Guest metyme Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Lokasuojista Aken kanta: M1 luokan ajoneuvoissa (henkilöautot kuljettaja+enintään 8 makustajaa) ei nykysääntöjen mukaan vaadita lokasuojia . http://www.blackbook.fi/backtoroots/arkisto.html ajoneuvoluokat: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... t/Auto.htm Quote Link to comment
mikan Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021248 ja sieltä pykälä kakskyt hieman muutettuna, eli M1 = henkilöauto ja N1 = pakettiauto: 20 § Roiskesuojat 1. Pakettiauton (N1-luokan ajoneuvon), joka ei täytä liitteessä 1 olevan I osan 37 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun neuvoston direktiivin 78/549/ETY vaatimuksia, roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin ja vähintään 50° taaksepäin. Roiskesuojan takaosa renkaan tai paripyörillä uloimman renkaan keskeltä mitattuna ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella. 2. Muun kuin henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1-luokan ajoneuvon) roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta vähintään 30° eteenpäin. Roiskesuojan takaosan renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruinen osuus ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 100 mm renkaan pyörimisakselin yläpuolella ajoneuvon ollessa kuormittamaton. 3. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten kourumainen, että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä. 4. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi. 5. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos ajoneuvon korin tai lavan pohja tai muu päällirakenne tarpeellisin lisälaittein muodostaa tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan, eikä maastoautossa tai muussa erikoistarkoitukseen valmistetussa ajoneuvossa, jossa roiskesuojien käyttö oleellisesti hankaloittaa ajoneuvon käyttöä. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Mitä muuten on M1 ja N1? M1 = Henkilöauto N1 = Pakettiauto Quote Link to comment
mikan Posted August 11, 2009 Share Posted August 11, 2009 Pitäis kait vielä kaivella mitä direktiivissä 78/549/ETY sanotaan henkilöauton lokasuojista. Kirppumiestä tämä kiinnostaa. EDIT: tässähän tämä NEUVOSTON DIREKTIIVI, annettu 12 päivänä kesäkuuta 1978, moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä (78/549/ETY) .... tekniset vaatimukset, jotka moottoriajoneuvojen on kansallisen lainsäädännön mukaan täytettävä, liittyvät muun muassa moottoriajoneuvojen lokasuojiin, nämä vaatimukset eroavat jäsenvaltioittain; sen vuoksi on tarpeen, että jäsenvaltiot antavat samat vaatimukset joko voimassa olevien määräystensä lisäksi tai niiden sijasta, erityisesti, jotta moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen tyyppihyväksyntää koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 6 päivänä helmikuuta 1970 annetussa neuvoston direktiivissä 70/156/ETY(3), sellaisena kuin se on viimeksi muutettuna direktiivillä 78/547/ETY(4), säädetty ETY-tyyppihyväksyntämenettely voidaan ottaa käyttöön kaikkien ajoneuvotyyppien osalta, ja moottoriajoneuvoja koskevan kansallisen lainsäädännön lähentäminen edellyttää, että jäsenvaltioiden yhteisten vaatimusten mukaisesti suorittamat tarkastukset tunnustetaan vastavuoroisesti, Tässä direktiivissä "ajoneuvolla" tarkoitetaan tieliikenteeseen tarkoitettua, vähintään nelipyöräistä M1-luokan moottoriajoneuvoa, määriteltynä direktiivin 70/156/ETY liitteessä I, jonka suurin rakenteellinen nopeus on yli 25 km/h. ... 1. YLEISET VAATIMUKSET 1.1 Moottoriajoneuvo on varustettava pyörän suojuksina toimivilla lokasuojilla (korirakenteen osat, varsinaiset lokasuojat jne.). 1.2 Lokasuojien on oltava siten suunniteltuja, että ne suojaavat muita tienkäyttäjiä niin hyvin kuin mahdollista, tiestä sinkoavilta kiviltä, mudalta, jäältä, lumelta ja vedeltä sekä vähentävät muiden tienkäyttäjien vaaraa joutua kosketukseen pyörivien renkaiden kanssa. 2. ERITYISET VAATIMUKSET 2.1 Lokasuojien on täytettävä seuraavat vaatimukset, kun ajoneuvo on ajokunnossa (ks. direktiivin 70/156/ETY liitteessä I oleva 2.6 kohta) ja kun pyörät ovat suoraan eteenpäin -asennossa: 2.1.1 Siinä osassa, jonka muodostavat pyörien keskustasta 30° kulmassa eteenpäin ja 50° kulmassa taaksepäin olevat säteen suuntaiset tasot (ks. kuva 1), on lokasuojan kokonaisleveyden (q) oltava riittävä peittämään koko renkaan leveys (b), ottaen huomioon valmistajan ilmoittaman sekä liitteessä II olevassa 5.2 kohdassa vahvistetun rengas/pyörä -yhdistelmän muoto. Paripyörien osalta otetaan huomioon kahden pyörän kokonaisleveys (t). 2.1.1.1 Kohdassa 2.1.1 tarkoitettujen leveyksien määrittämiseksi ei renkaan kylkipinnan merkintöjä, koristeita tai suojaripoja oteta huomioon. 2.1.2 Lokasuojien takaosa ei saa päättyä sen vaakasuoran tason yläpuolelle, joka kulkee 150 mm:ä renkaan pyörimisakselin yläpuolella (pyörän keskeltä mitattuna), ja lisäksi lokasuojan reunan leikkauksen on tämän tason kanssa (piste A, kuva 1) oltava renkaan pitkittäisen tason keskiviivan ulkopuolella tai paripyörillä uloimman renkaan pitkittäisen tason keskiviivan ulkopuolella. 2.1.3 Lokasuojien muodon ja sijainnin on oltava sellainen, että lokasuojat ovat niin lähellä rengasta kuin mahdollista; ja näiden on erityisesti 2.1.1 kohdassa tarkoitettujen säteittäisten tasojen muodostamassa osassa täytettävä seuraavat vaatimukset: 2.1.3.1 renkaan akselin pystysuoralla tasolla sijaitsevan lokasuojassa olevan ulkoreunan syvyyden (p) projektion on oltava vähintään 30 mm:ä mitattuna pitkittäisessä pystysuorassa tasossa, joka kulkee renkaan keskipisteen kautta. Tämä syvyys (p) saa pienentyä asteittain nollaan 2.1.1 kohdassa määritettyjen tasojen kohdalla, ja 2.1.3.2 lokasuojien alareunojen ja renkaan keskiön kautta kulkevan akselin välinen etäisyys © ei saa olla suurempi kuin 2 × r, missä r on renkaan säde. 2.1.4 Jos ajoneuvossa on säädettävä maavara, on edellä tarkoitettujen vaatimusten täytyttävä, kun ajoneuvo on valmistajan määrittelemässä tavanomaisessa ajokunnossa. 2.2 Lokasuojat saavat koostua useista osista edellyttäen, ettei erillisiin osiin tai näiden välille jää asennuksen jälkeen aukkoja tai rakoja. 2.3 Lokasuojat on kiinnitettävä lujasti. Ne saavat kuitenkin olla irrotettavissa joko kokonaan tai osina. t. Mika Quote Link to comment
Guest metyme Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 Miten on, kun Street Rodeja ajelee ilman lokasuojia,kokoontuminen viime viikonloppuna Saarijärvellä, varmaan 30 Rodia ilman lokasuojia.Kyllä niissäkin on ollut lokasuojat tehtaalta lähtiessä.Voisiko rakentaa VW.rodin jollekin -50 luvun alustalle ilman lokasuojia.Eihän toi direktiivi voi koskea ennen 78 valmistettuja autoja? vai voiko? Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted August 12, 2009 Share Posted August 12, 2009 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/4740-katsastus-aamulla-klo-10-läpi-meni-ja-nyt-kilvissä/ Quote Link to comment
Guest Ihmispora Posted August 13, 2009 Share Posted August 13, 2009 Mitenkäs tuo katsastus onnistui ilman puskureita? On kyllä siisti onko uudempia kuvia? Ps Mite tuun pian hakeen sinisen raadon takas ( he he) Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.