Guest JuMuS Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 Hallussa on muutama päällepäin samanlainen Volsun jakaja ja kiinnittyi huomio siihen että joissain osoittaa pyörijä eri suuntaan kun muissa kun vj akseliin liittyvä epäkesko stemmattu kohdilleen. Onko kuinka vaikea homma purkaa ja kääntää osoittamaan oikeaan suuntaan ettei alipainekello osoita mihin sattuu? Toivottavasti kysymys tuli ymmärretyksi. E: muokattu viestiketjun aihetta nykyistä aihetta kohti... Quote Link to comment
metake Posted June 11, 2009 Share Posted June 11, 2009 3 vaihtoehtoa: - virranjakajan alapään "rattaan" saa käännettyä 180 astetta - nostat virranjakajan käyttöakselin lohkosta ylös ja asetat haluaamaasi asentoon - siirtämällä tulpanjohdot jakajan kannesta yhdellä pykälällä saat jakajaa käännettyä 90 astetta Kuplan jakajia on (ainakin) kahta mallia, joissa on 90 asteen ero pyörijän asennossa. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Kiitosta! Taitaa olla tuollainen suuntavammainen yksilö kyseessä koska on palttiarallaa varttikierroksen alipainekellon asento pielessä. Jatkokysely aiheen vierestä: Kuinka yleisiä on toleranssivirheet vj-akselin ja messinkirattaan mitoituksissa? Tämän asian takia tuli ehtoolla huonosti uni... Tilanteen taustasta sen verran että tuli koneen alakerta pistettyä eilen nippuun, ekaa kertaa liimalla. Ja kun momenttiin isoja muttereita pikkuhiljaa napsuttelin alkoi koneen pyöriminen hiukan takellella, tuli sellainen "kireämpi kohta". Jakajan akselin päittäisvälys tuli shimmattua kohdilleen mutta jotenkin jumittaa hammaskosketus koska pyrkii aivan väkisin nousemaan akseli ylös asemistaan. Jakajan akseli on koneen vanha. Tuo industria brasileira messinkiratas on aikaslailla kirveellä veistetyn näköinen verrattuna DIN-tuotteeseen, mutta koska mitat kuitenkin tuntuivat stemmaavan laitoin sen paikalleen koska orgistuote oli ottanut itseensä ulosvetäjäkäsittelystä. Kysymys kuuluu; onko tuolla tökkimisellä taipumus asettua ajan ja pinnan kiillottumisen myötä vai joutuuko (niinkuin pelkään) vielä kampeamaan plokinpuolikkaat irti toisistaan ja vaihtamaan/viilaamaan tuon prkln messinkivispilän sopivammaksi? Vanha ratas oli hammasvälinsä osalta peilikirkkaan kiiltävä ja tuossa uusiotuotteessa oli aika putsaaminen että sai kaikki työstöjätteet kairattua veke, ja rattaiden kosketuspinta on edelleenkin niinkuin 60-paperin jäljiltä. Syyllisyyden viitta on tällä kertaa erityisen raskas kantaa koska KAIKKI muut koneen sisuskalut (paitsi nuo halvatun kampuranrattaat) ovat olleet koekasauksissa paikoillaan ja momentissa... Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Hakutoimintohan se paljasti notta noita jakajan käyttöaksiloita on ollut eri kokoisia. Oliskos tallissa asusteleva Mr. Murphy käynynnä tuohon F-lohkoon sellaisen ujuttamassa? Kuten todettua on akseli sama kuin ennenkin eli siinä mielessä tuntuu epätodennäköiseltä että johtuisi tuosta... Onneksi on pari varakonetta josta saanen nypättyä korvaavaa tuotetta kokeeksi tilalle. Jos ei auta niin ei kait muuta kuin pesemään liimoja liitospinnoista... Quote Link to comment
Guest Variant Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Kiitosta! Taitaa olla tuollainen suuntavammainen yksilö kyseessä koska on palttiarallaa varttikierroksen alipainekellon asento pielessä. Jatkokysely aiheen vierestä: Kuinka yleisiä on toleranssivirheet vj-akselin ja messinkirattaan mitoituksissa? Tämän asian takia tuli ehtoolla huonosti uni... Tilanteen taustasta sen verran että tuli koneen alakerta pistettyä eilen nippuun, ekaa kertaa liimalla. Ja kun momenttiin isoja muttereita pikkuhiljaa napsuttelin alkoi koneen pyöriminen hiukan takellella, tuli sellainen "kireämpi kohta". Jakajan akselin päittäisvälys tuli shimmattua kohdilleen mutta jotenkin jumittaa hammaskosketus koska pyrkii aivan väkisin nousemaan akseli ylös asemistaan. Jakajan akseli on koneen vanha. Tuo industria brasileira messinkiratas on aikaslailla kirveellä veistetyn näköinen verrattuna DIN-tuotteeseen, mutta koska mitat kuitenkin tuntuivat stemmaavan laitoin sen paikalleen koska orgistuote oli ottanut itseensä ulosvetäjäkäsittelystä. Kysymys kuuluu; onko tuolla tökkimisellä taipumus asettua ajan ja pinnan kiillottumisen myötä vai joutuuko (niinkuin pelkään) vielä kampeamaan plokinpuolikkaat irti toisistaan ja vaihtamaan/viilaamaan tuon prkln messinkivispilän sopivammaksi? Vanha ratas oli hammasvälinsä osalta peilikirkkaan kiiltävä ja tuossa uusiotuotteessa oli aika putsaaminen että sai kaikki työstöjätteet kairattua veke, ja rattaiden kosketuspinta on edelleenkin niinkuin 60-paperin jäljiltä. Syyllisyyden viitta on tällä kertaa erityisen raskas kantaa koska KAIKKI muut koneen sisuskalut (paitsi nuo halvatun kampuranrattaat) ovat olleet koekasauksissa paikoillaan ja momentissa... En osaa sanoa, kuinka yleistä tuo on mutta itsellä on käynyt ihan samoin uuden messinkirattaan kanssa. Ei niitä oikein viilaamallakaan saa sopimaan toisiinsa. Kovaa ajoa vaan. Quote Link to comment
-AP- Posted June 12, 2009 Share Posted June 12, 2009 Messinkirattaaseen saa hyvin helposti naputettua asennettaessa sen verran hammasvauriota, että se 'ahdistaa' yhdestä kohtaa käsin pyöritettäessä. Vika voi olla siis tarvikevalmistajan tai asentajan aiheuttama. Kuluuko käytössä ja mihin messinkipuru sitten päätyy? Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted June 13, 2009 Share Posted June 13, 2009 Prässillä ja ison hylsysarjan palikoilla nuo rattaat tuli paikalleen painettua. Kyllähän se messinki sen verran äkkiä kuluu että alkaa pyörimään, mutta sitä ennen on kaikki metallipuru mennyt öljypumpusta läpi... :( Fullflow koneksessa on joten filtteriin se puru lopulta pysähtyy. Kasaus jatkuu näillä näkymin vasta jussinpäivän jälkeen joten vielä kerkiää jury kommentoimaan... Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 No nih, homma jatkunee lähipäivinä tuosta mihin jäätiin... Takaperin pyörittäessä ei siis tunnu nahistavan, oikeinpäin pyöritys aiheuttaa akselin hyppimistä. Quote Link to comment
metake Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Oikeinpäin pyörittäessä se ratas työntää akselia ylöspäin, väärinpäin pyörittäessä se vetää sitä alaspäin, eli ei se silloin voikaan sieltä ylöspäin hyppelehtiä. Quote Link to comment
Guest Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 ihan normaalia etta akseli pyrkii nousemaan, ei saisi pyorittaa konetta ilman etta on jakaja paikoillaan, jakaja on se mika (valissa olevan jousen avustuksella) painaa akselia alaspain jotta se pysyy linjassa kampuran kayttorattaan kanssa. Jos pyoritat konetta ilman jakajaa, niin akseli aina pyrkii nousemaan ylos, ja akkia sitten tulee messinkirattaaseen vaurioita. Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted June 24, 2009 Share Posted June 24, 2009 Eli saken klar! Kiitosta tietäjille... Epävarmuus on suuri kun on Hr. Murphy alati läsnä. Quote Link to comment
vwagen Posted June 25, 2009 Share Posted June 25, 2009 Rattaat asennetaan lämmitettynä paikalleen,ei prässillä väkisin painamalla. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.