Guest jarzu Posted June 4, 2010 Posted June 4, 2010 Lataus valo sammuu mutta ei silti lataa,akusta kun mittaa auton ollessa käynissä niin ei tule ulos kun 11.9 paljonko pitäis tulla jos mittaa suoraan laturista?tuli vain mieleen että oliskohan lataus rele rikki, mutta ihmetyttää toi että lataus valo kumminkin sammuu. Quote
Guest Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 Luulisin että rele paskana. Valo ei tarvii luultavasti kun sen noin 12v että antaa herätteen. Quote
Guest Posted June 5, 2010 Posted June 5, 2010 releessä olevaa jousta voi säätää tiettyyn pisteeseen asti ja antaa sillä vähän tekohengitystä. Tarvike releet ei paljoa maksa joten aluksi lähtisin sen vaihdolla kokeilemaan. Quote
metake Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Vaihtovirta vai tasavirta laturi? Jos vaihtovirta niin sisäisellä vai ulkoisella säätimellä? Quote
Guest jarzu Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Vika selvinnyt latausrele rikki,kiitos vastauksista Quote
Guest Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Itellä on 72 kupla jossa ilmeisesti laturissa vikaa. Latausvalo palaa jonkun aikaa ja sitten sammuu. Akku kestää Muutaman käynnistyksen kunnes pitää ladata. Korjaamolla sanoivat että akussa ei vikaa, sanoi kyllä myös että laturi lataa, mutta säätäjä pitää vaihtaa. Vaihdoin säätäjän, eikä vaikutusta. Olisiko se uusi laturi vai voiko asialle tehdä mitään? Ja onkohan tuossa vaihto vai tasavirtalaturi ja mitä eroa näillä on? Kupla siis -72 1300. Quote
Fileas Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 http://hotcars.net/loadframe.asp?page=prod/prod1N11.ASP Quote
-MITO- Posted June 9, 2010 Posted June 9, 2010 Kuva auttais kun näihin on voitu vuosien varrella vaihtaa vaikka mitä moottoria ja laturia. Mittaa latausjännite. Quote
Guest Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 [/img] Siinä olis kuvaa.. Mitattiin vanhalla säätääjällä, että akulle tulis alle 12v oisko ollu jotain 11-11.9 ja silloin "korjaaja" sanoi että laturi ei pelaa. Kun vietiin pajalle, soitti seuraavana päivänä että nyt kunnossa, laturissa ei vikaa vaan säätäjässä, vaihdoin säätäjän, sama ongelma. Quote
Guest Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 No ei alkanu kuva näkymään. http://yfrog.com/mo10062010074j Tuosta linkkiä sitten.. Quote
-MITO- Posted June 10, 2010 Posted June 10, 2010 Tasavirtalaturi. Tuosta ohjetta jatkotoimenpiteisiin: http://www.nls.net/mp/volks/htm/gen.htm Quote
Guest Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Mites jos ei ole mitään millä mitata akulle tulevaa volttimäärää? Voinko tehä silloin ite mitään? Quote
seppo mäntykivi Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 osta sellainen 9 euron yleismittari, sillä mittaat helposti. Quote
Guest Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 Niinno eipähän nuo tieten paljoa maksa.. Kiitti vinkeistä! Quote
metake Posted June 11, 2010 Posted June 11, 2010 9 euron yleismittari on tosi kätevä kapistus, saattaa näyttää ehkä sellaisella +/-20% tarkkuudella. Kaverinkin mittari näytti yli 15 volttia 12 voltin irrallaan olevasta akusta :) Quote
Guest Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Tuli mittari ostettua. Akussa virtaa 12.8 volttia kun auto ei ole käynnissä. Kun auton käynnistää, lukema laskee n. 12 volttiin, hieman alle. Kierroksia nostaessa volttimäärä ei muutu. Tuossa linkissä käskettiin katsoa onko brushes (hiilet?) liian kuluneet. Mistä ne löytyy laturista? Entä missä on D+ ja DF paikat? Quote
Guest Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 D+ ja DF johtojen paikathan oli siinä päällä.. Mutta mites nuo hiilet? Miten niihin pääsee käsiksi? Pitääkö laturi ottaa pois kokonaan? Quote
MESIKÄMMEN Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 Ei tarvitse irrottaa laturia. Hiilet vaihdetaan laturin hihnapyörän puoleisessa päässä olevien aukkojen kautta ( saattaa olla suojatulpat aukkojen päällä ) Käännä hiiltä painava jousi syrjään hiilen päältä, avaa pieni ruuvi hiilen johtimen päästä, ota vanha hiili pois ja asenna uusi. Quote
Guest Posted June 15, 2010 Posted June 15, 2010 No niin.. Nyt on tehty tuon linkin ( http://www.nls.net/mp/volks/htm/gen.htm ) ohjeen mukaisesti (jos nyt oikein suomensin:-)). Eli, moottorin ollessa käynnissä koitin painaa hiiliä, mutta virta pysyi samana, kun olisi pitänyt nousta, eikä latausvalo sammunut. Seuraavaksi irroitin laturista D+ ja DF johdot ja kytkin johdon DF:stä laturin runkoon. Tämän jälkeen käynnistin moottorin ja mittasin D+ ja maan voltti määräksi n.36v ja kierroksia lisätessä lukema nousi n. 60 asti. Eli siis pitäisi laturin olla kunnossa.. Onkos viisaammilla ideoita mitä nyt pitäisi tehdä? Kun latausvalo ei sammu ja akku ei lataudu.. Pitäis päästä jo ajelemaan.. :D Quote
Guest Posted June 16, 2010 Posted June 16, 2010 Niin osaakos kukaan auttaa tässä asiassa? Laturin pitäisi toimia, mutta ei se akkua kuinkaan lataa. Quote
H Eronen Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Naksuuko lataussäädin? Onko lataussäätimen maapiste puhdas? Itselläni akku tyhjeni äskettäin ja ongelma löytyi huonosta maakontaktista. laturin rungon ja auton rungon välinen vastus oli 1,5 ohmia. Laitoin lisämaadoituksen ja 30min reipasta tyhjäkäyntiä ja akku oli taas täynnä. Quote
Guest Posted June 17, 2010 Posted June 17, 2010 Nyt löytyi vika.. Elikkäs täysin uusi 12v säädin olikin joko viallinen tai 6v säädin.. Autosähkökorjaamolla kävin mittauttamassa sen ja antoi vain 7 volttia vaikka pitäisi antaa sen 14-16 jos oikein ymmärsin. No ei muutaku vanhaa säädintä säädettiin vähä ja laitettiin paikoilleen niin johan lataa! Tuon uudemman säätimen vein autotarvikkeeseen ja tilasin tilalle Boschin kunnon säätimen. Hieman kalliimpi mutta pitäis olla kans varma! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.