Guest Tao Posted September 19, 2010 Share Posted September 19, 2010 Mistähän mahtaa johtua toi töhnä tossa öljykorkissa? Ehdotuksia otettaan vastaan. Quote Link to comment
Pepe Posted September 19, 2010 Share Posted September 19, 2010 Sylinterit väljät Quote Link to comment
ARTO Posted September 19, 2010 Share Posted September 19, 2010 Pätkäajosta johtuvaa, kone käy suurimman osan ajasta normaalin käyntilämpötilan alapuolella ja muodostuu ns kylmälimää joka on öljyn ja veden sekoitus. Vajaalämpöisessä koneessä toi sisäinen huohotuskosteus ei pääse haihtumaan, toisin kuin lämpöisessä koneessa ja tuossa tulos. Pyyhi korkki vaikka aluksi puhtaaksi ja katso uusiutuuko vai tuossa 5-vuoden jämät. Ei vaarallinen oire, paitsi jos joku nykyauto ahtaine huohotinletkuineen talvella ja vetäsee paikat umpeen ja öljyt heikoimman lenkin kautta pihalle jne... Quote Link to comment
Guest Posted September 19, 2010 Share Posted September 19, 2010 Arto jo kertoi oleellisen. Se on koneen sisalle tiivistynytta kosteutta, eli vetta. Se kertyy oljypohjaan ja vatkautuu sitten oljyn seassa tommoiseksi majoneesiksi. Ei hyva, sama paska yrittaa voidella laakereita. Siita paasee eroon jos kampikammion huohotus on kunnossa ja autolal ajetaan saannollisesti pidempia matkoja, jotta moottori saavuttaa normaalin kayntilammon ja pysyy lampimana tarpeeksi kauan etta vesi kerkiaa haihtumaan. Jos vaikka kosteilla keleilla kavis kerran viikossa puolen tunnin tai tunnin lenkin heittamassa moottoritiella, niin ongelma varmaan pysyis kurissa. Quote Link to comment
Pepe Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Oma kommenttini perustui siihen, että ensimmäisessä käyttöautossani tuota oli käytännössä aina öljykorkissa. Kolmen vuoden jälkeen avasin moottorin ja sylinterit oli reilusti väljät, 0,5mm olisi vähintään pitänyt porata ylikokoon. Eli moottori huohotti reilusti. Muissa käyttöautoissa ei vastaavaa öljykorkkimöhnää ole ollut, vaikka ajamismatkat eivät ole kasvaneet yhtään. Noh, pojat ovat varmaan oikeassa. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Kyllähän se moottorin ylimääräinen huohutuskin vähän "auttaa" asiaa varmaan kans. Quote Link to comment
ARTO Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Jos vähintään 0,5mm porautettavaa, niin kylläpä on ollut aika sairaasti kuluneet sylinterit jos uusien välykset karkeasti luokkaa +/- 0,1mm. Vanha Taunusko oli kyseessä:D Quote Link to comment
Pepe Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Vanha Taunusko oli kyseessä:D Ei kun ihan 8 venttiilinen 1.8E (eli Audi) VAG-kone 260tkm mittarissa :) Moottori lähti kuluman toteamisen jälkeen puristimeen. Quote Link to comment
Guest Tao Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Totta on että autolla ei pitkiä lenkkejä tehdä. Päiväittäinen "pakollinen" työmatka ja toisinaan auto käy kauppakassina. Eli pidempää ajoa vaan sitten. Pyyhkäseen ensin "mömmöt" pois ja seuraa tilannetta.Kiitos kaikille mielenkiinnosta! Quote Link to comment
Guest Duckaholic Posted September 21, 2010 Share Posted September 21, 2010 Mulla kuplassa oli tuosta kondensoitumisesta johtuen öljykorkki ruostunu puhki ja se oli johtunu nimenomaan pätkäajosta. Ilmajäähyä ei voi verrata vesiwessaan, joten ilmajäähyssä vesi kondensoituu voiteluöljystä eikä johdu vuotavasta kannentiivisteestä, kuten monesti vesivehkeissä. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.