ergy Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Kuplassani (1964) etupyörät klappaavat aikalailla, joten jospa tuo kiristämällä vähenisi. Syksyllä homma jäi siihen, että sisempi (kauempana renkaasta) mutteri oli kapeaa mallia ja siihen tilaan mahtuvaa työkalua ei siihen hätään löytynyt. Viikonloppuna olen menossa autoa hakemaan (nyt 400km päässä) ja tuli mieleen josko uloimman ja sisemmän mutterin paikkoja voisi vaihtaa keskenään? Näin kiristys onnistuisi ihan normaaleilla työkaluilla, mutta kertokaas onko joku este että näin ei voisi tehdä? 9kk takaiset mielikuvat suht hataria, joten voi olla että olen täysin hakoteillä :) Mutta joku syy siihen oli miksi en hommaa silloin saanut tehtyä ;) Quote
Guest fastghia Posted May 9, 2005 Posted May 9, 2005 Kyllä ne molemmat mutterit ovat samanpaksuisia. Ei mullakaan ole tuollaista ohutta kiintoavainta, mutta ei sitä välttämättä tarvita. Laakerit saat säädettyä oikeaan kireyteen seuraavasti: Kiristä ensimmäinen mutteri sellaiseen kireyteen, että alla oleva prikka liikkuu juuri ja juuri, kun väännät sitä ruuvimeisselillä sivusuunnassa. Sitten vaan lukkolevy paikalleen ja toinen "korva" mutterin särmää vasten. Raaputa alla olevaan prikkaan merkki yhden mutterin kulman kohdalle, jotta näet, onko alempi mutteri liikkunut. Sitten vaan alat kiristää toista mutteria paikoilleen, kunnes huomaat, että alempi mutteri on liikahtanut. Sitten kopautat alempaa mutteria takaisin vasaralla ja taltalla. Toista tuo proseduuri, kunnes toinenkin mutteri on kiristetty ja sitten vaan lukkolevyn korva vasten päälliimäisen mutterin särmää. Jos ei osu kohdalle, löysää sen verran että osuu. Itse sidepulttien kiristäminen onkin sitten toinen juttu, jos sitä ajattelit? Ja muista prässsätä aksli täyteen rasvaa, sillä poistuu huomattavasti väljyyttä myös. Quote
ergy Posted May 10, 2005 Author Posted May 10, 2005 Ok, kiitos vinkistä. Pitää kokeilla tuolla tavalla viikonloppuna. Quote
-tipi- Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 Liekkö akselin täyteen ruuttamisesta vastaavaa hyötyä. Quote
Guest Toheltaja Posted May 10, 2005 Posted May 10, 2005 rasvaus ei vaikuta välykseen. Se tulee tahmeen tuntuiseksi mutta ei pienennä sitä! vaseliini kun vaan voitelee... Quote
ergy Posted May 10, 2005 Author Posted May 10, 2005 Mitenkäs toi koko laakerihässäkkä nyt oikein meneekään, olisiko jollain linkittää jotain kuvaa koko kompleksista? Kaveri tuossa soitteli ja oli yrittänyt kiristää niitä muttereita, mutta ihmetteli että miten noiden muttereiden kiristys linkittyy itse laakeriin. Eli mutterit oli kyllä kiristynyt ok toisiaan vasten, mutta nyt nämä mutterit pyörivät silti ihan sormin "osumatta" laakeriin (eli muttereiden kiristys ei käytännössä vaikuttanut ymmärtääkseni mitenkään renkaan klappaamiseen). Perskeles ku on hankala itse näkemättä ja ymmärtämättä näistä mitään puhelimen välityksellä kuullun selostuksen perusteella edes kysyä mitään :) Mutta jos joku jaksaisi vääntää rautalangasta miten tuo homma toimii niin olisin kiitollinen ;) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.