Jump to content

Pyöränlaakerin (?) kiristys


Recommended Posts

Kuplassani (1964) etupyörät klappaavat aikalailla, joten jospa tuo kiristämällä vähenisi. Syksyllä homma jäi siihen, että sisempi (kauempana renkaasta) mutteri oli kapeaa mallia ja siihen tilaan mahtuvaa työkalua ei siihen hätään löytynyt. Viikonloppuna olen menossa autoa hakemaan (nyt 400km päässä) ja tuli mieleen josko uloimman ja sisemmän mutterin paikkoja voisi vaihtaa keskenään? Näin kiristys onnistuisi ihan normaaleilla työkaluilla, mutta kertokaas onko joku este että näin ei voisi tehdä?

 

9kk takaiset mielikuvat suht hataria, joten voi olla että olen täysin hakoteillä :) Mutta joku syy siihen oli miksi en hommaa silloin saanut tehtyä ;)

Link to comment
Guest fastghia

Kyllä ne molemmat mutterit ovat samanpaksuisia. Ei mullakaan ole tuollaista ohutta kiintoavainta, mutta ei sitä välttämättä tarvita. Laakerit saat säädettyä oikeaan kireyteen seuraavasti:

Kiristä ensimmäinen mutteri sellaiseen kireyteen, että alla oleva prikka liikkuu juuri ja juuri, kun väännät sitä ruuvimeisselillä sivusuunnassa. Sitten vaan lukkolevy paikalleen ja toinen "korva" mutterin särmää vasten. Raaputa alla olevaan prikkaan merkki yhden mutterin kulman kohdalle, jotta näet, onko alempi mutteri liikkunut. Sitten vaan alat kiristää toista mutteria paikoilleen, kunnes huomaat, että alempi mutteri on liikahtanut. Sitten kopautat alempaa mutteria takaisin vasaralla ja taltalla. Toista tuo proseduuri, kunnes toinenkin mutteri on kiristetty ja sitten vaan lukkolevyn korva vasten päälliimäisen mutterin särmää. Jos ei osu kohdalle, löysää sen verran että osuu.

 

Itse sidepulttien kiristäminen onkin sitten toinen juttu, jos sitä ajattelit? Ja muista prässsätä aksli täyteen rasvaa, sillä poistuu huomattavasti väljyyttä myös.

Link to comment

Mitenkäs toi koko laakerihässäkkä nyt oikein meneekään, olisiko jollain linkittää jotain kuvaa koko kompleksista?

 

Kaveri tuossa soitteli ja oli yrittänyt kiristää niitä muttereita, mutta ihmetteli että miten noiden muttereiden kiristys linkittyy itse laakeriin. Eli mutterit oli kyllä kiristynyt ok toisiaan vasten, mutta nyt nämä mutterit pyörivät silti ihan sormin "osumatta" laakeriin (eli muttereiden kiristys ei käytännössä vaikuttanut ymmärtääkseni mitenkään renkaan klappaamiseen).

 

Perskeles ku on hankala itse näkemättä ja ymmärtämättä näistä mitään puhelimen välityksellä kuullun selostuksen perusteella edes kysyä mitään :) Mutta jos joku jaksaisi vääntää rautalangasta miten tuo homma toimii niin olisin kiitollinen ;)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...