Jump to content

Käsijarruvaijerin lyhentäminen


Guest T1-1973

Recommended Posts

Hitaasti kupla projekti etenee... Projektin aloittamisen jälkeen taloon on ehtinyt tulla kaksi uutta asukasta joista toinen melkein koululainen..

Mutta asiaan.

Tänään oli expressbussi kuljettanut perille Empin takalevyjarrusetin. Muuten tuo näyttää menevän irssitettyyn -73een nätisti, mutta käsijarruvaijeri on n10cm liian pitkä. Mikäs olisi luotettava ja leimallakin hyväksyttävä tapa ottaa löysät pois? Nämä http://hotcars.net/prod/pict-o/big/4010-1.jpg HC:lta vai jotain muuta??

 

post-1107-13888362572283_thumb.jpg

Link to comment

Terve

 

Sama jarrusarja minulla, melkein kannattaisi pidentää kuoret kun lyhentää vaijerit, samalla säilyy päät.

 

Itsellä tosin Swingi perä ja vaijerit noin 6cm pitkiä mitä jatkoin parilla paineilmaliittimellä peräkkäin.

 

Minulla on täällä jossain tarinaa omasta taistelusta tuollaisen jarrusarjan kanssa omaan 1300 -74,

täytyy katsoa missä löytyy, ainakin minun projektiosiossa.

 

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/6760-suomen-ensimmäinen-german-lookkeri-vw-1300-74/

 

Lisää tarinaa on jossain kunhan muistan missä täällä

 

Edit.

 

Tässä kopioituna oma tarina tästä http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/8904-levyt-taakse/

 

Tässä vähän omia kirjoituksia kopioituna toisesta keskusteluaiheesta

Empin takalevy sarjasta, tai siis mun oma kokemus...

 

Onpa kohtuuhintainen aihio...

 

***

 

Pientä säätöä tarvii (ainakin omaan 1300 -74):

-Satulakiinnikkeet 6mm ainesta, orkkis kilpi 5mm = 1mm pos jotta takalaakeri

ei jää 1mm verran löysälle sivusuunnassa

-satula ei keskellä levyä, otti jopa kiinni, no ainetta pois satulasta kiinnityskohdasta, onneksi sitä riitti.

-Satulassa koneitusvikoja ja valuvikoja jotka painoivat palat vinoon, viilaamalla selvisi.

-Käsijarruvaijerin kuori liian lyhyt / vaijeri liian pitkä, löytyy kathta vaijeria, mutta toinen

oli 10cm lyhyempi (vaijeri, sama kuori) joten se oli liian lyhyt.

-Levitti raideleveyttä n. 6mm / puoli mikä ei lukenut missään, enkä olisi tarvinnut sitä yhtään vakiolokkareilla kun on tiukkaa muutenkin.

 

Siinä tärkeimmät alkuun mitä tuli mieleen.

 

Laitoin kyselyn mitkä kässärivaijerit kuluisi sopia omaan autoon ja reklamaation laadusta Empille, mutta vaijeriesta tuli joku epämääräinen vastaus ja ongelmiin eivät edes ottaneet kantaa.

 

Dennis

Link to comment

Hyvä tietää, että on laatutavaraa. Kai nämä kuitenkin jarruttaa? Sen olettaisi kuitenkin 330e hintaan saavan vaikka askarteleekin ylimääräistä ;)

Löysin yhden paikallisen putiikin mikä tekee erillaisia vaijeriratkaisuja (nostoapuvälineitä, venetarvikkeita yms.) Saa nähdä mitä vaijereista vastaavat.

Tässä rakenteessa satula näyttäisi istuvan lähes keskellä suhteessa levyyn.

Laakerin välys on yritettävä mitata jotenkin.

Raideleveyden muutos kävi myös mielessä. Mittaan huomenna miten sen kanssa käy. Saa nähdä miten 195:n rengas 38 offsetillä menee lokasuojan sisään.. Pieni muutaman mm levitys ei sinällään haittaisi, kun äänenvaimennin tulee aika lähelle renkaan sivua.

Sekin jännättää miten saman valmistajan irs-takavakaaja istuu vai taitellaanko siitä vaikka ankkuri ...

Link to comment

Kyllä se pysähtyy tällä sarjalla kun osat ovat kohdallaan, onneksi kokeilin kasata jarrut pöydällä kun koko

vaihteisto vetoakseleineen oli pöydällä, oli pikkasen mukavampaa sovitella niitä siinä.

 

Empiltä sain selvää että kässärivaijereitä on heillä kahta pituutta, ero oli 10cm lyhyempi, mutta se olisi

ollut liian lyhyt minulle, mýöskin kuori olisi ollut ainakin omassa turhan lyhyt vakiopituisena joten se 6cm

jatko oli sopiva.

 

Olen kuullut sekä ongelmista että satula olisi sekä liian lähellä että liian kaukana satulasta ja joskus

jopa sopii, joten pieniä toleransseja sarjoissa, en usko että autoissa niin isot heitot :-)

 

Ainut ongelma enää itsellä on se että takajarrut joskus värisevät jarruttaessa pienillä nopeuksilla

kuumalla kuivalla kelillä, pitää ikävää ääntä, ilmeisesti satulankiinnike liian köykänen tai jotain...

 

Kyllä uskon että sinulla mahtuu takapyörät, itsellä 205/50-16, 7X16 et 23 vanteella ja pikkasen

hankautuu massat lokasuojan kaaresta, mielummin olisin ilman sitä +6mm, toisaalta sinulla on

IRS takapää ja en tiedä miten takapyörä istuu kun alkaa olemaan milleistä kiinni.

 

Dennis

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...