Jump to content

Polttaa sulaketta kierroksilla...


Recommended Posts

Elikkä seuraava case;

 

Moottori vaihdettu 1300 -> 1600 läpikäytyyn, toimii hienosti.

Startin puslat vaihdettu lohkoon ja startin päähän.

 

Polttaa virtalukolle tulevaa sulaketta kun kierroksia tulee enemmän. Normi kiihdytyksellä ei hätää mutta jos antaa hanaa vähänkin normaalia enemmän niin sulake paukkuu.

Siis 8A virtalukolle tuleva paksu johto säätimeltä joka menee sulakerasiaan.

Vaihdoin vahvemman sulakkeen 16A joka kestää hieman pitempään, nyt sineinen olikohan 25A joka kestää suht hyvin kiihdytyksessä mutta rupee "sähkö" haisemaan kabiinissa kierroksilla.

 

Onko laturin säädin rikki vai mistä vois moinen johtua?

 

Ennenvanhaan kaikki toimi ok vanhalla löysällä 1300ccm koneella, 1600ccm vaihdon jälkeen ei jaksanu startata eli vaihdoin kuluneet puslat kumpaankin päähän ja startti toimii hienosti, lähtee käyntiin jne. toimii hienosti ja ajaan pystyy.

 

Eli isommilla kierroksilla "sähkö" haisee isolla sulakkeella tai polttaa pienemmän.

Säädin vai mitä?

 

Osaako kukaan neuwwoo?

Link to comment

Kyllähän tuo siltä kuulostas et säädin ei rajota latausta. Ootko mitannu mitä sieltä tulee jännitteet ja virrat? Sama laturi ja säädin ku toisellaki koneella? Koneen ja korin maadoitukset kunnossa?

Link to comment

Ja sähkön haju johtuu luultavasti johdon sulamisesta jos vain isompaa ja isompaa sulaketta olet vaitanut. Ja se onkin sitten vittumaisempaa ruveta johtonippua vaihtamaa sitten kun sen onnistut sulattamaan yhdeksi klöntiksi.

Link to comment
Ja sähkön haju johtuu luultavasti johdon sulamisesta jos vain isompaa ja isompaa sulaketta olet vaitanut. Ja se onkin sitten vittumaisempaa ruveta johtonippua vaihtamaa sitten kun sen onnistut sulattamaan yhdeksi klöntiksi.

 

Ei oo johdot vielä sulanu, sulake vaan lämpenee ja haisee jos tosiaan kierroksia antaa. Maltillisesti on pitäny ajella.

Pitääpä ruveta mittaileen iltasella mitä jännitettä puskee...

Link to comment
Osaako kukaan neuwwoo?

Ei, kun et kerro edes mistä autosta tai vuosimallista on kyse. Teijossa on hiukan erilaiset sähköt kuin Kübelvagenissa...

 

Polttaa virtalukolle tulevaa sulaketta kun kierroksia tulee enemmän.

Siis 8A virtalukolle tuleva paksu johto säätimeltä joka menee sulakerasiaan.

Mä teen nyt hyvin villin oletuksen, että kyseessä on tuo -62 Kupla, joka sun tiedoissa mainitaan..

 

Tähän ei kuulu mitään sulaketta virtalukolle tulevaan johtoon, ja toisekseen säätimeltä tuleva johto ei kuulu mennä virtalukolle, vaan valokatkaisijalle ja siitä sulkerasian kulman kautta koukaten virtalukolle. Joten missä välissä se sun sulake on? Jos se on tosiaan siinä säätimeltä tulevassa johdossa, niin ei ihme jos sulake ei kestä, koska kaikki auton "käyttösähkö" (poislukien startille menevä) kulkee tätä johtoa pitkin. Jos siihen haluat sulakkeen niin laske kaikkien sähkölaitteiden tarvitsema virta ja laita sen kokoinen sulake väliin.

Link to comment

Jep jep :)

Eli juurikin tuo -62 kupla, muutettu 12V.

 

Säätimeltä tulee paksu virtajohto sulakerasialle missä muutkin sulakkeet ovat, samasta lähtee johto virtalukkoon, tämä sulake pysyy ehjänä.

Virtalukolta tulee sulakerasiaan johto (tähän tulee virta kun avainta kääntää) ja tämä sulake on se ongelma.

Mittailen illalla duunin jälkeen volttimäärää...

Link to comment

Eli tarkoitat sulakerasian vasemman puoleisinta sulaketta (näkyy tuossa ylempänä olevassa sähkökaavion linkissäkin)? Tuosta lähtee sähköt tuuliasin pyyhkijän moottorille, äänitorvelle, jarruvaloille ja vilkuille. Irrota kullekin laitteelle lähtevä johto yksi kerrallaan, kunnes löydät vian aiheuttajan, mietitään sitten lisää. Liian korkean latausjännitteen ei pitäisi polttaa sulaketta, koska jännitteen noustessa virta putoaa, ja sulake kestää entistä paremmin (tosin osalla laitteita myös virta kasvaa jos jännite nousee).

 

En kyllä mitenkään usko että liian suuri jännite polttaisi juuri tuon sulakkeen, tuskin sulla on kiihdytyksessä noista edes mikään toiminnassa? Viallista laitetta joissain noissa em. veikkaan vahvasti, siis jos kyseessä on tuo sulake, tosin muihin sulakkeisiin ei virtalukolta kuulu johtoa mennä.

 

Edit: Vika ei ole kyllä jännitteensäätimessä, sillä vaikka sulakkeen perässä olisi laite jonka virta kasvaa samassa suhteessa kuin jännite, niin 16 A:n sulakkeen polttaminen paikassa jossa normaalisti kestää 8 A:n sulake, vaatisi yli kaksinkertaisen jännitteen, ja silloin sulla hajoisi jo autosta muutakin kuin sulake.

Link to comment
Eli tarkoitat sulakerasian vasemman puoleisinta sulaketta (näkyy tuossa ylempänä olevassa sähkökaavion linkissäkin)? Tuosta lähtee sähköt tuuliasin pyyhkijän moottorille, äänitorvelle, jarruvaloille ja vilkuille. Irrota kullekin laitteelle lähtevä johto yksi kerrallaan, kunnes löydät vian aiheuttajan, mietitään sitten lisää. Liian korkean latausjännitteen ei pitäisi polttaa sulaketta, koska jännitteen noustessa virta putoaa, ja sulake kestää entistä paremmin (tosin osalla laitteita myös virta kasvaa jos jännite nousee).

 

En kyllä mitenkään usko että liian suuri jännite polttaisi juuri tuon sulakkeen, tuskin sulla on kiihdytyksessä noista edes mikään toiminnassa? Viallista laitetta joissain noissa em. veikkaan vahvasti, siis jos kyseessä on tuo sulake, tosin muihin sulakkeisiin ei virtalukolta kuulu johtoa mennä.

 

Edit: Vika ei ole kyllä jännitteensäätimessä, sillä vaikka sulakkeen perässä olisi laite jonka virta kasvaa samassa suhteessa kuin jännite, niin 16 A:n sulakkeen polttaminen paikassa jossa normaalisti kestää 8 A:n sulake, vaatisi yli kaksinkertaisen jännitteen, ja silloin sulla hajoisi jo autosta muutakin kuin sulake.

 

Just tämä sulake,

vaimo pisti kaasua ja mie mittasin, korkeimmillaan piikki nousi 13,8V eli ei tule ylijännitystä.

Huomenna jos kerkee niin aletaan tarkastella Metaken ohjeiden mukaan eli nuo pyyhkijänmoottorin kytkennät, jarruvalot sun muut.

Saatto muuten kerran sateella lopettaa toimintansa lasinpyyhkijät ku painoin jarrua ja sulake korkkas, ei kyllä ole enään vaivannut?!?

Jotain syy yhteyttä ehkä?

Link to comment

Nonii, sain ilmeisesti ongelman ratkaistua?

 

Putsailin liittimien kontakteja, käytin vikkuviiksen irti ja purin ja putsasin (viiksen sisältä oli jousi poikki, sekin tuli korjattua) ja vaihdoin vanhojen sulakkeiden tilalle uudet.

Sitten tielle ja kierroksia niin kas kummaa, sulakkeet kesti eikä edes lämmenneet...

 

Nää on näitä, katotaan vielä miten kestää?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...