Jump to content

kysymys kuplan startista


Guest ViH

Recommended Posts

Hämmennänpä vielä... eli ilmeisesti noissa vanhemmissa ei tuota stop ringiä ole, tuo mitä olen purkamassa on mallia 111 911 023 A.

Kyseisestä mallista löytyy kuvaa seuraavan linkkisivun alaosasta. http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=118298

Näyttäisi nuo uudemmat olevan hiukan yksinkertaisempia purkaa ainakin noiden räjäytyskuvien perusteella. Mitenkäs on, ovatko kaikki kuplan startit ulkoisesti yhteensopivia. Eli kun noita kuplan startteja tuntuu olevan useampaa mallia niin käykö kaikki 12volttiset kuplan startit kaikkin 12volttisiin kupliin.

Link to comment

Eli sulla onkin VW startti(se ei ole vanhemman mallinen vaan rinnakkainen Boschin kanssa,Boschia käytettiin koko Kuplan tuotannon ajan,VW starttia rinnaikkaisena vain vajaan 10 vuoden ajan60-70 luvuilla),se on täysin erilainen kuin ensimmäisessä linkissä oleva Bosch,siinä on stopparina vain prikka ja lukkorengas.

Kaikki sarjatuotanto 12v kuplan startit ovat vaihtokelpoisia keskenään manuaalivaihteisissa Kuplissa.

Link to comment

Nytpä tiedän tämänkin, tuo yksi prikka tuosta tuntuisi silti puuttuvan. Pitää puhdistella ja kasata tuo startti sekä yrittää etsiskellä tuo puuttuva prikka jostain.

Link to comment
Eli sulla onkin VW startti(se ei ole vanhemman mallinen vaan rinnakkainen Boschin kanssa,Boschia käytettiin koko Kuplan tuotannon ajan,VW starttia rinnaikkaisena vain vajaan 10 vuoden ajan60-70 luvuilla),se on täysin erilainen kuin ensimmäisessä linkissä oleva Bosch,siinä on stopparina vain prikka ja lukkorengas.

Kaikki sarjatuotanto 12v kuplan startit ovat vaihtokelpoisia keskenään manuaalivaihteisissa Kuplissa.

 

Väärin on olemassa myös 12V startti 6v rattaalla. En nyt varmaksi muista mistä mihin näitä oli käytössä mutta kuului muistaakseni '67 erikoisuuksiin.

 

Edit:

 

Eiku se olikin toisinpäin eli '67 on 6v käämillä ja 12V rattaalla.

Link to comment

Niin,kirjoitin sarjatuotanto,Kupliakin sai 12v sähköillä jo 60-luvun alusta lähtien,erikoistilauksesta,niiden startti on 12v niinsanotusti 6v hammaspyörällä.

Porschen suhteen tilanne on melkein sama,kaikki työntötankomoottoriset sarjavalmisteiset 356:set 6v sähköillä,poikkeuksena erikoistilausautot ja Carrera jota täytynee pitää sarjavalmisteisena,valmistusmäärät olivat tosin pieniä.

Kuplan ja 356 Porschen startti ei ole sama,solenoidi on eriasennossa startin runkoon nähden.

Link to comment
  • 4 months later...

Kaivoinpa vielä vanhan topicin ylös kun uutta en jaksanut tehdä. Kysymys kuuluu onko noita startin hammaspyörän pään puslia useampaa kuin kahta kokoa? Itsellä on 69 1200 std kuplassa ongelmana se että 13.5 mm ulkomitalla oleva pusla on aivan liian pieni ulkomitaltaan ja 16.5 mm ulkomitalla oleva aivan liian suuri. Tarkkaa mittaa tuosta reijästä en saanut mutta vois olla n. 14.5 mm. Tämän kanssa oon jo jonkin aikaa tapellut ja startinkin paskotellut tämän takia.

Link to comment

Niitä on neljää eri mallia.

 

11 x 16,5mm 6V-12V

12,5 x 13,5mm 12V-6V

12,5 X 16,5mm 6V

11 X 13,5mm 12V

 

Eli kahta eri ulkohalkasijaa. Mutta oletko tutkinut tarkemmin ettei ole esim leikannut pusla jossainvaiheessa kiinni startin akseliin ja pyörittänyt reijän sohloksi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...