Jump to content

Moottori vinkkejä


Guest Tepe

Recommended Posts

Tarkoituksena olsi tehdä pirtsakka jokapäiväisessä (kesäisin) käytössä oleva moottori kuplaan. Aihiona ois 1600cc +041 kannet. Mitä kannattaisi tehdä vielä? Kaasuttimet? Nokka? Vinkkejä..

Link to comment

Pirtsakka, 70hv, 90hv, 130hv vai jotain muuta?

 

Haluamasi teho/käyttöalue, 1000-5000r/min vai 1500-6000r/min vai sittenkin 3500-7500r/min.

 

Kysymyksen tarkoitus, vaihtoehtoja kuten makujakin paljon, joten lisätarkennusta niin tulee paremmin osuvia vinkkejä:)

Link to comment

- Scat C35 nokka

- puristukset 8.7 -8.8 hujakoille

- Scat 1-kurkkuiset 35 mm kaasarit

- pikkulaippanen kärmes

- maun mukaan vauhtipyörää hiukan kevyemmäksi

- full-flow

- kaikki koneen jäähypellit tiivisteineen + termari paikalleen

 

Siinä on sulle n. 90 hp luotettava ja mukava käyttökone jota ei tarvii pysähtyä jäähdyttelemään 10 km välein ;)

Link to comment

Jos tuohon myllyyn saisi noi 90-120hv ja käyttöalue voisi olla lähellä tuota 1500-6000rpm. Aihiona olisi tosiaan 85,5mm männät+sylinterit, 041 kannet, vakio veivit +kampura. Kannattaisiko kannen kanavia avartaa?

Link to comment
Guest Tomppade
- Scat C35 nokka

- puristukset 8.7 -8.8 hujakoille

- Scat 1-kurkkuiset 35 mm kaasarit

- pikkulaippanen kärmes

- maun mukaan vauhtipyörää hiukan kevyemmäksi

- full-flow

- kaikki koneen jäähypellit tiivisteineen + termari paikalleen

 

Siinä on sulle n. 90 hp luotettava ja mukava käyttökone jota ei tarvii pysähtyä jäähdyttelemään 10 km välein ;)

Itselläni on vastaavanlainen paketti suunnitelmissa. pääseekö tosiaan 1600:lla pytyillä noinkin hyviin tehoihin? entä onko kone kuinka jouhea ajaa, vai tarvitseeko sitä laulattaa kuinkakin paljon? eroina omaani olisivat kaasarit (hyllyssä 40drla lortot nurkkiin). kansina 2reikäiset vw:n omat kannet, kanavat hieman siloteltuna ja kohdistettuna.

 

Kuinka suuri ero tuohon 85.5mm pyttyihin olisi esim. 87mm, 88mm tai 90.5mm pytyillä? maksaako vaivan koneistuttaa kampikammio 90.5 pytyille? anteeksi topikin lainaamisesta :)

Link to comment

Sitä pienempi kone ja korkeat tehotavoitteet= kierroksia koneesta löydyttävä ja silleet että ne tuottaa tehoa. Samalla tahtoo alakierrosten teho/vääntö jäädä heikoksi, mutta sekin on sekä makujuttu että myöskin miten hyvistä palikoista viilaten kone niputettu kasaan.

 

Se onko kone 85,5 vai esim 88 putkilla vakioiskulla, ei ole juurikaan tehollisesti merkitystä koska prosentuaalinen tilavuusero on pieni.

 

Isommilla pytyillä alkaa jo eroa tulemaan vakiokokoon verrattuna niin asetelmat muuttuu.

 

Lainaten muita, mikään ei voita kuutiotuumia ja tietenkin ahtaminennn:D

Link to comment

90.5mm on vaivan arvoista.

88mm "slip in" ei ole rahan eika vaivan arvoista.

88mm koneistusta vaativa paksumpiseinainen setti olisi muuten hyva, mutta sama kustannus tulee 90.5 kanssa ja isompi on parempi :) Ei ole syyta/jarkea jaada 88 milliin ellei joku kilpailuluokan saanto sita vaadi. Jos yhtaan taytyy koneistaa isommaksi lohkon reikia niin sitten minimissaan mun mielesta 90.5mm pyttysatsi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...