Jump to content

Kiiltoa maalipintaan


Guest immi

Recommended Posts

Millä aineilla noissa show autoissa saadaan maalipinta kiiltämään niin julmetusti? Monissa uusien autojen ensi esittelyissä esim ihan normaali maalilla maalatut autot kiiltää aika maukkaasti...

Link to comment

Joo toi keinovalo ilmeisesti korostaa aika hyvin maalipinnan kiiltoa... Millä kiillotusvahoilla olette saaneet parhaita tuloksia? Talvella kun on aikaa puunata niin voisi laittaa kuplan loistamaan...

Link to comment
Guest ritariässä

ennen kuin aletaan esim käyttämään tiettyä vahaa oli se siten glymiä tai muuta pitäs tietää missä kunnossa maalipinta on.

 

ensin se tietenkin pestään mahdollisimman hyvin liuotinaineilla.

 

sitte katotaan tarviiko pinta fixauksi esin joidenkin kiveniskemien paikakusta jne...

 

onko maalipinta ilman vai lakan kanssa, yleensä noi lakattomat pinnat himmenee nopeemmin ja tarpeen mukaan kliinataan joko käsin tai koneella ja huom tietenkin tapauskohtaisesti valituilla hiontakarkeuksilla. toiseen autoon käy hellävarasempi aine kui ntosieen jne...

 

 

sitten vasta tullaan vahaukseen

 

sitten kun maali kiiltää, mikään ei pistä silmään enempää kuin esim paskakunnossa olevat tiivisteet/kromit, joten niillekin puunaus sopivan kaavan mukaan.

 

kokonaisuus tärkeää.

Link to comment

Ja saahan huononkin pinnan kiiltämään. Ensin hioo 1200-2400 paperilla sileeksi. Tarvii vain jos on epätasaisuuksia / appelsiinipintaa (esim jos on yrittänyt itse maalata vaihtelevalla menestyksellä :))

 

Sen jälkeen lähtee hiomatahnalla ja koneella puunaamaan pintaa ritariässän mainitsemien ohjeiden mukaan.

Olen itse käyttänyt Fareclaa ja aina välillä huuhdellut vedellä kunnes lopuksi on vain vettä kiilloitusliinassa. Ja sit hyvä vaha päälle.

Ja EI IKINÄ AUTO(maatti)PESUUN jos haluaa säilyttää pinnan. Mutta tuskin moni harrasteauto siellä käy muutenkaan.

Link to comment

Automaatti pesusta täytyy kyllä sanoa että useimmat autot jotka on pesty itse ovat maalipinnaltaan paljon naarmuisempia kuin koneessa pestyt jo pelkästään sen takia että koneessa harjojen liike on kokoajan saman suuntainen kuin taas kotona pestyissä autoissa maalipinta kauttaaltaan pyörivän pesuliikkeen johdosta täynnä ympyrän mallisia naarmuja.

Link to comment
Guest Chevy-74

Uusikin maalipinta/uudehko kannattaa käsitellä pinnoitteella esim. erittäin hyvä on Ditec, joita suorittaa alan liikkeet. Hintaa sille tosin tulee muutamia satoja euroja. Tarpeen vaatiessa myös myllytys hioma-aineella. tuolle tulee tietääkseni 6 vuoden takuu.

Link to comment
  • 2 weeks later...

"Automaatti pesusta täytyy kyllä sanoa että useimmat autot jotka on pesty itse ovat maalipinnaltaan paljon naarmuisempia kuin koneessa pestyt jo pelkästään sen takia että koneessa harjojen liike on kokoajan saman suuntainen kuin taas kotona pestyissä autoissa maalipinta kauttaaltaan pyörivän pesuliikkeen johdosta täynnä ympyrän mallisia naarmuja."

 

tarkoittanet vissiin näitä uudempia autoja? kolffeja/korolloita ja muita apinakiikkuja..?

 

ja käsinpesusta mä taas sanon, et ennemmin näen sen vaivan (n.3,5 h) ja kiillotan koneella/käsin auton maalipinnan, kuin ostan auton, joka on pilattu huonolla pesulla konepesussa(harjallinen/harjaton).

Ja mitä niihin ympyrän muotoisiin naarmuihin tulee; niitä ei tuu jos auton oikeesti huuhtelee KUNNOLLA (so. painepesuri+esiliuotus pesuaineella) ja sitten vasta pesee käsin. Ja kyllä sen autosta vanhemmiten näkee, onko pesty koneessa vai käsin...olen havainnut että konepesussa käyneet poikkeuksetta huonompikuntoisia pelleiltään kuin käsinpestyissä.

 

Mutta itse aiheeseen:glymin vahat yleishyviä, ainakin helppoja kiillottaa..kokemusta muista hyväksi kuulemista vahoista ei valitettavasti ole ehtinyt kertyä (esim. autosol, autosmart...)

 

T: aina_autot_käsinpessyt

Link to comment

kyllähän harjapesu on autolle pahinta myrkkyä !! kaks edellistä autoo uudesta olleet ja alle 3v vaihdettu käytin harjapesussa ja maalipinta oli kyllä todella naarmuinen läheltä katsottuna. Harjat kyllä jyystävät voimalla pintaa. Nykyistä olen pessyt vain käsin niin naarmuja ei ole ollenkaan tullut!!

 

- huuhtelu

- pesu reilulla vedellä

- kuivais

 

..... ja hyvä tulee

 

ps. varsinkaan hyvässä maalissa olevaa harrasteautoa en kyllä raskis harjapesuun viedä .... käyttöautosta nyt ei niin väliä ole !!

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...