Jump to content

Mikä kaasari ja miten säädetään? +vauhtipyörän merkit


Guest Juge

Recommended Posts

Tunnistamisapua tarvisin kuplani kaasarin suhteen kun ei ilmeisesti ole vakio. Kuvat kaasarista tästä linkistä https://picasaweb.google.com/jugenbox/K ... mvTUsJWoUA Osaako joku kertoa mikä kaasari on kyseessä sekä antaa säätöohjeita? Merkinnät kaasarin kyljessä ovat kuluneet alusta pois. Vaikuttaisi siltä että alun numerot ennen kauttaviivaa voisivat mahdollisesti olla 39 tai 38. Eli koko sarja näyttisi 38 / 36DFAV 23A 9A (kuvassa vika näyttää kasilta mutta luonnossa selkeästi 9). Myös vauhtipyörän ja moottorin merkinnät ovat hieman hakusessa kun sekä vauhtipyörässä että moottorissa on kaksi merkkiä enkä tiedä minkä merkkien mukaan sytytyksen säätö pitäisi tehdä. Osaisiko joku auttaa? Ilmeisesti säädöt ovat hieman pielessä kun vie 11 litraa satasella. Käynnistyy myös aika heikosti... kaasua pitää pumpata aika pitkään että käynnistyy. Vai onko tämä normaalia? Kun kaasun polkaisee nopeasti pohjaan tuntuu tukahtuvan eli joku säätö on kuitenkin ilmeisesti pielessä?

Link to comment

Tarkoitat varmaan hihnapyörän merkkejä?Kampikammiossa ainoa oikea merkki on puoliskojen sauma,hihnapyörässä ulomman puoliskon laakea merkki on yläkuolonkohta ja sisemmän puoliskon terävä merkki on ennakko merkki 7,5 astetta,se sitten on eriasia voiko merkkiä käyttää muuta kuin säädön lähtökohtana,moottori kun ei ole kuitenkaan tehtaan varustuksessa.

Link to comment

Kiitos vastauksesta. Eli noi kaksi pistettä ei oo mitään merkkejä? Mitenkäs mä saan sytytyksen säädettyä jos ei ole vakiokone? (myyjän mukaan pitäisi kyllä olla)

Link to comment

Kaasari on 32/36 DFAV. Automaattiryypyllä ja yleensä sähköisellä.

 

Jos käynnistyminen kylmänä on huonoa voisi varmistaa toimiiko ryyppy, eli meneekö ryyppyläpät kylmänä kiinni. Sen saa portaattomasti säädettyä tarvitaessa. Pyöreän ryypyn vastuksen kolme ruuvia löysälle ja pyöritetään niin että kylmänä läpät menee täysin kiinni. Hyvä tsekata myös että on kuumana täysin auki.

 

Jos käynnistyminen kuumana on huonoa, kannattaa tarkistaa minkä kokoinen tyhjäkäyntisuutin on ensiöpuolella ja kokeilla vitosen pienempää suutinta.

Link to comment
Kiitos vastauksesta. Löytyisikös ohjeita kaasarin seoksen säätämiseksi? Sekä sytkän mikäli ei olekaan vakiokone?

Kun ei ole vakiokaasari niin sytkään ei ole valmista vastausta. Saattaa tarvita hiukan normaalia enemmän ennakkoa, mutta saattaa olla ettei tarvitse, selviää kokeilemalla mutta vakion arvoista on hyvä lähteä liikkeelle.

Link to comment

Kiitoksia vastauksista kaikille :)

 

Eli jos oikein Mika ymmärsin niin tuota seosta saa säädettyä vain suuttimia vaihtamalla?

 

Seuraavat numerosarjat vwagen virranjakajan kyljestä löysin (toivottavasti tuli oikein kun on hankalasti nähtävässä välissä)

JFU 4

0231146101

113905205AL

 

Mitenkäs sitä metake voi kokeilla? Tai siis mistä tietää että menee säätö parempaan suuntaan?

Link to comment
Mitenkäs sitä metake voi kokeilla? Tai siis mistä tietää että menee säätö parempaan suuntaan?

Aloita siitä 7.5 eykk ja jos käy tyhjäkäyntiä hyvin ja toimii muutenkin ok niin jätä siihen. Jos muut koneen palikat on vakiot, niin tuo 7.5 todennäköisesti toimii. Jos ei käy hyvin tyhjää tuolla ennakolla, niin lisäät ennakkoa hiukan kunnes tyhjäkäynti löytyy, tämä siis edellyttäen että muut säädöt on ok. Jos nakuttaa ajossa niin ennakkoa on liikaa. Jos ei löydy sopivaa compoa (perusennakko/max ennakko) niin sitten pitää jakajaa modata. Mutta kuten sanottu, koita ensin 7.5 asteella, ja jos ei tunnu toimivan niin koita nostaa perusennakko 10 asteeseen. Lampulla voit vielä tarkistaa ettei max ennakko ole yli 34 niin ei pitäis vielä nakuttaa, ei ainakaan 98 bensalla.

Link to comment
  • 2 months later...

Kulutus nousi noin 11 litrasta neljääntoista litraan eli huonompaan suuntaan meni tuolla perusennakolla. Mitenkäs mä saisin tietää että onko nuo muut säädöt kohdillaan vai onko ongelma tässä sytkän määrässä? Kun pitäisi ilmeisesti saada tuonne 8 litraankin tuo kulutus parhaimmillaan. Avasin myös koneen öljyvuotoja korjatakseni ja oli aivan mustassa karstassa mäntä ja kansi. Oon siis ajellut jonkun aikaa noilla perussäädöillä nyt kulutusta seuratakseni.

Link to comment

Kun kaikki on kohdallaan niin kulkee vähällä ja kovaa.

Vakiomoottorista en tiedä mutta ainakin kevyesti piristetty 1600 kulkee mittarin mukaan yli 160 ja kuluttaa asiallisessa ajossa n. 8L/100km

Puristusta nostettu, weber 32/36, peltipakosarja jne

 

Valitettavasti en ole dokumentoinut mitään tästä nyt käytössä olevasta moottorista tarkemmin ja se on jo talvisäilössä.

 

Oikeat suuttimet, oikea perusennakko, oikea ennakkokäyrä, oikea kiihdytyspumpun säätö, riittävä puristussuhde, kevyet kanavatyöt ja huomaat että 1600 kuutiota riittää vaikka mihin.

 

Pekka

Link to comment

Ongelma onkin juuri se että mistä tiedän nuo kaikki oikeat säädöt? Onko jossain ohjetta sääntöjen tekemiseen tai siihen miten saan selvitettyä mitä koneelle on tehty ja mitkä näinollen ovat oikeat säädöt

Link to comment

Jos vaikuttaa käyvän paksulla niin vaihtaisin ensimmäisenä tyhjäkäyntisuuttimen pienempään. Katso minkä kokoinen nyt on kiinni ensiöpuolella ja kokeile vitosen pienempää. Tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa yllättävän paljon katuauton kulutukseen kun sen varassa mennään pintakaasulla vielä maantienopeuksissakin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...