Jump to content

vw-kupla 73 etujarrujen ilmaus ongelma


Guest jarzu

Recommended Posts

Guest jarzu

olen yrittänyt ilmata jarruja, takajarrujen ilmaus onnistuu ihan normaalisti mutta etujarrut tuotaa ongelmia, kun ei tahdo tulla nestettä millään ulos tuntuu että painekin on ihan onneton. etupäähän uusittu pääsylinteri ja molemmat jarrusylinterit sekä letkut ja jarruputket olisko jollain viisaita neuvoja. paljonko 73 kuplassa pitää olla jarrupolkimen tapin pituus tuli vain mieleen että ei painaisi sylinteriä tarpeeksi.

Link to comment
Guest jarzu
olen yrittänyt ilmata jarruja, takajarrujen ilmaus onnistuu ihan normaalisti mutta etujarrut tuotaa ongelmia, kun ei tahdo tulla nestettä millään ulos tuntuu että painekin on ihan onneton. etupäähän uusittu pääsylinteri ja molemmat jarrusylinterit sekä letkut ja jarruputket olisko jollain viisaita neuvoja. paljonko 73 kuplassa pitää olla jarrupolkimen tapin pituus tuli vain mieleen että ei painaisi sylinteriä tarpeeksi.jarruja ilmattu että kaveri pumppaa polkimelle painetta ja sitten poljin pohjaan ja ilmaus ruuvi auki,tätä tehty useita tunteja mutta ei tunnu toimivan
Link to comment

Terve. Itselläni samanlainen ongelma. Vaihdoin kaikki osat etupäähän pääsylinteri letkut kenkät rummutkin jopa. Siltikin jarrut toimivat vain takana. Edessä kengät oli säädetty niin jotta ottivat hyvin kiinni rumpuihin. Säädettiin myös poljin.. tämä vain muutti kohtaa jossa jarrut nappaa kiinni. Kunnes lopulta tajuttiin että etukengät täytyy säätää todella kiinni rumpuihin. Hyvä kikka ilmaukseen on myös jarrunesteen täyttökorkin reijästä laskea paineilmaa samalla ilmausruuvi auki.. kun ruuvista valuu pelkkää nestettä ruuvi kiinni. Ongelmana oli siis se että etupään jarrusylinterit liikkuivat kyllä mutta eivät niin pitkälle että olisivat vielä painaneet kenkiä rumpuihin ja tästä syystä etupäässä tuntui olevan aina ilmaa. Muista myös löysää käsijarru kokonaan pois kun säädät takapään.

 

Edit: Muuten onko 1300 kuplassa edessä ja takana vastaavanlaiset kengät? Ainakin 2 samanlaista pakettia kenkiä lykkäsivät motonetissä käteen jäi asia vaivaamaan, vaikka näyttivät samoilta kuin edelliset. Mietin voisiko ongelma johtua tästäkin.

Link to comment
Oisko tappi liian pitkänä, ei saa nestettä purkista kun ei palaudu tarpeeksi?

 

Omien kokeilujeni mukaan tapin saattaa juuri pystyä jättämään niin pitkäksi mikäli ei kierrä sitä polkimeen kuin ainoastaan muutaman kierroksen.

Link to comment

No niin aiheeseen vielä nopeasti palaten sain juuri oman auton pihaan. Useiden ilmaus yritysten jälkeen todettin että jarruja ei pystynyt ilmaamaan edessä paitsi paineilmaa jarrunesteen täyttökorkista laskien jos tämän jälkeen koitti perinteisesti ruuvia auki ja poljinta liikuttaen systeemi veti aina ilmaa sinne, vaikka siellä ei ilmaa olisi ollut. Todella outoa.

Link to comment
Guest Rampe

kannattaa tarkastaa että meneekä jarruneste pääsylinteriin. mulla oli säiliön ja pääsylinterin väliset putket tukossa. huomasin kun olin jo irrottamassa pääsylinteriä korjausta varten. otin putket irti mutta säiliöpä ei tyhjentynytkään. putsasin paineilmalla ja jarrut alkoi toimia

Link to comment
kun aloitaa etupään ilmauksen ja ilmaus tehty niin pitäiskö etujarrut toimia vaikka takapää on ilmaamatta?

 

Käsittääkseni ilmaus pitäisi aloittaa paikasta mikä on kauimpana pääsylinteristä eli kuplan tapauksessa repsikan puolen takajarru. Kyllä etujarrujen pitäisi käsittääkseni toimia vaikka takapää ei olisi ilmattukaan kerran jos kyse on 2-piiri jarruista. Eikö etujarrut siis toimi vieläkään?

Link to comment
Guest Puh2008
ei toimi jarrut alkaa kohta usko loppua.

Itse säädin -66:sta jarrut ensin lukkoon ja sitten säätöruuvista hiukan auki niin, että kengät laahaavat mutta rumpu pyörii kuitenkin. Ilmauksen suoritin paineilmakäyttöisellä imusäiliöllä.

Sillä siis imetään neste ilmausruuvista koskematta jarrupolkimeen. Pitää pitää vain huoli, että säiliössä on koko ajan nestettä.

 

Nouseeko poljin pumppaamalla jarrupoljinta suhtkoht nopeasti? Jos nousee huomattavasti on jossakin pyörässä säätö kaukana. Vetämällä käsijarru päälle saadaan takarumpujen säätövirhe eliminoitua. Ja siitä voi päätellä missä päässä (etu/taka) säätö on pielessä.

Joskus rumpuihin kerääntyy ruostetta reunaa ja vanha kenkä kuluu rummun mukaiseksi mutta kun laitetaan uudet kengät ne ottavatkin ensin kiinni tämän ruostekerroksen kohdalta (säädön aikana?).

 

Siihen auttaa kun raapii ruosteen pois. Jarrurummun voi hioa ristiin karkealla hiekkapaperilla. Tarkoitan siis "naarmutetaan" rumpu kitkapinnoilta ainetta poistamatta.

Kanttaa myös jarrutella voimakkaasti kenkien vaihdon jälkeen jotta uudet kengät "sopeutuvat" vanhoihin rumpuihin.

 

Niin ja vielä jos jarruissa on ilmaa niin poljin on kuin kumipalloa polkisi.

-66:ssä etu ja takajarrukengät olivat eri levyisiä. Hotcarsin luettelon mukaan etu ja takakengät on eri varaosanumerolla myös sinun autoosi. Taisit mainita, että sait kahdet samanlaiset kengät?

mm. Koivunen oy:n ohjelmisto väitti, että -66:n kengät ovat samanlaiset eteen ja taakse

Eivät olleet...

Autossasi oli jarrut uutena ja saat ne kyllä vielä kuntoon... usko pois. t. MAU

Link to comment
Käsittääkseni ilmaus pitäisi aloittaa paikasta mikä on kauimpana pääsylinteristä eli kuplan tapauksessa repsikan puolen takajarru.

 

VW:n oma ohje on että 2-piiritsydeemissä etupiiri ilmataan ensin.

Link to comment

Itse olen käyttänyt rumpujen kanssa alipaineilmausta. Vetää männät sisään ja vaihtaa siten paremmin nesteet. Kun ensimmäinen kierros on tehty alipaineella niin olen säätänyt kengät kiinni ja sitten 3 napsua auki.

Ekan kerran kun vaihdoin nesteet / ilmasin tuolla alipainepumpulla niin olin lähellä ajaa ojaan kun proseduuri oli saanut männät taas liikkumaan ja jarruissa oli löysää sen verran että meni poljin pohjaan.

 

Ilman alipainepumppua olen aloittanut ruuvit auki polkemalla monta kertaa peräkkäin kunnes alkaa tulemaan tavaraa ulos reiästä (läpinäkyvä muoviletku niin näkee onko ilmaa vai pelkkää nestettä). Suurin syy tähän,kuten myös yllämainittuun menetelmän käyttöön, on tosin ollut työskentely yksin. Muistaakseni ilmasin neitseellisen 2-piiri järjestelmän onnistuneesti kokonaan tuolla "ruuvit auki" menetelmällä. Jarrunestettä tarvii vähän enemmän kun luultavasti pumppaa vähän ylimääräistä läpi.

Link to comment
ei toimi jarrut alkaa kohta usko loppua.

 

Niin ja vielä jos jarruissa on ilmaa niin poljin on kuin kumipalloa polkisi.

-66:ssä etu ja takajarrukengät olivat eri levyisiä. Hotcarsin luettelon mukaan etu ja takakengät on eri varaosanumerolla myös sinun autoosi. Taisit mainita, että sait kahdet samanlaiset kengät?

 

Minulle tuli motonetistä kengät eteen ja taakse jotka ovat samalla tuotenumerolla ja edessä olevissa kengissä on myös käsijarru osien lovitus.

"Jarrukengät VW Kupla

1200/1300 60->77 Eteen [1960-1977]

Kuplat 68->77 Taakse (40mm leveät) [1968-1977]"

Mitään vakavaa ei ole vielä tapahtunut ja toiset kengät on kyllä helppo vaihtaa eteen uusien rumpujen sisään, mutta kyllä nuokin sinne sopivat(?). Asia vaivaa sen verran että onhan tämä hyvä selvittää. Onhan se mukavaa että auto pysähtyykin tarvittaessa tai että mahdollista pysäytys voimaa ei jää reserviin väärien kenkien takia.

Link to comment
Guest jarzu

Nyt on pari päivää ladattu akkuja ja ei kun taas jarrujen kimppuun,mitenkä tarkka on toi jarrupolkimen tapin säätö? vaikutaako siihen ihan pienikin mutterin kääntö,tuli tossa putsatua jarru säiliö ja sen letkut mutta ei ole vielä kokeiltu mitenkä se vaikkutaa, vika on ainakin siinä että ei tule etupiiriin nestettä ja välillä saataa tulla joku pieni vahinko tippa.

Link to comment
Nyt on pari päivää ladattu akkuja ja ei kun taas jarrujen kimppuun,mitenkä tarkka on toi jarrupolkimen tapin säätö? vaikutaako siihen ihan pienikin mutterin kääntö,tuli tossa putsatua jarru säiliö ja sen letkut mutta ei ole vielä kokeiltu mitenkä se vaikkutaa, vika on ainakin siinä että ei tule etupiiriin nestettä ja välillä saataa tulla joku pieni vahinko tippa.

 

Tapin säätö lähinnä vaikuttaa siihen kuinka paljon väljää polkimessa on ja kuinka pohjaan se painuu. Säädä tappi niin että siihen ei jää väljää, mutta että poljin ei myöskään vielä paina tappia pääsylinteriin. Jos paineilmaa saatavilla suosittelen edelleen aukaisemaan ilmausruuveja edestä ja laskemaan ilmaa jarrusäiliön korkissa olevasta pienestä reijästä. Tämä myöskin irroittaa putkista mahdollisen tukoksen ja samalla iskulla ilmaat jarrutkin. Jos et saa näinkään valumaan nestettä kuin tippoja jossain on oltava tukos.

Link to comment
Guest jarzu

Voiko sillä jarru tapin säädöllä olla merkitystä että ei tule etu piiriin nestettä? jarru säiliöltä menevät letkut tutkittu hyvin tulee nestettä läpi,alkaa tuntuu aika oudolta vialta kun edessä on uusittu letkut ja putketkin.

Link to comment

Jos tappi on niin tiukalla että se painuu sylinteriin vaikka poljin on ylhäällä, saattaa se tukkia reiän joka päästää nestettä säiliöstä sylinteriin. Ja silloin ei varmasti ilmaannu.

Link to comment
Guest jarzu

Vihdoin jarrut taas kunnossa, painetta jarru säiliöstä niin rupes neste kulkee vielä yksi epäselvä asia kun jarru tappia säätää taaksepäin niin jarru poljin ei palaudu kunnolla mutta kun säätää eteen päin niin johan palautuu mutta eikö tappi paina silloin koko ajan mäntiä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...