Jump to content

VW sylinterin yläpään jäähdytys


Recommended Posts

Minua on jo pitemmän aikaa häirinnyt yksi kohta VW-moottorissa: Miksi sylinterissä ei ole jäähdytysripoja juuri kuumimmassa kohdassa?!

 

Asia tuli jälleen mieleen erään palstalaisen moottorivauriosta (vaikkei sinänsä mitään todistakaan): http://i10.photobucket.com/albums/a104/ ... IM1466.jpg

 

Lämpö siirtyy hyvin huonosti sylinteriputkesta kanteen, kansi taas varmaan tulisi hyvinkin toimeen ilman tuossa kohdassa olevia ripoja (tämän

voisi varmistaa maalaamalla osa kannesta merkkivärillä joka muuttaa pysyvästi värinsä lämpötilan mukaan). Kannen tiivistämiseenkin riittäisi varmaan ihan parin millin pykälä.

Käytännössä tietysti vaikea rakentaa tuommosta konetta, paitsi jos vara riittäisi lyhentää kaupan sylinteriä.

Alla selventävä kuva (sis. parannnusehdotus):

post-162-13888362110464_thumb.jpg

Link to comment
Idea ei ole uusi,tuonsuuntaisesti se on kaikissa tyyppi 4 moottoreissa ja myös viimeisissä saksalaisissa 1600 moottoreissa CT,CZ joissa on 1 ripa enemmän sylintereissä ja 1 vähemmän kansissa verrattuna muihin 1600:siin.

 

No on se sitten varmaan parannus kun tehdaskin on siihen suuntaan mennyt. Minä vaan rohkeasti photoshoppasin kaksi ripaa kun tehdas on kursaillut ja siirtänyt vain yhden. =)

 

Tavallaan ymmärrettävää ettei ole käytössä T1-virikoneissa koska vaatii muutoksia sekä sylinteriin että kanteen. Kannet olis kyllä vissiiin aika helppo koneistaa olemassa olevista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...