Jump to content

kuparirenkaat(kiire)


Recommended Posts

Ei oo mulla ainakaan ikinä ollu tarvetta käyttää kuparirenkaita. Lähinnä niitä voi käyttää kannen ja sylinterin yläreunan välisen mitan korottamiseksi, muuttaen tällä tavoin puristussuhdetta.

 

Jos kannet on reilusti kairatut niin sitten voi olla tarvetta säätää puristusta näillä renkailla, mutta jos decki ja kansi ovat vakiot niin sitten en näe mitään syytä asentaa kuparirenkaita.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Nuo kuparirenkaat, mistä alkuperäinen kysyjä kysyy, ei ole siinä mielessä 'kuparirenkaita' kuin mitä moottorinvirittäjät tässä puhuu, vaan pikemminkin 'kannentiivisteitä'. Juttu liittyy yhteen lähinnä vanhemman lämmityslaitejärjestelyn kanssa, ennen 'sorsia', niissä kun sylinterien ohi virtaava lämmin ilma puhalletaan suoraan auton sisään. Siinä ei silloin ole suotavaa olla kovin paljoa pakokaasua. Uudempi (vuonna '62 käyttöönotettu?) raitisilmalämmitys puhaltaa sisätiloihin kylläkin moottoritilan ilmaa, mutta tämä ilma ei kuitenkaan ole samaa kuin sylintereitä jäähdyttävä ilma.

 

En ole ihan varma siitä, kuuluuko kuparitiivisteet vain ennen '62 valmistettuihin kansiin, vai käytettiinkö niitä kaikissa moottoreissä '65 saakka, siis koneissa, joiden numerointi on ilman tunnuskirjainta. Parempia tietäjiä asiasta?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...