Jump to content

Koneen toleranssi helppiä


Recommended Posts

Noniin mestarit, kaivakaas kaapeistanne ja laatikoistanne ne vanhat korjaamokirjat joista näkee kaikki toleranssit kampiakselille ja lohkon runkolaakeripesille.

 

1. Mikä on oikea kaulan mitta kun kampiakselin runkolaakerit on hiottu 0.25mm alikokoon?

2. Paljonko laakeripesin halkaisia tulee olla laakerit paikallaan lohko momentissa? Eli siis laakerin halkaisija lohko momentissa.

3. Mille toleransseille runkolaakeritpesät tulisi koneistaa?

 

Eilen pistin lohkoa nippuun ja pönkkiin veti, lainaus ahistaa topikista niin ei tarvi kahteen kertaan kirjotella.

 

Laittaa kampikammionpuoliskon paikalleen eikä ees momenttiin niin tuntuu jo vähän nahkeelta. Hohhoijaa, yritänköhän mää taas vaan kusettaa itteeni?

 

Näköjään olin saanut pienet painaumat kahdesta etummaisesta lukkotapista laakereihin, ei syviä eikä tuntunut haittaavan kun vapaasti pyöritti kammessa. Nyt kuitenkin lohko momentissa laakerit sisällä tuossa lattialla odottaa huomista niin mittaan pesät laakereiden kanssa. Kammenkaulat on mitattu, hieman on heittoja mutta mitat on alle ns. oikean koneistusmitan. Keskilaakerin ja vauhtipyörän puoleisen laakerin pinnasta oli vähän jälkeä syntynyt. Kammen suoruutta en kylläkään ole mitannut joten sekin pitää mitata että onko kauhean banaani. Kone aiemmin ollut sinttermetallin laakereilla jonka jälkeen ei aarporattu kun en nähnyt sitä tarpeelliseksi (silmillä havaittavissa pienet kulumat mutta kynnellä ei mitään pykälää tuntunut) ajettu 4 kilpailua vanhoilla laakereilla jolloin vauhtipyöränpultti löystyi ja sen jälkeen kampi on vaihdettu.

 

Tässä nyt olen koittanut mitata lohkoa laakerit paikoillaan. Vauhtipyörän puoleisen laakerin taaempi reuna pystyssä mitattessa (keskeltä ei voi mitata öljyuran takia) on 54.73mm samoin kampiakselin kaula, pienet jäljet eilisestä tullut laakeriin. Kuitenkin keskeltä laakeria ristiin mitatteassa usen mittauksen keskiarvo pyörii 54.81mm-54.82mm mittaukset suoritetti useaan kertaan ja 3-4 mittausta olen kirjottanut ylös.

 

Pienin runkolaakeri menee haitariin 39.77mm-39.78mm (tässä siis pieni jälki lukkotapista)

etummainen iso runkolaakerin keskiarvo menee haitariin 54.795mm-54.80mm tässä taas pystyssä (öljyuran kohdalta) mitattaessa molemmista reunoista keskiarvo on 54.84mm (tässä myös pieni jälki lukkotapissa)

 

Keskimmäinen runkolaakeri vielä mittaamatta, lisään siitä tiedot myöhemmin. Voihan sen myös koittaa ilman jotain tiettyä laakeria että mistä se ahdistaa. Tais olla taas tarpeeksi epäselvästi kaikki selitetty :) Laakerit siis mitattu 4 erikohdasta, poikittain, öljyuran molemminpuolin ja sitten vielä pystysuorassa laakerin reunoista öljyuran kohdalta. Välillä tuntuu ettei kannattais tehä mitään mittauksia itse vaan kiikuttais kaikki aina suoraan koneistamoon, aina vaan on se ratkaiseva asia eli raha.

Link to comment
1. Mikä on oikea kaulan mitta kun kampiakselin runkolaakerit on hiottu 0.25mm alikokoon?

 

Technical manual vuodelta 1964 sanoo seuravaa:

 

No. 1, 2 and 4 main bearings

1st undersize: 54.75

Diameter after grinding: 54.740 - 54.749

Finished diameter: 54.721 - 54.740

 

No. 4 main bearing (pulley side)

1st undersize: 39.75

Diameter after grinding: 39.750 - 39.760

Finished diameter: 39.734 - 39.500

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...