Jump to content

Vastapaino Kampiakseleista


Recommended Posts

Mikä on kokemus 69mm vastapainokampiakseleista (VW:n kiertokangille).

Miten on akseleissa laakerikaulojen koko kohdillaan??

JM-piireistä olen kuullut, että osaa akseleista on uutena jo jouduttu

hiomaan runkolaakereista, koska on uutena ollut liian tiukalle toleranssille tehty.

On ilmeisesti jumittanut konetta kasausvaiheessa runkolaakereista.

Ei vaan innostasi alkaa uutta akselia hiottamaan, kun hiominen maksanee jo yli puolet

akselin ostohinnasta. Miten lie akselit karkastu eli kestääkö akselin laakeripinnat

hionnan jälkeen?

 

Itsellä olisi harkinnassa tuollaisen akselin hankkiminen.

Kannattaako samalla ostaa akseliin ratassarja?

Vai käyttää suosiolla entisestä akselista vanhaat rattaat, jos ovat

kunnossa ilman riskuja. Entiset osat on kuitenkin tehty Saksan maalla

ja lienevät varmasti paljon kovempaa ja tarkempaa tekoa kuin Kiinan

poikien rattaat.

Link to comment

Mulla oli Bugpackin 69 vastapainoakseli monta vuotta turbokuplassa. Nämä ilmeisesti vakiosta tehtyjä. Ei moitteen sijaa ollut ainakaan tuossa akselissa. Niin ja rattaat tais tulla alkuperäisestä akselista, jos oikein muistan.

 

t. Mika

Link to comment
Guest Mikal

Mulla empin 76 iskulla oleva akseli. Kaulat mitoissaan, ja kampi pyöri nätisti lohko momentissa. Kestävyydestä en osaa sanoa, ainoastaan nokan sisäänajon verran pyörinyt koneessa. Itse käytin myös nuo rattaat vakio akselista, vain sokan laitoin uuden.

Link to comment

Niin, mitkä onkaan ne oikeat mitoissaan lukemat. Tästähän tässä kysymys. Akselit saattaapi olla ns nimellismittojen maksimipuolella ja siitäpä seuraakin runkolaakerien ja kiertokangen laakerien välsten pienuus ja se aiheuttanut ongelmia, kuten moni muukin tekijä esim kaulojen pyöristykset. Onko esim kiertokangen laakerivälys 0,02 vai 0,05mm, sillä on jo iso merkitys!

 

Vakiokoneessa pienillä välyksillä voikin joku paikka olla jees ja hyväkin, mutta kun samasta konekoosta otetaan vaikkapa kaksinkertaiset kierrokset/3-kertainen teho, alkaa paikat lämpenemään/notkumaan/venymään eri malliin ja "ahtailla" välyksillä kasattu kone rupee ottamaan metalli metalliavasten kontaktia paikoitellen vaikka olisi hyvä öljyt ok paineilla.

Link to comment
Guest JuMuS

Omassa pukpäk-aksilassa pinnat koneistettu alikokoon ja tuon jälkeen nitrattu. Koneistamo joutui tasapainotuksen yhteydessä hiomaan nitrauksen pois rattaiden kohdalta koska ei olis saanu rattaita lämmölläkään venymään kaulalle.

Link to comment

Jos jo asennuskahvit kaadettu mukiin, tipautetaan ratas keittimen levylle ja unohdetaan hetkeksi...

 

Tosin jos kampura ( aftermarket ) koneistettu hiukan saksan orkkis akselia isommaksi, sitten ei välttämättä mene niin helpolla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...