Guest koulukatu Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Hei, Kuplani käynnissä oli viime kesänä sellainen ongelma, että se ei meinannut pysyä lämmettyäänkään käynnissä tyhjäkäynnillä, joten säädin tyhjäkäyntiä aivan loppukesästä käsivaralla hieman korkeammaksi. Tänä keväänä huomasin, että Kupla kyllä käy tyhjäkäyntiä hyvin, mutta liikkeelle lähdettäessä ja esim. ihan normaalissa liikennevaloista lähdössä moottori ei väännä ja meinaa ikään kuin hyytyä/mennä tukkoon aluksi eli painamalla kaasua se lähtee vaivalloisesti liikkeelle ja vasta sen jälkeen lähtee kiihtymään, kakkosta tai kolmostakin peliin laitettaessa on pieni viive ja hyytymisvaihe ennen kuin auto lähtee kiihtymään. Olen täysi noviisi autojen kanssa, mutta miltä tämä ongelma kuulostaa asiantuntijoiden korvaan? Mitä pitäisi tehdä, että tästä päästäisiin eroon? Voiko liian korkeaksi säädetty tyhjäkäynti vaikuttaa vai kenties jokin muu? Lisäksi kuulisin mielelläni vinkkejä siitä, mitä ihan perus-perushuoltoja tuon auton moottoriin voisi itse tehdä tai mitä osia kannattaisi putsata/vaihtaa. Työkalut kyllä pysyvät joten kuten kädessä, tietämys on vain alhaisella tasolla :) Quote Link to comment
-MITO- Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Aluksi kannattaa varmistua että tankissa on riittävästi tuoretta bensaa. Nykybensa saattaa nopeasti mennä huonoksi ja aiheuttaa käyntihäiriöitä ja tuhoaa myös useita bensaletkulaatuja nopeasti. Kohokammiokin saattaa olla täysi valkeaa nöyhtää. Eli tarkista polttoaine ja sen saanti ensiksi. Quote Link to comment
Guest Wicu Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Kas sielunkunppani ;) sama vika oli itellä ja huomasin sen letkujen syöpymisenkin :D no vaihdoin letkuja ja tuuppasin vielä polttoainesuodattimenkin sinne väliin. No tulpat, kärjet, konkka varmaan kannattaa uusia tai näin ainakin herrasmies jolta minä kuppelini ostin mainitsi. Öljyjen vaihto myös ihan hyvä tehdä. Ja muista hommata tiivisteet valmiiksi ettei sitten käy niin että on löjyt pihalla ja huomaatkin uusia laittaessa että tämähän kusee nilkoille ^^ Quote Link to comment
metake Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Jos siinä on vakiokaasutin, niin hyvin todennäköisesti kiihdytyspumpun suutin tukossa. Eli se pieni messinkinen putkenpätkä, joka näkyy kaasuttimen kurkussa, menee hyvin helposti tukkoon ihan kärjestään. Ilmanputsari pois ja katse kaasuttimen kurkkuun, kaasua polkaistessa pitää näkyä selkeä bensasuihku. Quote Link to comment
Guest koulukatu Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Ensinnäkin, kiitokset jo nyt vastauksista. Kuplassani on Dellorton kaasari. Voiko siinäkin olla mainitsemasi kiihdytyspumpun suutin tukossa eli lähdenkö etsimään vikaa sieltä? Pääseekö kyseisen suuttimen putsaamaan "helposti" eli onko se Dellortosta huolimatta ihan käsien ulottuvilla? Tulpat, kärjet ja konkka menevät vaihtoon. Appiukko saa vaihtaa öljyt :) Pitää vain ostaa tarpeeksi jähmeää tavaraa, etteivät valu heti ulos. Tuon huono bensa -vaihtoehdon sulkisin ainakin osittain pois, koska olen olettaakseni ajellut jo kaikki viime syksyn bensat tankista veks ja tankannutkin uutta ysikasia kertaalleen. Quote Link to comment
metake Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Kuplassani on Dellorton kaasari. Voiko siinäkin olla mainitsemasi kiihdytyspumpun suutin tukossa eli lähdenkö etsimään vikaa sieltä? Jos tuo 2-kurkkuinen tuplakaasari (kts kuva) niin nuo edellämainitut viat ovat pikemminkin ominaisuuksia. Tuo kiihdytyspumpun suuttimen tukkeutuminen on nimenomaan vakiokaasarin vika. Quote Link to comment
Guest koulukatu Posted May 4, 2010 Share Posted May 4, 2010 Joo siis kyse on nimenomaan tuollaisesta kuvan mukaisesta tuplakaasarista, olisi pitänyt tajuta mainita se jo heti ekassa viestissä. Saattaa tosiaan olla osittain ihan ominaisuuskin, mutta kun Kupla on ollut minulla käytössä nyt 6 tai 7 kesää, eikä siinä aiemmin samanlaista vääntöongelmaa ole ollut. Eli jotain on tapahtunut :) No, jos ehdotuksia vielä tulee, niin otan ne kiitollisena vastaan. Quote Link to comment
Guest mirri72 Posted May 7, 2010 Share Posted May 7, 2010 kannattaa se tankin sihti puhistaa aina välillä ,, voi olla osasyytekijä ;) ja kannattaa se dellortokin putsata ...venttiilien välyksetkin kannattaa tarkistaa ja käret , konkka ...mitenkäs tulpat onko milloin vaihettu ?? Quote Link to comment
Guest Plonti Posted May 8, 2010 Share Posted May 8, 2010 Itellä 1300 -74 vehkees oli samaa ongelmaa. Ellenin vika oli ryyppy joka jäi hieman päälle. Ei napsahtanu kokonaan pois päältä nii tuppas saamaan vähä liikaa menomettä ja tukehtu. Quote Link to comment
ajomies Posted May 10, 2010 Share Posted May 10, 2010 Itse puhdistaisin ensin kaasuttimen huolella ja katsoisin auttaako se.Kondensaattoria ei kannata lähteä umpimähkään vaihtamaan,sillä nykyiset harakiri konkat on niin paskoja,että voi mennä huonommaksi.Kärjet kannattaa vaihtaa jos vähänkin vanhat,mutta kannattaa tehdä yksi korjaus kerrallaan jotta tietää koska vika poistuu tai pahenee.Suuttimia ei kannata mennä pitelemään,jos on ennen niillä toiminut. Quote Link to comment
Guest koulukatu Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Tähänkin löytyi sitten hyvin yksinkertainen syy. Tyhjäkäynti oli säädetty liian korkealle ja säätäminen alaspäin auttoi saman tien. Ilmeisesti siis kyse oli tukehtumisilmiöstä. Kiitos kuitenkin viesteistä. Noita pikku putsailuja aion kesän mittaan tehdä. Eivät varmasti ainakaan haittaa tee. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.