Jump to content

virityskaasareiden talviajo-ominaisuuksista


Guest mirri72

Recommended Posts

Guest mirri72

onko kellään kokemusta talviajossa kakskurkkuisella kaasarilla tai kaasareilla olevasta kuplasta ? oliko yhellä kakskurkkuisella esilämmitysimusarja ja miten toimi ?,,entä nämä joissa käytetään kahta kakskurkkuista onko herkkiä jäätämään ? ;)

Link to comment

Joskus talven ajellu erimerkkisellä käyttiksellä kahden tupla dellorton kanssa ilman mitään esilämmityksiä vapaa virtaus putsareilla eikä mitään ongelmia. Käytännössä kahdella tuplakaasarilla on virtausnopeus kurkussa niin pieni, että jäätämistä ei esiinny. Toisekseen imusarja on niin lyhyt, että lämpö johtuu mukavasti imusarjaan ja siitä hieman kaasariinkin.

Link to comment
Guest fgronlun

Hyvin toimi ittellä ainakin tupla dellortot 45 ja sitten Ida48. Hyvin lähti pakkasillakin käyntiin ku vaan polki pari kertaa kaasua ennen starttia.

 

Ja nämä ilman esilämmitystä (unohtupa mainita eka :) )

Link to comment
Guest fgronlun
käytitkö jäänestoa ?

 

Olipa kirjotettu huonosti minulta. Oli siis tupla dellortot ja ida48 ei yksi yksinäinen tupla keskellä.

 

Yksinäisellä dellortolla syys ajossa tahto jo imusarja jäätyä mutta huohotus putken veto suodattimeen autto poistaan tuon ongelman. Mutta tuolla kombolla tuli vaan ajettua pikku pakkasille saakka.

Link to comment
Masinolia tankkiin ni ei jäädä ainakaan nurkkakaasareilla.

 

 

Miten tuo masinoli auttaa että ei jäädä imusarja? Sori tyhmyyteni , mutta en ymmärrä? Mikä siinä on se mikä tekee sen että imusarja ei ns. jäädä kun on kylmä? Onko tästä nyt kysymys? Kuplan imusarja jäätää vw oman ohjekirjan mukaan helpoiten olikohan +2 - -2 VÄLILLÄ? En muista tarkkaan. Mulla jääti juurikin tuossa välissä niin vakiolla ja yhdellä kaskurkkusella ja oli esilämmitys? Mutta kun pakkasta oli enemmän ei mitään ongelmaa.

Link to comment
Guest mirri72

itseäni nyt kiinnostaa miten muilla toiminut vastaavat kuin itsellä eli yhdellä kakskurkkuisella tai sitten kahdella kakskurkkusella joiden itsekkin päättelin toimivan paremmin lyhyemmän imusarjan ansiosta..kun itsellä yhellä kakskurkkusella dellortolla jossa esilämmitys ,,ei ollut ensin mutta sovellin sen tuohon imusarjaan itse ..nyt rakenteilla ilmanputsari tohon dellortoon joka ottaa pakosarjalta esilämmitysilmaa ,,saa nähä toimiiko paremmin kun saan sen valmiiksi ?? ;)

Link to comment

Jaatymista esiintyy kun imuilmassa oleva kosteus jaatyy kiinni imusarjan sisapintaan. Bensa ei jaady, mutta sen mukana oleva masinoli ehkaisee hiukan ilmassa olevan kosteuden jaatymista, kun bensasumu huuhtelee imusarjan seinamaa myos.

 

Kovilla pakkasilla ei ilmassa ole juuri lainkaan kosteutta, joten imusarjan jaatyminenkaan ei ole niin iso ongelma.

Imusarja sensijaan vetaa helposti jaahan plus-asteillakin, kun kosteusprosentti on korkea. Imuilman kova nopeus pienessa putkessa jaahdyttaa sita niin paljon.

 

Tankissa oleva vesi/kosteus ei sekoitu bensaan vaan jaa tankin pohjalle. Vesi sensijaan sekoittuu masinoliin ja masinoli vedenkin kanssa sekoituttuaan sekoittuu bensaan, siten saa veden tankista pois ajamalla. Eika jaady se pohjavesilammikko bensan ulosoton ymparille.

Link to comment

eikös prätkän kahvanlämmittimet ajaisi saman asian keskituplalla varustetussa vehkeessä jossa ei pakokaasu kiertosta lämmitystä?

 

meinaan jos en lämpö elmentit pyöräyttäis imusarjan suorille putkenosuuksille ennen pässinsarvia... taitavat olla vielä edukkaitakin...

 

Vesa

Link to comment
eikös prätkän kahvanlämmittimet ajaisi saman asian keskituplalla varustetussa vehkeessä jossa ei pakokaasu kiertosta lämmitystä?

 

meinaan jos en lämpö elmentit pyöräyttäis imusarjan suorille putkenosuuksille ennen pässinsarvia... taitavat olla vielä edukkaitakin...

 

Vesa

Teho moisilla lienee joitakin kymmeniä vatteja. Onko se riittävästi? Myös parinkymmenen millin halkaisija saattaa muodostua ongelmaksi.

Link to comment

Teho moisilla lienee joitakin kymmeniä vatteja. Onko se riittävästi? Myös parinkymmenen millin halkaisija saattaa muodostua ongelmaksi.

 

osa noista on ainakin levymäisiä ja pyöräytetään kahvanympäri tupin alle enkä usko että tarvitsee yltää ihan ympäriinsä lämmön kyllä luulisi johtuvan tarpeeksi...

CUN-001_LRG.jpg

 

vesa

Link to comment
Jaatymista esiintyy kun imuilmassa oleva kosteus jaatyy kiinni imusarjan sisapintaan. Bensa ei jaady, mutta sen mukana oleva masinoli ehkaisee hiukan ilmassa olevan kosteuden jaatymista, kun bensasumu huuhtelee imusarjan seinamaa myos.

 

Kovilla pakkasilla ei ilmassa ole juuri lainkaan kosteutta, joten imusarjan jaatyminenkaan ei ole niin iso ongelma.

Imusarja sensijaan vetaa helposti jaahan plus-asteillakin, kun kosteusprosentti on korkea. Imuilman kova nopeus pienessa putkessa jaahdyttaa sita niin paljon.

 

Tankissa oleva vesi/kosteus ei sekoitu bensaan vaan jaa tankin pohjalle. Vesi sensijaan sekoittuu masinoliin ja masinoli vedenkin kanssa sekoituttuaan sekoittuu bensaan, siten saa veden tankista pois ajamalla. Eika jaady se pohjavesilammikko bensan ulosoton ymparille.

 

 

Eli ei masinolista ole juurikaan apua kun ilman kosteus ja lämpötila on oikea? Olenko oikeassa? Olen masinolia kokeillut ja aivan yhtälailla se jäätää kun on jäätääkseen ja juurikin näillä ilmoilla mitä esim. eteläsuomessa on nyt. Tuo paruzzi panta pitäisi kokeilla joskus, onko kukaan kokeillut tai nuo prätkän kahvan lämmittimet.

Link to comment
Eli ei masinolista ole juurikaan apua kun ilman kosteus ja lämpötila on oikea? Olenko oikeassa? Olen masinolia kokeillut ja aivan yhtälailla se jäätää kun on jäätääkseen ja juurikin näillä ilmoilla mitä esim. eteläsuomessa on nyt. Tuo paruzzi panta pitäisi kokeilla joskus, onko kukaan kokeillut tai nuo prätkän kahvan lämmittimet.

 

On siita masinolista apua, mutta ei ehka imusarjan jaatymiseen niin paljoa. Tankissa olevan veden se poistaa ja ehkaisee kaasarin, filtterin ja bensalinjojen jaatymista. Ja ne siis jaatyy vain jos bensan seassa on vetta. Jota sinne tankkiin pakostikin tiivistyy lampotilavaihteluiden myota.

 

Jan

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...