Guest Pyrres Posted April 10, 2010 Share Posted April 10, 2010 Eli otin tuossa nyt kuplasta koneen irti ja huomasin seuraavat asiat. Ensinnäkin tuo painelaakeri oli irtonaisena, kuuluuko olla ihan vaan kutakuinkin paikoillaan siinä haarukassa vai jotenkin lukittuna? Ja mitenkäs se akseli joka tulee kytkimelle sieltä laatikosta, kuinka paljon siinä saisi olla heilumisvaraa sivusuunnassa? Tuo nykyinen kun heiluu kohtuu reilusti omasta mielestä. Niin ja minkälainen homma on vaihtaa vaihteiston kannakkeet? Kun tuossa on hiukan turhan löysät omaan mieleen, kun on tarpeeksi pitoa ja pirteällä koneella polkaisee kakkosella kaasun pohjaan mutkassa tms niin vaihde hyppää pois päältä kun moottori ja laatikko elävät niin paljon. Ja nyt kun moottori on jo irti ja aikaa on niin mietin että onko iso homma tehdä tuo kannakkeiden vaihto. Quote Link to comment
Guest Pyrres Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Niin ja tuolla heilumisella tarkoitan että saako vaihteiston se akseli joka menee kytkimelle heilua tosiaan millin kaksi vai sentin kaksi vai jotain tuolta väliltä? Quote Link to comment
Tutkija Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Jos vaihdelaatikko on auton alkuperäinen sitä kytkinakselin sivuttaisliikettä ei rajoita mikään muu kun stefa... eli saa likkua aika reilustikin sivuttain ja on silti ihan normaalia. Painellakeri on kyllä alunperin kiinnitettynä tuonikäisessä pienillä jousiklipseillä eli kuuluu olla kiinni haarukassa. Vaihteiston kumiset kannattimet kannattaa vaihtaa nyt kun kerta kone on irti,kone paikallaa se ei edes onnistu. Se on sit jokaisen oma asia laittaako uretaaniset tilalle vai uudet kumiset. Quote Link to comment
Guest Pyrres Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Juu no niin epäilinkin että pitäisi olla jotenkin kiinni. Tuossa kun joskus starttia vaihtaessa tuli pieni metallijousen pala ulos niin ihmettelin että mistähän moinen mutta oli tuore kone ja ns ammattilaisen asentama niin en sen suuremmin jaksanut päätä vaivata kun kaikki toimi. Eli tuon jousen/jousten palahan se on ollut. Ja jos tosiaan välystä saa olla niin hienoa, pelästyin jo että meneekö askikin vaihtoon jo. Laatikko on siis ilmeisesti auton alkuperäinen mutta moottori ja kytkinasetelmat ym ovat uutta ja tehokkaampaa/jäykempä ym. Mitenkäs nuo puslien vaihdot, saako laatikko kiinni vaihdettua yksitellen vai pitääkö laatikko pudottaa kanssa? Ja onko minkälaiset käytännön erot noilla uretaani ja vakiopuslilla. Kun tuota koneen ja laatikon liikettä mielelläni toki rajoittaisin ettei lähdöissä eläisi niin paljon. Quote Link to comment
Fileas Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Berg rautaa vaan, ni ei ponpota lähöissä. Quote Link to comment
Guest Pyrres Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Tuota olenkin jo miettinyt, hyvät ohjeet. Mihin tuo kiinnittyy yläpäästään? Ihan mielenkiinnosta mistä tuo nimi tuolle tulee? Ja tosiaan voiko nuo kannakkeet vaihtaa laatikon ollessa kiinni vai pitääkö aski pudottaa pois? Quote Link to comment
metake Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Kannakkeet saa vaihdettua paikoillaan, takakannakkeet helposti ja etukannattimen prkleen moisella vääntämisellä. Itse jouduin irrottaan vetariputket jousilatoista jotta laatikko suostui liikkumaan riittävästi taaksepäin että etukannattimen sai vaihdettua. Ja muistaakseni sen vaihteensirtäjän liitoskappaleen takapenkin alta joutuu irrottaan, muuten laatikko ei liiku tarpeeksi. Quote Link to comment
Guest Pyrres Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Asia selvä. Mitenkäs olette mieltä noista eri puslista. Uretaania vai kumia? Ei tuossa nyt älyttömiä tehoja tule olemaan tuossa uudessakaan koneessa mutta olisi se kiva että olisi ne edes kestävää eikä heti tarvitsisi ihmetellä noita samoja osia uudestaan. Onko noiden vaihdossa mitään mitä pitäisi erityisesti ottaa huomioon? Ja tosiaan mihin tuo takalisätuki kiinnittyisi yläpäästään? Quote Link to comment
Fileas Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Ihan mielenkiinnosta mistä tuo nimi tuolle tulee? Gene berg, pyhä henki merten takaa. http://www.geneberg.com/cat.php?name=Tr ... cPath=2897 Quote Link to comment
Guest Pyrres Posted April 11, 2010 Share Posted April 11, 2010 Mitenkäs nuo aftermarket versiot? Onko noista mihinkään. Katsoin että Hotcarssilla on mutta Keiteleen koneella varmaan halvemmalla. Jos ostaisi valmiin bolt-on version kun ei nuo kauheasti näytä maksavan, samoin jos ostaisi uretaanipuslat laatikkoon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.