mmm5mMattiH Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Näpräilin keväällä kuplaan tällaisen levyjarrusarjan eteen. http://www.aircooled.fi/shop/index.php?productID=1567 Nyt katsastumies oli sitä mieltä, että sarja tarvii lisäselvityksiä eritoten pääsylinterin osalta. Ei kellään sattuisi olemaan tuommosta paperia valmiina? Aircooled:lle laitoin jo asiasta mailia. Quote Link to comment
jukkis Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Mikä konttori? Kyllä mä oon saanut katsastettua levyt ympäri auton ilman dokumentteja, kehui jopa parhaiksi kuplan jarruiksi ikinä. Oliko jarrut muuten ok, teho riittävä jne? Quote Link to comment
Guest Barn Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Keskeytä katsastus ja vaiha konttoria....ja sano se katsarille myös.. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 27, 2011 Author Share Posted April 27, 2011 Kajaanin A-Katsastus on kysessä. Muuten jarrut oli todella hyvin kuosissa. Edellisenä iltana rassattiin ne dynolla viimeisen päälle. Tehoa oli jarruissa hyvin ja ne otti todella tasaisesti. Mutta jotain dokumenttia jarrujen sopivuudesta se oli vailla. Vaikka katsarille kyllä huomautinkin, että tuollahan ne on alla ja hyvin sopii. Quote Link to comment
ARTO Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Ei voi kun nauraa katsastusäijän(akan) suuntaan. Kuplaan laitettu uudet ja tehokkaat jarrut jotka toimii ja ottaa tasaisesti ja aletaan vaatimaan jotain ihme lappusia. Luulis jo katsastajalla olevan sen verran kokemusta ja yleistä näkemystä auton jarruista ja näkevän ettei tuolla ole mitään mopojen levyjarruja tai ylitehokkaita megajarruja. Mitähän virkaa sitten on dynamometrillä jos sen lukemat ovat ok ja pihalla tehty koejarrutus ei ole vetänyt esim takapäätä liian aikaisin lukkoon. Varmaan ne läpiväsyneet orkkisrummut on kyseisen suikkapään mielestä liikenneturvallisempi ratkaisu vai onko sittenkin Trafista tullut taas uusia ääliöohjeita. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 27, 2011 Author Share Posted April 27, 2011 Mieli tekis kyllä käydä haistattamassa virveli koko puljulle, ja käydä tarjoamassa pirssiä muualle. Mutta maksoin aamulla hylätystä muutoskatsastuksesta 163€ Ei perse kestä lähteä tarjoamaan tuota muualle. Quote Link to comment
SePi Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Ehkäpä katsurille riittää kun kerrot pääsylkkäsi mitat ja moniko piirinen - jos ei tota viime mainittua huomaa itte. Onhan ne tossa VV auton paperissakin kerrottu mitä vaaditaan millekin moottorille - ilmeisesti kuitenkin olet kasvattanu tonnikolmesatasta isommaksi Quote Link to comment
-AP- Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Pääsylkky on siis vakio? Kerro että on vakio ja Tomppa tekee tarvittaessa paperin, että jarrusarja on tarkoitettu käytettäväksi yhdessä vakion pääsylinterin kanssa. Plus, että jarrusarja on tarkoitettu VW nimenomaan Kuplaan vuosimalli se ja se. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 27, 2011 Author Share Posted April 27, 2011 Kyllä! Pääsylinteri on vakio. Ja sanoin sen katsarillekkin. Mutta se vaan intti että, pitää olla paperia, josta näkee että kyseiset jarrut soveltuu kuplaan ja vakio sylinteri riittää. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted April 27, 2011 Author Share Posted April 27, 2011 Ja jos jollakulla on kauluksessa sopivat natsat kirjoittaa todistus, jossa Kuplan vakio raideväli olisi lähempänä 1600 mm:ä kun 1350mm:ä olis sauma saada nuo takarenkaatkin leimaan. ;) http://matsonin.kuvat.fi/kuvat/naamakirjaan.jpg Kyseinen katsari oli niin onneton, että ei löytäny kirjoistaan vertailukohtaa. Oli vailla selvitystä tästäkin. Taitaa vain kyllä olla helpompi ettiä uusintakatsastukseen toiset renkaat. Quote Link to comment
metake Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Lakitekstiä asiasta: 13 § Jarrujen muutokset 1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin: a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa; b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys; c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta; d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset; e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä; f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi. 2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset. En nyt ihan hirveän hämmästynyt ole että katsastaja vaatii edes jonkinlaisia lappusia jarruista... Quote Link to comment
Guest Barn Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Mistä noita tyhmiä katsareita löytyy... niitä on jokapaikassa varsinkin katsastusasemilla...ei se näytä siltä että opinnot autotekniikasta antaa maalaisjärkeä...mutta loppupelissä se on se hylkäys prosenntti mikä katsareiden pitää täyttää ja raha.Mulla pomppautti erittäin hyväkuntosen westyn kun toinen käsijarru oli millin heikompi siis kumpikin toimi mutta joutu vetäseen vähän lujemmin kässärin kahvasta..sillä katsarilla kastu varmaan housut kun sai leimata hylätty ja 18 euroa lissää rahaa.Toki ei voi yleistää on niitä järkimiehiäkin siellä... Quote Link to comment
jukkis Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 A-katsatuksessa huono päivä ollu maanantai (mun mielestä joka ikinen päivä), Olivat vaatineet yhdestä avk:n korjattavaksi myydystä autosta(ei siis ehdollinen korjaus) korimittaus pöytäkirjaa ja pyöräkulma mittaus dokumenttia?? Käykää kajaanilaiset K1:sellä. Quote Link to comment
metake Posted April 28, 2011 Share Posted April 28, 2011 Olivat vaatineet yhdestä avk:n korjattavaksi myydystä autosta(ei siis ehdollinen korjaus) korimittaus pöytäkirjaa ja pyöräkulma mittaus dokumenttia?? Merkillinen juttu että ostajat eivät viitsi lukea edes AVK:n myyntiehtoja ;) Ote myyntiehdoista: Korjattavaksi Ajoneuvo myydään vapaasti korjattavaksi. Katsastusviranomainen voi vaatia selvitystä korjauksesta tai korjaukseen käytettyjen varaosien alkuperästä, vaikka ehtoja ei olisi näiltä osin Autovahinkokeskuksen toimesta asetettukaan. Quote Link to comment
jukkis Posted April 29, 2011 Share Posted April 29, 2011 On niitä varmaan tässä tapauksessa luettu. Kyseessä tuskin ensmäinen ruttutukun huussi. Ote myyntiehdoista: Ehdollinen korjaus Korjauksesta, myyjän tai katsastuksen niin vaatiessa, on esitettävä hyväksyttävä korinmittauspöytäkirja ja pyörien asentokulmien mittauspöytäkirja. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted May 16, 2011 Author Share Posted May 16, 2011 Ei perseensuti tätä Kajaanin A-katsastuksen touhua!! Kävin tänään taas näyttämässä Lätsää konttorilla. Jarruasia ei edennyt yhtään mihinkään! Tomppa kirjoitteli mulle mailia jonka näytin inssille, vaan EI. Inssiä kiinosti enempi neljä vuotta vanha hitsaussauma etuakselissa. (Josta ei muuten maininnu mitään edellisellä käynnillä!? Eikä kukaan muukaan inssi oo sanonu koskaan mitään.) Käski korjata sen, ja tulla sitten näyttämään autoa uudestaan. Tuumas vielä että: "Katotaan sitä jarruasiaa sitten tarkemmin, kun tulet näyttämään uudestaan tuon hitsauksen." Minusta tässä hommassa on jo saatanallinen rahastuksen käry! Onko todellakin mahdollista "löytää" autosta uusi vika joka käynnillä, ja näin varmistaa että asiakas tuo varman 30€ konttorille seuraavallakin viikolla!? Ensikerrallahan se voi vaatia uusimaan jonkun toisen hitsisauman! Jos haluat että sinua vit...ttaa niin ettei vasemmalla silmällä nää. Valitse A-katsastus Kajaani!! Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted May 25, 2011 Author Share Posted May 25, 2011 No vihdoinki saatiin tämä homma ojennukseen. Paikalle sattui oikeasti lukutaitoinen ja muutenkin asioista perillä oleva inssi. Nyt on jarrut asianmukaisesti papereissa. Inssi vielä itse ehdotti takalokareiden levityksen merkkaamista papereihin. En itse hoksannut, että senkin voi merkkuuttaa samaan rahaan. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.