Jump to content

Katkennut pinnapultti


Recommended Posts

hitsaa mutteri siihen. sitten vaan kierrat mutterin kokoisella avaimella sen pois. kuumuus auttaa irrottamaan pultin jaman. hitsattava isolal virralla etta varmasti sulaa kunnolla toisiinsa

Link to comment

>Pakoputken kiinnitys lohkoon, laipan verran näkyy vielä. Ideoita irrotukseen?

 

-Eikö pakoputki tule kiinni kanteen eikä lohkoon?

-Pinnapultissa laippa?

-Mootori autossa kiinni, kansi lohkossa kiinni vai pöydällä?

 

Jos oletetaan että pinnapultti on katkennut kanteen johon tulee pakoputki(laippa) kiinni niin pakoputki pois ja hitsaa mutteri (M8 tai 10) katkenneen pultin päähän. kun tai jos pultti on ollut kannessa 50 vuotta niin kannatta antaa maltillisesti viis-satasella pillillä lämpöä kylkeen irroitamisen avuksi. Älä yritä ainakaan heti ruveta poraamaan sitä pois(jos edes mahdollista) menee sitten kansikin pilalle. Vie korjaamolle jos ei ole irroitukseen tarvittavia välineitä.

Link to comment

Joo en jaksanu korjata tekstiä, kun kirjoitin puhelimella liikenteessä. Mutta joo pointti tuli selville, poraaminen ei kannata ja reunojen rälläköinti (pienelle avaimelle sopivaksi) sekin taitaa olla huono vaihtoehto.

 

Ei tosiaan viitsis hajottaa kantta tässä vaiheessa kesää.

Link to comment

Jos pultissa on tavaraa yli tiivistepinnan voi & kannattanee hitsata ensin prikka pultin jämään kiinni. Jäähdyttää pultti rauhassa ja sen jälkeen hitsata prikkaan sopivan kokoinen mutteri kiinni ja taas jäähdyttää rauhassa.

 

Sulan hallinnan vuoksi tuo prikka...

 

Kannen maltillinen lämmittäminen ei haittaa yhtään, 50 vuotta vanha pultti on muuttunut lämpörasituksessa eräänlaiseksi "hiiliteräkseksi" joka ei kestä kääntää juurikaan minkään vertaa...

Link to comment
Jos pultissa on tavaraa yli tiivistepinnan voi & kannattanee hitsata ensin prikka pultin jämään kiinni. Jäähdyttää pultti rauhassa ja sen jälkeen hitsata prikkaan sopivan kokoinen mutteri kiinni ja taas jäähdyttää rauhassa.

 

Sulan hallinnan vuoksi tuo prikka......

 

 

ei tarvii prikkaa. Mutteri sujautetaan pultin jaman paalle ja hitsataan sisapuolelta ja annetaan laulaa kunnolla etta sulaa varmasti (ja kuumenee). Sula pysyy mutterin sisalla, ja hitsi ei tartu kanteen vaikka kuinka yrittais.

 

Jos ei mikaan muu auta niin poraa se pultti pois, ja laita joko ylikokokierre ja helicoil siihen reikaan, tai poraa reika kokonaan sileeksi ja laita viilattu mutteri sinne takapuolelle jaahdytysripojen valiin, ja pinnapultti joka tarraa mutteriin kiinni. Loctitea peliin sitten. ja varmasti pitaa :)

Link to comment
tai poraa reika kokonaan sileeksi ja laita viilattu mutteri sinne takapuolelle jaahdytysripojen valiin, ja pinnapultti joka tarraa mutteriin kiinni. Loctitea peliin sitten. ja varmasti pitaa :)

 

Toi on hyvä kikka... joskus tullut tuotakin käytettyä :-)

Link to comment
Yksi mahdollisuus on että poraa suoraan ja keskelle ja pyöräyttää jämät pois kierretapilla sen jälkeen voi laittaa paikalleen alkuperäistä vastaavan pinnapultin.

 

 

on tuokin joskus onnistunut, mutta tarkka saa olla tapin kanssa jos meinaa saada sen seuraamaan alkuperaista kierretta... jos menee huti, niin se vaan leikkaa alkuperaiset kierteet pilalle ja uudet ei oo yhtenaiset. Eli on alkuperaista heikompi. Voi se silti pitaa ihan riittavasti, kun ei apinan raivolla kiristele.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...