Jump to content

Selvitystä jarruista.


Recommended Posts

Kajaanin A-Katsastus on kysessä.

Muuten jarrut oli todella hyvin kuosissa. Edellisenä iltana rassattiin ne dynolla viimeisen päälle.

Tehoa oli jarruissa hyvin ja ne otti todella tasaisesti. Mutta jotain dokumenttia jarrujen sopivuudesta se oli vailla.

Vaikka katsarille kyllä huomautinkin, että tuollahan ne on alla ja hyvin sopii.

Link to comment

Ei voi kun nauraa katsastusäijän(akan) suuntaan. Kuplaan laitettu uudet ja tehokkaat jarrut jotka toimii ja ottaa tasaisesti ja aletaan vaatimaan jotain ihme lappusia. Luulis jo katsastajalla olevan sen verran kokemusta ja yleistä näkemystä auton jarruista ja näkevän ettei tuolla ole mitään mopojen levyjarruja tai ylitehokkaita megajarruja. Mitähän virkaa sitten on dynamometrillä jos sen lukemat ovat ok ja pihalla tehty koejarrutus ei ole vetänyt esim takapäätä liian aikaisin lukkoon.

 

Varmaan ne läpiväsyneet orkkisrummut on kyseisen suikkapään mielestä liikenneturvallisempi ratkaisu vai onko sittenkin Trafista tullut taas uusia ääliöohjeita.

Link to comment

Ehkäpä katsurille riittää kun kerrot pääsylkkäsi mitat ja moniko piirinen - jos ei tota viime mainittua huomaa itte. Onhan ne tossa VV auton paperissakin kerrottu mitä vaaditaan millekin moottorille - ilmeisesti kuitenkin olet kasvattanu tonnikolmesatasta isommaksi

Link to comment

Pääsylkky on siis vakio? Kerro että on vakio ja Tomppa tekee tarvittaessa paperin, että jarrusarja on tarkoitettu käytettäväksi yhdessä vakion pääsylinterin kanssa. Plus, että jarrusarja on tarkoitettu VW nimenomaan Kuplaan vuosimalli se ja se.

Link to comment

Ja jos jollakulla on kauluksessa sopivat natsat kirjoittaa todistus, jossa Kuplan vakio raideväli olisi lähempänä 1600 mm:ä kun 1350mm:ä olis sauma saada nuo takarenkaatkin leimaan. ;)

 

http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/naamakirjaan.jpg

 

Kyseinen katsari oli niin onneton, että ei löytäny kirjoistaan vertailukohtaa. Oli vailla selvitystä tästäkin.

Taitaa vain kyllä olla helpompi ettiä uusintakatsastukseen toiset renkaat.

Link to comment

Lakitekstiä asiasta:

 

13 §

Jarrujen muutokset

 

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

 

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

 

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

 

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

 

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

 

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

 

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

 

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

 

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.

 

 

En nyt ihan hirveän hämmästynyt ole että katsastaja vaatii edes jonkinlaisia lappusia jarruista...

Link to comment

Mistä noita tyhmiä katsareita löytyy... niitä on jokapaikassa varsinkin katsastusasemilla...ei se näytä siltä että opinnot autotekniikasta antaa maalaisjärkeä...mutta loppupelissä se on se hylkäys prosenntti mikä katsareiden pitää täyttää ja raha.Mulla pomppautti erittäin hyväkuntosen westyn kun toinen käsijarru oli millin heikompi siis kumpikin toimi mutta joutu vetäseen vähän lujemmin kässärin kahvasta..sillä katsarilla kastu varmaan housut kun sai leimata hylätty ja 18 euroa lissää rahaa.Toki ei voi yleistää on niitä järkimiehiäkin siellä...

Link to comment

A-katsatuksessa huono päivä ollu maanantai (mun mielestä joka ikinen päivä), Olivat vaatineet yhdestä avk:n korjattavaksi myydystä autosta(ei siis ehdollinen korjaus) korimittaus pöytäkirjaa ja pyöräkulma mittaus dokumenttia?? Käykää kajaanilaiset K1:sellä.

Link to comment
Olivat vaatineet yhdestä avk:n korjattavaksi myydystä autosta(ei siis ehdollinen korjaus) korimittaus pöytäkirjaa ja pyöräkulma mittaus dokumenttia??

 

Merkillinen juttu että ostajat eivät viitsi lukea edes AVK:n myyntiehtoja ;)

 

Ote myyntiehdoista:

 

Korjattavaksi

 

Ajoneuvo myydään vapaasti korjattavaksi.

 

Katsastusviranomainen voi vaatia selvitystä korjauksesta tai korjaukseen käytettyjen varaosien alkuperästä, vaikka ehtoja ei olisi näiltä osin Autovahinkokeskuksen toimesta asetettukaan.

 

Link to comment

On niitä varmaan tässä tapauksessa luettu. Kyseessä tuskin ensmäinen ruttutukun huussi.

 

Ote myyntiehdoista:

 

Ehdollinen korjaus

 

Korjauksesta, myyjän tai katsastuksen niin vaatiessa, on esitettävä hyväksyttävä korinmittauspöytäkirja ja pyörien asentokulmien mittauspöytäkirja.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ei perseensuti tätä Kajaanin A-katsastuksen touhua!!

Kävin tänään taas näyttämässä Lätsää konttorilla.

Jarruasia ei edennyt yhtään mihinkään! Tomppa kirjoitteli mulle mailia jonka näytin inssille, vaan EI.

Inssiä kiinosti enempi neljä vuotta vanha hitsaussauma etuakselissa. (Josta ei muuten maininnu mitään edellisellä käynnillä!? Eikä kukaan muukaan inssi oo sanonu koskaan mitään.)

Käski korjata sen, ja tulla sitten näyttämään autoa uudestaan.

Tuumas vielä että: "Katotaan sitä jarruasiaa sitten tarkemmin, kun tulet näyttämään uudestaan tuon hitsauksen."

Minusta tässä hommassa on jo saatanallinen rahastuksen käry!

Onko todellakin mahdollista "löytää" autosta uusi vika joka käynnillä, ja näin varmistaa että asiakas tuo varman 30€ konttorille seuraavallakin viikolla!? Ensikerrallahan se voi vaatia uusimaan jonkun toisen hitsisauman!

Jos haluat että sinua vit...ttaa niin ettei vasemmalla silmällä nää. Valitse A-katsastus Kajaani!!

Link to comment
  • 2 weeks later...

No vihdoinki saatiin tämä homma ojennukseen. Paikalle sattui oikeasti lukutaitoinen ja muutenkin asioista perillä oleva inssi. Nyt on jarrut asianmukaisesti papereissa. Inssi vielä itse ehdotti takalokareiden levityksen merkkaamista papereihin. En itse hoksannut, että senkin voi merkkuuttaa samaan rahaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...