellainen joka pyörii vapaasti 360 ast, esim 009 jakaja.

 

Vakojakajalla tulee ongelmia jos se akseli on väärin ajoitettu koska alipainekello ei mahdu olemaan joka suuntaan.

 

 

Juuri näin.

 

Jan

Guest Kimmo Antikainen
Posted

Dodii... toooooksia tooooksia, nyt on akselit kohillaan. Huomasin tuossa pienen kämminkin jo kun laitoin lohkon kasaan, meni pirulainen se nokan päässä oleva tuppi "väärin päin", joskaan ei taida sillä olla niin käytännön merkitystä, vissiin.

 

Tuo lyijykynäkikka on hyvä, ja vaseliinilla itekin laitoin noi shimmilevyt niin pysyin hyvin paikallaan :)

Posted

Ei ole väliä nokka-akselin tupissa kuinka päin sen laittaa Olen purkanut VW Tehtaan jäljiltä olevia moottoreita vaikka kuinka monta ja niitä on ollut molemmin päin. "Virallisesti" se kuuluu kolopuoli ulospäin vauhtipyörää vasten.

Posted

Joskus luin jostain että tehtaalla automaatti -malleihin laitettiin kokoonpanolinjalla nokkatulppa eri päin, että seuraavan vaiheen asentaja tajuaa/muistaa laittaa siihen automaatin vetolevyn eikä vauhtipyörää. Syynä oli että automaateissa oli eri nokka (en ole saanut vahvistusta) ja eri öljypumppuhärdelli (Ulosotto automaattilaatikkoa varten pumpussa).

 

Käytännössä nokkatulpalla ei ole toiminnallista merkitystä kuinka päin laittaa, ellei laske sitä että jos kuppi on sisäpuolella, se kerää paskaa... joka voi joku päivä lähteä liikkeelle kun aletaan käyttämään pesevämpiä öljyjä ja möhnä voi tällöin joutua laakeriliuskojen väliin.

 

Jan

  • 5 years later...
Guest Maximum
Posted

missä paksuuksissa akselin alle tulevat 2 simmilevyä saavat olla?

 

e: nii moottorihan oli kuplan n.-70 1300 ab lohko

Posted

Shimmilevyjä on neljää eri paksuutta 0,6 mm,1,25 mm,3,0 mm ja 6,3 mm,oikea yhdistelmä riippuu siitä mikä on kampikammion porauksen syvyys(voi olla 126,1 mm,126,8 mm,131,1 mm tai 133,5mm)ja akselin pituus(ylhäältä shimmilevyjen olakkeeseen)joka voi olla 80,3 mm tai 85,3 mm.

Yleisin on kyllä 2x0,6 mm.

Guest thing181
Posted

Onpas vaihtoehtoja... Tuohon on varmaan sitten joku asennusmitta, että saa oikean kombinaation aikaan?

Posted

Siihen löytyy taulukko korjaamokäsikirjasta(siis alkuperäisestä VW:n kirjasta),en viitsi sitä alkaa tähän kopioimaan mutta jos kerrot kampikammion ja akselin mitat niin voin katsoa oikeat shimmien paksuudet.

Guest Maximum
Posted

en muista mittoja ulkoo. itelläkin on sellanen sininen kansio joku vw korjaamo kirja. siitä sit ilmeisesti ettimään simmien paksuutta.

Guest thing181
Posted

Tuo sininenkansio on itelläkin jossain sadan kilometrin päässä. Pitääpä Vaihteeksi tutustua siihen...

Ajattelin että on joku perusmitta esim. virranjakajan reiästä akseliin. Saahan sen tieten mitattua, että jakajanakseli yltää kunnolla vastakappaleeseen ja toisaalta ei jää kantamaan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...