Jump to content

Kupla 1300 vm 69 "hyytyy" kiihdytettäessä


Guest koulukatu

Recommended Posts

Guest koulukatu

Hei,

 

Kuplani käynnissä oli viime kesänä sellainen ongelma, että se ei meinannut pysyä lämmettyäänkään käynnissä tyhjäkäynnillä, joten säädin tyhjäkäyntiä aivan loppukesästä käsivaralla hieman korkeammaksi.

 

Tänä keväänä huomasin, että Kupla kyllä käy tyhjäkäyntiä hyvin, mutta liikkeelle lähdettäessä ja esim. ihan normaalissa liikennevaloista lähdössä moottori ei väännä ja meinaa ikään kuin hyytyä/mennä tukkoon aluksi eli painamalla kaasua se lähtee vaivalloisesti liikkeelle ja vasta sen jälkeen lähtee kiihtymään, kakkosta tai kolmostakin peliin laitettaessa on pieni viive ja hyytymisvaihe ennen kuin auto lähtee kiihtymään.

 

Olen täysi noviisi autojen kanssa, mutta miltä tämä ongelma kuulostaa asiantuntijoiden korvaan? Mitä pitäisi tehdä, että tästä päästäisiin eroon? Voiko liian korkeaksi säädetty tyhjäkäynti vaikuttaa vai kenties jokin muu?

 

Lisäksi kuulisin mielelläni vinkkejä siitä, mitä ihan perus-perushuoltoja tuon auton moottoriin voisi itse tehdä tai mitä osia kannattaisi putsata/vaihtaa. Työkalut kyllä pysyvät joten kuten kädessä, tietämys on vain alhaisella tasolla :)

Link to comment

Aluksi kannattaa varmistua että tankissa on riittävästi tuoretta bensaa. Nykybensa saattaa nopeasti mennä huonoksi ja aiheuttaa käyntihäiriöitä ja tuhoaa myös useita bensaletkulaatuja nopeasti. Kohokammiokin saattaa olla täysi valkeaa nöyhtää. Eli tarkista polttoaine ja sen saanti ensiksi.

Link to comment
Guest Wicu

Kas sielunkunppani ;) sama vika oli itellä ja huomasin sen letkujen syöpymisenkin :D no vaihdoin letkuja ja tuuppasin vielä polttoainesuodattimenkin sinne väliin.

 

No tulpat, kärjet, konkka varmaan kannattaa uusia tai näin ainakin herrasmies jolta minä kuppelini ostin mainitsi. Öljyjen vaihto myös ihan hyvä tehdä. Ja muista hommata tiivisteet valmiiksi ettei sitten käy niin että on löjyt pihalla ja huomaatkin uusia laittaessa että tämähän kusee nilkoille ^^

Link to comment

Jos siinä on vakiokaasutin, niin hyvin todennäköisesti kiihdytyspumpun suutin tukossa. Eli se pieni messinkinen putkenpätkä, joka näkyy kaasuttimen kurkussa, menee hyvin helposti tukkoon ihan kärjestään. Ilmanputsari pois ja katse kaasuttimen kurkkuun, kaasua polkaistessa pitää näkyä selkeä bensasuihku.

Link to comment
Guest koulukatu

Ensinnäkin, kiitokset jo nyt vastauksista.

 

Kuplassani on Dellorton kaasari. Voiko siinäkin olla mainitsemasi kiihdytyspumpun suutin tukossa eli lähdenkö etsimään vikaa sieltä? Pääseekö kyseisen suuttimen putsaamaan "helposti" eli onko se Dellortosta huolimatta ihan käsien ulottuvilla?

 

Tulpat, kärjet ja konkka menevät vaihtoon. Appiukko saa vaihtaa öljyt :) Pitää vain ostaa tarpeeksi jähmeää tavaraa, etteivät valu heti ulos.

 

Tuon huono bensa -vaihtoehdon sulkisin ainakin osittain pois, koska olen olettaakseni ajellut jo kaikki viime syksyn bensat tankista veks ja tankannutkin uutta ysikasia kertaalleen.

Link to comment
Kuplassani on Dellorton kaasari. Voiko siinäkin olla mainitsemasi kiihdytyspumpun suutin tukossa eli lähdenkö etsimään vikaa sieltä?

 

Jos tuo 2-kurkkuinen tuplakaasari (kts kuva) niin nuo edellämainitut viat ovat pikemminkin ominaisuuksia.

 

Tuo kiihdytyspumpun suuttimen tukkeutuminen on nimenomaan vakiokaasarin vika.

 

5904.jpg

Link to comment
Guest koulukatu

Joo siis kyse on nimenomaan tuollaisesta kuvan mukaisesta tuplakaasarista, olisi pitänyt tajuta mainita se jo heti ekassa viestissä.

 

Saattaa tosiaan olla osittain ihan ominaisuuskin, mutta kun Kupla on ollut minulla käytössä nyt 6 tai 7 kesää, eikä siinä aiemmin samanlaista vääntöongelmaa ole ollut. Eli jotain on tapahtunut :)

 

No, jos ehdotuksia vielä tulee, niin otan ne kiitollisena vastaan.

Link to comment
Guest mirri72

kannattaa se tankin sihti puhistaa aina välillä ,, voi olla osasyytekijä ;) ja kannattaa se dellortokin putsata ...venttiilien välyksetkin kannattaa tarkistaa ja käret , konkka ...mitenkäs tulpat onko milloin vaihettu ??

Link to comment
Guest Plonti

Itellä 1300 -74 vehkees oli samaa ongelmaa. Ellenin vika oli ryyppy joka jäi hieman päälle. Ei napsahtanu kokonaan pois päältä nii tuppas saamaan vähä liikaa menomettä ja tukehtu.

Link to comment

Itse puhdistaisin ensin kaasuttimen huolella ja katsoisin auttaako se.Kondensaattoria ei kannata lähteä umpimähkään vaihtamaan,sillä nykyiset harakiri konkat on niin paskoja,että voi mennä huonommaksi.Kärjet kannattaa vaihtaa jos vähänkin vanhat,mutta kannattaa tehdä yksi korjaus kerrallaan jotta tietää koska vika poistuu tai pahenee.Suuttimia ei kannata mennä pitelemään,jos on ennen niillä toiminut.

Link to comment
  • 3 weeks later...
Guest koulukatu

Tähänkin löytyi sitten hyvin yksinkertainen syy. Tyhjäkäynti oli säädetty liian korkealle ja säätäminen alaspäin auttoi saman tien. Ilmeisesti siis kyse oli tukehtumisilmiöstä.

 

Kiitos kuitenkin viesteistä. Noita pikku putsailuja aion kesän mittaan tehdä. Eivät varmasti ainakaan haittaa tee.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...