Guest kleinbus -71 Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Tutkiskelin tuossa äsken kleinbussini moottoria ja huomasin koneen numeron olevan AD131413X, kyseessä on ilmeisestikin vaihtomoottori? Entä kuutiotilavuus, vuosimalli jne. Motista en ole löytänyt ollenkaan öljyn suodatinta, siinä on ainostaan metalliverkko öljypohjassa, onko kyseessä joku köyhän miehen moottori? Quote Link to comment
-tipi- Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Kaikki ykköstyypin koneet on köyhänmiehen moottoreita öljynsuodattimen suhteen, ellei sellaista siihen erikseen lisätä. Lohkon koodi AD viittaa 1600cc koneeseen ajalta 8/70-7/73, mutta jos viimeinen merkki on X, taitaa se olla kierrätetty lohko. Joissain kierrätyslohkoissa on irrallinen alumiinilipukka, jossa on sen numero tai sitten pyöreä VW kierrätysmerkki stanssattu ennen lohkon numeroa. Quote Link to comment
Guest Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Tutkiskelin tuossa äsken kleinbussini moottoria ja huomasin koneen numeron olevan AD131413X, kyseessä on ilmeisestikin vaihtomoottori? Entä kuutiotilavuus, vuosimalli jne. Motista en ole löytänyt ollenkaan öljyn suodatinta, siinä on ainostaan metalliverkko öljypohjassa, onko kyseessä joku köyhän miehen moottori? "X" moottorinumeron perässä tarkoittaa juuri vaihtomoottoria, VW:n peruskorjaama. Numeron edellä pitäisi olla vielä logo jossa on ympyräksi kiertynyt nuoli "kierrätys" merkkinä. http://www.busdepot.com/links.jsp#CODES Eli 1600 kierrätyskone. Öljysuodatinta ei näissä type1 moottoreissa ole koskaan ollutkaan, vain se verkko. Type 4 koneissa on sitten jo oikea suodatin, niitä ei vaan ollut vielä tarjolla 1971 autoihin eikä näinollen konehuoneessa olisi tilaakaan nelkulle. (ilman muutoksia). 1600 type 1 koneita sai myöhempinä vuosina T4 koneiden rinnalla "köyhän miehen" version pakuissa 70 luvun lopulle asti ainakin, konehuone oli jo muotoiltu isommalle T4 koneelle mutta 1600 t1 istutettiin sinne isompien ympäryspeltien avulla. Jan Quote Link to comment
-tipi- Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Olikos noi irtolätkänumerokilpiset muuten jotain Tammerdiesel vaihtokoneita tms? Quote Link to comment
masajee Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Minkäslaisen miehen kone toi T-1 pohjanen CT-kone on? Siinähän on öljynsuodatin ja hytikkanostajat. Olisi muuten semmoinen projektimoottori ylimääräisenä... Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 ct-mylly 80-luvun alkupuolen tölkistä. Quote Link to comment
Guest Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 CT on sekasikiö T1 ja T4 osia.. ja jokunen ihan oma. Type nelkusta on otettava nostajat tai sitten holkitettava orggis nostajareiät lohkossa t1 nostajille. Kukakohan multa haki sen yhen CT lohkon viime kesänä.... Siinä ei mm. öljyjäähdyttimen kiinnityskohta ole samassa kohtaa kuin T1 padassa, se ei osu flektikopan sisään ollenkaan vaan jää sen eteen. http://www.tunacan.net/t4/tech/ct-cz.shtml Jan Quote Link to comment
Guest kleinbus -71 Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 Joo, tutkailin tuossa lohkoa tarkemmin niin löytyihän siitä se pyöreä kierrätysmerkki, oli vaan niin hapettunut etten alkuun huomannut sitä, kiitos vaan informaatiosta. Quote Link to comment
masajee Posted March 18, 2005 Share Posted March 18, 2005 ct-mylly 80-luvun alkupuolen tölkistä. Niinpä niin... Quote Link to comment
Pepe Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Nostetaanpa vanhaa topikkia ylös ja kysellään tyhmiä.. Eli hyllystä löytyy 3kpl T1 lohkoja, kaikki ovat F-lohkoja ja yksi on käynyt joskus tehdaskorjaamolla, kun löytyy X ja kierrätysmerkki. Kymysys kuuluu, että tekeekö ko. lohkoilla virityskäytössä mitään? n. 100hp:n tuntumassa liikuttaisiin siis. Mielestäni näissä kaikissa on 2-öp venttiiliä, mutta enpä laita päätäni pantiksi... Quote Link to comment
Guest Raggare Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 taitaa pitää sisällään 10mm öljykanavat ja 8mm pinnat? tsekkaa onks linjat suorat ja 4 vuoden moottoriremppaa tekee >;) (joko sä oot saanu lohkon halki?) Quote Link to comment
Pepe Posted June 18, 2005 Share Posted June 18, 2005 Sanoo mies jonka pääasiallinen kulkuneuvo on Jyväskylän paikallisliikenteen bussi :---) Tarkastelin juuri tuota tehdaskorjattua ja: Pinnapultit on 10mm, öljykanavat 8mm. Pitäisikö öljykanavien olla suuremmat? Laakerilinjojen suoruutta en osaa katsoa, olisiko jollain vinkkiä (tai sitten tästä on keskusteltu useasti aikaisemmin ja on mennyt ohi silmien...) Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 noin nyrkkisäntönä teräksisellä viivaimella saa katsottua runkopukkien suoruuden kun lohko on auki pöydällä. Laitat siihen laakeripukkien pulttien viereen sen mitan ja katsot valoa vasten näkyykö keskimmäisen laakeripukin ja viimeisen välistä valoa. Tuo se yleensä lähtee karkuun kuulemma. Jos siinä ei silmällä mitäään näe niin voi olla käyttökelpoinen koneistuksen kautta. Jos sen sijaan näkyy valoa niin eipä kannata laitella moottoria enää kyseiseen lohkoon. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.