Guest Tappi Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Kuplassa ilmennyt inhottava ongelma, kun silloin tälloin noin viikon välein kupla lakkaa lataamasta ja akku menee tyhjäksi. Mistähän ongelmaa kannattaisi käydä purkamaan? Laturi ja akku on autossa uusia, ja auto toimii taas pitkän aikaa normaalisti kun tyhjentyneen akun lataa täyteen, satunnaisesti vaan lataus yhtäkkiä loppuu. Auto siis vm. -67 ja 12V. Olisiko latausreleessä vikaa? Kuuluisiko mittariin syttyä jompikumpi merkkivalo kun lataus loppuu? Quote
tolvana Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Ookkonää mitannu et lataus ei pelaa. Voi myös purkaa akun esim. yön aikana. Quote
metake Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Tasa- vai vaihtovirtalaturi? Jos vaihtovirta, niin sisäisellä vai ulkoisella säätimellä? Mitenkä akku menee tyhjäksi, ajossa vai yön aikana vai pidempään seisoessa? Quote
Guest Tappi Posted July 30, 2010 Posted July 30, 2010 Vaihtovirtalaturi ja sisäisellä säätimellä. Akku menee tyhjäksi ihan yhtäkkiä ajon aikana. Quote
metake Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Jos lataus loppuu niin latauksen merkkivalon pitäis syttyä, eli toinen niistä alhaalla olevista. Tuntuu oudolta, että virta loppuu yhtäkkiä kesken ajon, etenkin jos merkkivalo ei edes syty, palaahan se kun auton laittaa käyntiin? Kaiken lisäksi autolla ajaa useita (kymmeniä) kilometrejä pelkän akun voimin vaikka lataus loppuisikin. Lähteekö auto kuitenkin hyvin startista käyntiin kun akku on täynnä? Ettei ole siis huono kontakti akun navassa? Ja eihän vaan pääse akun ja startin välinen kaapeli mistään maihin? Tosin siitä tulis jo yleensä kipunoita reilummin.. Quote
Guest fgronlun Posted August 1, 2010 Posted August 1, 2010 Yksi mahis olis jos laturin valo rikki tai väärin kytketty.. Ilman ehjää poltinta ei laturi saa "heräte" virtaa eikä lähde lataan ilman kierroksia ja lopettaa taas jos kierrokset tippu alas. Quote
Guest Tappi Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Latauksen merkkivalo palaa kyllä kun auton laittaa käyntiin mutta ei muutoin. Ja auto starttaa kuin palmun alta kun akussa vaan on virtaa. Quote
Guest Tuoppi Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Voisiko joku laite hukata sähvöö kun auto on sammuksissa? esim. musiikki vahvistimen heräte vedetty suoraan akulta. jos sulta löytyy yleismittari niin teeppä seuraava: ota akun plus tai miinus navasta liitin irti, laita mittari virta puolelle, laita mittari irroittamasi liittimen ja akun väliin. Jos virtaa kulkee on edessä hukkaajan etsiminen jos ei niin sit pitää jatkaa pähkäilyä :) -Tuomas- Quote
Guest Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Jos ei yleismittaria löydy niin perinteisempi konsti on ottaa miinuskaapeli irti akusta ja hipaista sillä miinusnapaa. Jos kipinä räpsähtää niin silloin jostain vuotaa sähköä vaikka virrat olisi pois päältä. Quote
Guest Tappi Posted August 2, 2010 Posted August 2, 2010 Mittailin hiukan tuossa ja akun jännite näyttää normaalilta 12,4V ja kun auton laittaa käyntiin niin jännite tippuu 12,1 volttiin. Ei siis lataa. Ohivuotoa ei ole, mittasin senkin. Laturi on tosiaan uusi, ja edellinen omistaja on joskus aikanaan auton rakentanut uusiksi, olisiko kuitenkin jossain kohtaa jotain kytketty väärin? Mistä kannattaisi vikaa lähtä purkamaan. Quote
Guest Panze Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Jos laturista on diodi rikki niin se saattaa aiheuttaa sen ettei auto lataa ja valokaan ei syty. Jos sinne laturille tulee heräte ja se paksu piuha on yhteydessä akkuun niin mä hakisin uuden laturin. Quote
Guest Tappi Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Jos sinne laturille tulee heräte ja se paksu piuha on yhteydessä akkuun Mistä saan mitattua että laturille tulee heräte? Quote
metake Posted August 3, 2010 Posted August 3, 2010 Jos sinne laturille tulee heräte ja se paksu piuha on yhteydessä akkuun Mistä saan mitattua että laturille tulee heräte? Se ohut johto (sininen?) joka tulee laturin päälle lattaliittimeen on heräte johto joka tulee merkkivalolta, siinä pitäis olla 12 volttia kun virrat on päällä ja kone ei käy. Kokeileppas vielä mitata latausjännite siten, että käynnistät koneen ja yhdistät siihen heräte johtoon suoraan siitä laturin plussasta (paksu punainen johto ruuvi liittimessä) sähkön. Näin on ainakin heräte ok ja laturin pitäis nyt ladata normaalisti, nosta kierroksia n. 2000 rpm:ään ja mittaa jännite akulta, jos edelleen jännite on edelleen heikko, niin mittaa vielä laturin ruuvi liittimestä. Jos ruuviliittimestä mitattu jännite on alle 13,8 v, niin todennäköisesti laturi tai säädin on kaputt.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.