Guest Kimmo Antikainen Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Eli tota... oks tän asennukseen olemassa joku "oikea tapa". Muistelen joskus laittaneeni tuon "oikein" mutta en muista miten, muistelen myös että siinä akselissa oli lovettu kohta siinä osassa mihin shimmiprikat on vasten, tässä akselissa ei ole. apuja. ? Quote Link to comment
Racing Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Kaks shimmilevyä alle ja akseli paikallensa silloin kun alakerta on vielä halki jottei ne shimmilevyt sitten tipu sinne lohkoon..sitten kun laitat sen akselin paikalleen niin sen jälkeen virranjakajan runko paikalleen niin ei kanita pyörittäessä. Quote Link to comment
Guest Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Akseleita on kahta mallia. Quote Link to comment
Racing Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Niin on toinen on leveämmällä "ratasosalla" ja toinen kapeammalla. Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Tarkennetaas kysymystä... Mihin asentoon tota akselia pitäs zuumailla kampiakseliin nähden ettei jakaja sojota ihan minnesattuun ? ihanko tappituntumalla laitellaan :D Quote Link to comment
Racing Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Ei sillä ole merkitystä tuossa vaihessa ihan tappituntumalla,sitten vasta kun laitat jakajan paikallensa niin asento kohdalleen niin Virranjakajan pyörijän etupää tulee osoittaa vauhtipyörään päin samassa linjassa lohkon keskisauman kanssa ja tämän jälkeen pyörittää jakajan runkoa niin että osoittaa 1 sylinterin merkkiin jakajan rungossa sit jakaja kii. Quote Link to comment
Guest Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 http://www.kolumbus.fi/janandersson/VW/ ... ydrive.jpg noin sen tulee olla kun se on pohjassa asti. Ja ykköspytyn mäntä YKK:ssa JA SYTYTYSHETKELLÄ. (Se on siellä ylhäällä kaksi kertaa kahden kampikierroksen aikana ja vain toinen on syttyhetki: silloin kun molemmat venat on kiinni... Todella helppo vahingossa vetää väään tahdin aikana kohdalleen. Sitten on akseli 180 astetta pielessä. Akseli kannattaa minun mielestäni laittaa piakalleen vasta kun lohko on kasattu. -Akselitilan pohjalle ruiskaus spray vaseliinia (pitää shimmit paikallaan) - shimmit pudotetaan paikalleen pitkän tikun tai ruuvimeisselin vartta pitkin (meisseli voi olla magnetoitunut ja vaikeuttaa työtä kun shimmit tahtoo tarttua siihen) Näin ei ole vaaraa siitä että ne putois mihin sattuu lohkon sisään Spray vaseliini varmistaa ettei missään vaiheessa shimmit pyöri kuivana siellä konetta ekaa kertaa käynnistettäessä. Akselin saa paikoilleen (nostettua ja laskettua tarpeen mukaan) helposti kun vuolee lyijykynän pään sopivan kokoiseksi että sen voi juntata akselin päässä olevaan koloon. Jousi ensin kolosta pois tietty. Sopivan tiukka sovite niin lyijykynällä voi pyörittäen nostaa ja laske aakselia monta kertaa eestaas. Joskus vaatii pari yritystä että menee just kohalleen. (Sitä pitää pyörittää hiukan, matkall alas, ja joskus on vaikea arvioida kuinka paljon "ennakkoa" pitää ylhäällä ottaa että ala-asennossa se on täsmälleen linjassa... ) Kun akseli on paikallaan, voit työntää vastaan ruuvarill aakselin päästä että saat lyijykynän irti. Toimii kuin junan vessa, joka kerta. Ja on halpa kikka. Ei tarvi mitään erikoistyökaluja :) Aika pian tän jälkeen on syytä kasata bensapumppu bakeliitteineen paikoilleen. Kun pumpun käyttötanko ja pumppu on asennettu, niin jakajan akseli ei voi nousta ylös paikoiltaan. Sitten on turvallista pyörittää konetta. Jan Quote Link to comment
Per Jernström Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Aika hyvä kikka toi kynäjuttu (oli ihan pakko käydä kokeilemassa). Periaatteessa se jakaja toimii oikein akselin asennosta riippumatta jos on sellainen joka pyörii vapaasti 360 ast, esim 009 jakaja. Vakojakajalla tulee ongelmia jos se akseli on väärin ajoitettu koska alipainekello ei mahdu olemaan joka suuntaan. Quote Link to comment
Guest Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Aika hyvä kikka toi kynäjuttu (oli ihan pakko käydä kokeilemassa). Periaatteessa se jakaja toimii oikein akselin asennosta riippumatta jos on sellainen joka pyörii vapaasti 360 ast, esim 009 jakaja. Vakojakajalla tulee ongelmia jos se akseli on väärin ajoitettu koska alipainekello ei mahdu olemaan joka suuntaan. Juuri näin. Jan Quote Link to comment
Guest Kimmo Antikainen Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Dodii... toooooksia tooooksia, nyt on akselit kohillaan. Huomasin tuossa pienen kämminkin jo kun laitoin lohkon kasaan, meni pirulainen se nokan päässä oleva tuppi "väärin päin", joskaan ei taida sillä olla niin käytännön merkitystä, vissiin. Tuo lyijykynäkikka on hyvä, ja vaseliinilla itekin laitoin noi shimmilevyt niin pysyin hyvin paikallaan :) Quote Link to comment
Racing Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Ei ole väliä nokka-akselin tupissa kuinka päin sen laittaa Olen purkanut VW Tehtaan jäljiltä olevia moottoreita vaikka kuinka monta ja niitä on ollut molemmin päin. "Virallisesti" se kuuluu kolopuoli ulospäin vauhtipyörää vasten. Quote Link to comment
Guest Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Joskus luin jostain että tehtaalla automaatti -malleihin laitettiin kokoonpanolinjalla nokkatulppa eri päin, että seuraavan vaiheen asentaja tajuaa/muistaa laittaa siihen automaatin vetolevyn eikä vauhtipyörää. Syynä oli että automaateissa oli eri nokka (en ole saanut vahvistusta) ja eri öljypumppuhärdelli (Ulosotto automaattilaatikkoa varten pumpussa). Käytännössä nokkatulpalla ei ole toiminnallista merkitystä kuinka päin laittaa, ellei laske sitä että jos kuppi on sisäpuolella, se kerää paskaa... joka voi joku päivä lähteä liikkeelle kun aletaan käyttämään pesevämpiä öljyjä ja möhnä voi tällöin joutua laakeriliuskojen väliin. Jan Quote Link to comment
Guest Maximum Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 missä paksuuksissa akselin alle tulevat 2 simmilevyä saavat olla? e: nii moottorihan oli kuplan n.-70 1300 ab lohko Quote Link to comment
vwagen Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Shimmilevyjä on neljää eri paksuutta 0,6 mm,1,25 mm,3,0 mm ja 6,3 mm,oikea yhdistelmä riippuu siitä mikä on kampikammion porauksen syvyys(voi olla 126,1 mm,126,8 mm,131,1 mm tai 133,5mm)ja akselin pituus(ylhäältä shimmilevyjen olakkeeseen)joka voi olla 80,3 mm tai 85,3 mm. Yleisin on kyllä 2x0,6 mm. Quote Link to comment
Guest thing181 Posted April 17, 2010 Share Posted April 17, 2010 Onpas vaihtoehtoja... Tuohon on varmaan sitten joku asennusmitta, että saa oikean kombinaation aikaan? Quote Link to comment
vwagen Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Siihen löytyy taulukko korjaamokäsikirjasta(siis alkuperäisestä VW:n kirjasta),en viitsi sitä alkaa tähän kopioimaan mutta jos kerrot kampikammion ja akselin mitat niin voin katsoa oikeat shimmien paksuudet. Quote Link to comment
Guest Maximum Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 en muista mittoja ulkoo. itelläkin on sellanen sininen kansio joku vw korjaamo kirja. siitä sit ilmeisesti ettimään simmien paksuutta. Quote Link to comment
Guest thing181 Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Tuo sininenkansio on itelläkin jossain sadan kilometrin päässä. Pitääpä Vaihteeksi tutustua siihen... Ajattelin että on joku perusmitta esim. virranjakajan reiästä akseliin. Saahan sen tieten mitattua, että jakajanakseli yltää kunnolla vastakappaleeseen ja toisaalta ei jää kantamaan. Quote Link to comment
vwagen Posted April 18, 2010 Share Posted April 18, 2010 Eipä taida löytyä siitä sinisestä kirjasta,jos tarkoitatte 80 luvulla maahantuojan kokoamaa Kuplan korjausohjeet kansiota. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.