Jump to content

Junis käyttöautoksi


Guest palomaeki

Recommended Posts

Guest palomaeki

Moro!

 

Ajankohtaiseksi tulee tässä alkukesästä vanhan Junakeulan osto ja ajattelin että mokomaa pitäisin arki- ja reissukäytössä.

Onko paha auto pitää päivittäisajossa tollanen vakio Kleinbus?

 

Samalla ois myös ensimmäinen harrasteauto eli mahdollisimman pitkään ois tarkotus itsellä pitää ja ajan kanssa huoltaa sekä pienimuotoisesti entisöidä.

 

Pelleiltään ehjä kuin myös tekniikaltaan. Toisin sanoen katsastuskelpoinen ja alkuperäinen kaikin puolin.

 

Kertokaahan kokemuksianne noista pakuista arkiautoina niin kesällä kuin ehkä myös talvellakin...

Kuplat ja muutkin vanhemman polven autot oikeassa käytössä kiinnostaa myös!

Link to comment

Itsellä ollut Junis vasta muutaman viikon, mutta kuplia kesäautona jokunen vuosi.

 

Alla joitain mietteitä

 

Plussat:

+Nostalginen ajofiilis

+Aika yksinkertainen tekniikka, pääasiassa helpohko korjata itse

+Päänkääntökerroin

+Kesällä ajelen mieluummin vanhalla ilmajäähyllä kuin uudehkolla käyttöautolla.

 

Miinukset:

-Talvella kova bensan kulutus

-Kylmä (nykyautoihin verrattuna) Eberi jne. auttaa jonkin verran.

-Ikkunoiden huurtuminen (ainakin kuplassa)

-Käyttöluotettavuus (vanha auto, jotain pientä näprättävää löytynee useammin kuin nykyautoissa jos paljon kilometreja ympäri vuoden)

-Turvallisuus (Juniksen/kuplan keulaan ei ampiaista isompaa toivo osuvan)

-Pyyhkijät monesti hitaat/olemattomat

 

Joskus olen itsekin miettinyt ympäri vuoden ajoa, mutta viimeistään kosteilla räntäkeleillä on alkanut tekemään mieli nykyauton rattiin.. Kesällä/kuivilla talvipakkasilla vois olla ihan jees.

 

Nämä minun mielipiteitä. Toivottavasti joku oikeasti ympäri vuoden ajava kommentoi kokemuksiaan.

Link to comment

JESS, Tornioon lisää juniksia!

 

Tommin kommentit ovat osuvia.

 

Itte ajelen aika paljon kuplalla keväästä loppu syksyyn. Alkaa kuitenkin monta kertaa kaipaamaan nykyautoa, jos on vaikka kolmena päivänä putkeen ajanut pelkällä harrasteautolla.

 

Sama homma mulla kävi juniksen kanssa.

 

Eli en suosittele junista ainoaksi kulkuneuvoksi. Toisena tai kolmantena autona kesäisin mainio juttu. Talviajosta en näillä leveysasteilla edes haaveile...

Link to comment

Jos ei ole aikasempaa kokemusta vanhoista, lue kymmenia vuosia vanhoista niin oikeastaan kaikki on mahdollista vaikka olis ihan siisti/toimiva peli.

 

Otetaanpas pieni esimerkki...

 

Aamusellä lähdet vaikka cruisaileen töihin tms. Avaimella ovea aukasemaan, ai saatana, avain katkes sisään. Onneksi vanha volsu omaa 5-avainjärjestelmän ja joka koloon oma enemmän tai vähemmän mutkalla oleva avain.

 

Pelkääjän ovesta sitten normaalisti sisään ja ryömiessä vaihdekepin ja penkin välistä iskee noidannuoli. Siinä on sitten kiva istua pohjaan lätsähtäneelle penkille.

 

Sitten starttaamaan, mutta ennen sitä oven väliin unohtunut turvavyö pois, kas perhana katkes ovinuppikin, no lähtee onneksi ovi sisältä auki kahvasta vetämälläkin vai lähteekö. No, turvävyö oli vain kevyesti välissä ja lähtee kiskasemalla irti.

 

Vyö päälle ja klik. No voi sun... Nyt vastasilitety paita vaseliinissa. Perkule, joku ruostesuojajamppa laitellut ovitiivisteen vaseliinin kera oveen kun ei kuulemma ruostu näin tehden koskaan ja kovempaa kiskastessa turvävyötä pääsi tiivisteen reunan alta laahautuun vyöhönkin, great.

 

No, kyllä se tästä, onneksi koneen kyljessä uusi startti viikon takaa...

 

Klik.klik.klik...arggggg...akku saatana, eikös tääkin oo joskus uusittu

 

 

onneksi naapurin työsuhdevolvoilija on katsellut jo jonkin aikaa säälivin katsein vanhaa laatikkovolsuani ja on melkein heti kuskinovella nenä lasissa utelemassa.... ikkuna vaivaten alas ja selvii et naapurilta ( heikku kuulemma etunimeltään ) löytyy hyvät kaapelit.

 

Kaapelit kiinni ja varalta pari ryyppypolkasua ja tiukka ote virta-avaimesta ja pörrrr, lähtihan se heti ekalla, mutta mikä ihme kihisee???!!!

 

Sammutetaanpas ja kokeillaan uudestaan... ei vittu perkele, virta-avain ei palauta ja jää startti päälle, tuleekin jo konehuoneesta vähän sähkölaitteen katkua. Voi närhen munat..

 

Heikki kertoo osaavansa startata ja kas ei kihise enää, pitää kulemma 2,5mm vääntää starttauksen jälkeen avainta taaksepäin niin ei jää startti päälle. 3mm jo vääntää, lähtee virratkin päältä.

 

Nyt vauhdilla matkaan ettei myöhästy... rupee tietenkin satamaan vettä, no pyyhkijät toimii hyvin, mut mut.... lasinnostin jumittaa ja lasi jäi alas, nyt on vaseliiniin sotkettu paita puoliksi märkäkin...huokaus

 

Varmaan seuraavalla polkasulla suhahtaa jarrusylinteri sököksi tai ainakin joko vaihdekeppi irtoo jostain tai kytkinvaijeri katkee tai edes vähintäänkin kaasuvaijeri hirttää

 

Mutta, ah, on se niin ihanaa ajaa vanhalla autolla, se lämmityslaitteen kautta alushousuihin asti tunkeutuva pakokaasunkatkuinen lämmitysilma saa vaimonkin iloiselle tuulelle:D

 

Eikä ole ongelmana näitä nykyautojen kolisevia kaksoismassavauhtpyöriä tai muuten mittariston valot puolillaan ilmoituksia vikakoodeista ym egr-tukoksista. Eikä tartte moottoritien rampilla kiihdytellessä pelätä hetkessä 150km/ nopeuksiin kivunnutta nopeusneulaa ja sen johdosta likkuvan poliisin auton vilkutellessa valoja ja paskat housussa jarrutuksen aiheuttamaa peräkolarisumaa selittää vakuutusyhtiön tarkastajalle että mitenkäs tässä nyt kävi suoralla tiellä ja silleen:D

Link to comment
Guest pihlainen

Olipas inhorealistinen pikku esimerkki, ei välttämättä huonokaan, mutta näillä mennään...

 

Vois äkkinäinen kuvitella että noilla arton talvi-spekseillä jokainen startti olisi seikkailu =)

Link to comment

Juniksesta en oikeastaan osaa sanoa, mutta pallokeulalla on tullut

nyt kolme vuotta keskimäärin 5 päivänä viikossa liikuttua.

Tai itseasiassa kesällä käyttö on ollut vähäisempää. Tuo on bussi on

toiminut lähes kakkosauton roolissa työmatkoilla.

 

Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä sillä pärjää normi liikenteen

seassa, kun ottaa vain oikean asenteen.

Eihän se ominaisuuksiltaan vastaa nykyautoa, mutta tekniikka on

yksinkertainen ja sille pystyy itsekkin tekemään huollot.

 

Lämpöä riittää sen verran että tuulilasi pysyy puhtaana, kun lämmön

siirtokanavat on kunnossa.

 

Itse olen joutunut aina jotain huoltoa/remppaa tai säätöä tekemään

noin kerran kuukaudessa. Muutoin aika huolettomia kilometrejä tähän

saakka.

Viime talvena jouduin vaihtamaan vetonivelen -25 pakkasessa, kun oli

saatava bussi liikenteeseen.

Link to comment
  • 1 month later...
Guest palomaeki

Kyllähän tänne on vastauksia tipahdellut... mahtihomma!

 

Itse en ole tässä kerennyt juuri käydä kirjoittelemassa, mutta Junis jäi ja nyt on kaupat sovittuna '71 Pallokeulasta!

Terve, alkuperäiskuntoinen yksilö ja veikkaan että saadaan leimalle aika vaivatta.

 

ARTOlle haluan sanoa sen verran, että tähän hommaan lähdetään nyt ihan tosissaan ja sillä mentaliteetilla että varmasti tien varteen jäädään monesti ja remppaa saa tehdä. Siinähän sitä oppii kärsivällisyyttä samalla. (;

Käyttöautoksi siis tarkoitus ja tekniikkaa alkaa alusta asti jalostamaan mahdollisimman luotettavaksi, toki alkuperäistä kunnioittaen.

 

Tornion ja Kemin ukot varmaan osaa sanoa että minne tällä seudulla kannattaa vakuutus laittaa?

Liekö suuria heittoja hinnoissa?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...