Jump to content

Surffi kupla nimeltä Gubbe.


Guest samperi

Recommended Posts

Guest samperi

Kesällä 2011 eteen tuli pulma. Olin nimittäin aikaisemmin kulkenut kesät moottoripyörällä, mutta uuden tyttöystävän mukana talouteemme saapui koira. Eli koira tarvitsi itselleen kulkuneuvon, jolla pääsisi tyylikkäästi kesän tapahtumiin. Hetken mietinnän jälkeen päätin hankkia kuplan.

 

Heti kättelyssä oli selvää, ettei auto saisi missään nimessä olla pussihousujen unelma, vaan mielellään joku Cal look/ähtäri tyyppinen hirvitys. Tarkoitus oli nimittäin rakennella siitä pikkuhiljaa omien mieltymysten mukainen. Ei pääsisi myöhemmin morkkis yllättämään jos "pilaisin" jotain alkuperäistä.

 

Pian netistä löytyikin 3/65 rekisteröity kupla, jolle oli tehty jo melkoisesti muutoksia mm. leveät pystärin kuitulokarit, kaikki listat, kahvat ja nupit poistettu hitsaamalla, yksiosaiset etuikkunat, keskuslukitutus ja ovien avaus kaukosäätimellä, levitetyt peltivanteet, ovaalin ikkuna, Porsaan etupenkit, ilmanottoscoopit kyljissä, kattoluukku yms. Tärkeimpänä seikkana oli kuitenkin uusitut lattiapellit sekä perän ja keulan keskipalat. Kaikin puolin terve peltinen aihio siis.

 

Jo ostohetkellä huomasin että siistittävää ja paranneltavaa riittäisi mielenkiintoisten viritysten parissa enemmän kuin tarpeeksi, mutta sitähän tässä lähdettiin hakemaankin.

Link to comment
Guest samperi

Kuvia ja tarinaa projektin etenemisestä ilmestyy piakkoin, kunhan keksin miten pienennän kuvat oikeaan kokoon. (Pelti kyllä taipuu, mutta näiden tietokoneiden kanssa olen aivan tampio!)

Link to comment
Guest samperi

Aloitin näpertelyn pikku jutuilla. Ensin puoli kilometriä ylimääräistä sähköpiuhaa pois. Bensamittari joka sijaitsi hanskalokeron sisällä palautui omalle paikalleen. Nopeusmittari josta oli maalattu numerot piiloon vaihtui normaaliin. Vuotava kattoluukku sai paremmat tiivisteet ja saumojen massauksen.

Etupenkit oli vinossa ja liian alhaalla, joten hitsailin tigillä 8mm. Latasta uudet korkeammat kehikot. Penkkien pohjista tein pahviset sapluunat joiden avulla linjaus ja reikien paikat löytyivät helposti.

Takapenkin virkaa toimittanut vanerilevy vaihtui kuplapajalta löytyneeseen orkkis penkkiin.

Seuraavaksi oli vuorossa vanteiden päivitys. Tarkkojen mittailujen jälkeen tein kaupat jenkeistä tuoduista kromivanteista. Eteen tuli 6 tuumaa leveät vanteet 195/65/15 kumeilla ja taakse 8 tuumaa leveät vanteet 255/65/15 kumeilla. Renkaan ja takalokarin väliin jäi sopivasti 8mm rako.

Link to comment
Guest samperi

Pyöreiden ilma-aukkojen tarina on suraavanlainen. Ovaali ikkuna on toteutettu kuiduttamalla orkkis aukon päälle. Samalla kuiduttaja oli innostunut vetämään ilma-aukot umpeen!!??

 

Pienen pohdinnan jälkeen hylkäsin ajatuksen yritää kopioida alkuperäis tyyliset aukot. Varsinkin kun ei ollut tietoa onko aukkojen kohdalla pelkkää kuitua ja pakkelia.

 

Pyöreä muoto tuntui järkevimmältä vaihtoehdolta. (tässä se ensimmäistä kertaa tuli todettua, pilattua ei voi pilata!) Mietin pitkään erilaisia vaihtoehtoja, pelkkä reikä olisi ollut liian karu. Lopulta välähti! Riittävä kaulus, kartio muoto, materiaalina rosteria ja hintaa 3€ kpl. Kyllä, desimitta!

 

Aluksi teippasin maalarinteipillä koko alueen umpeen. Sitten hahmottelin lyijykynällä sopivan jaon ja tarkat mitat. Sitten porasin sopivalla kehäterällä reijät. (alta löytyi alkuperäiset rivat) desimitoista poistin pohjat ja kahvan rälläkällä. Lopuksi liimasin mitat polymeerimassalla paikoilleen.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest samperi

Rälläköin irti vanhan L- kepin ja hitsasin tilalle tigillä uuden 10mm tangon johon tein M8 jengat nupin kiinnitystä varten. Mutta mistä omaperäinen nuppi? Jotain omaa olisi taas kehitettävä...Skeitti kamoissani lojui ylimääräisiä renkaita joten siitä laakereineen kaikkineen rengas uusiokäyttöön. Rengas siis rullaa edelleen. Nyt löytyy pakki pikkusen helpommin.

post-5206-1388836489351_thumb.jpg

Link to comment
Guest samperi
Taisin nähdä tämän tänään...

Hyvin mielenkiintoista! Gubbe on nimittäin seissyt seitsemän viikkoa erään pajan pihalla. Uuden kiukaan vaihto ja säätö + pari pientä korjausta. Piti aloittaa homma parin päivän sisällä viennistä ja homman piti kestää muutama päivä.

Onkohan mahdollisesti valoa tunnelin päässä? Missä päin näit auton ja mikä tärkeintä liikkuiko se?

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest samperi

Tulevaa konetta ja sen tuplakaasareita varten piti rakentaa huoltoluukut moottoritilan molempiin kylkiin. Ohjeet loytyi kätevästi palstan kautta. Luukun kehys 3mm rosteria jossa M4 kierteet. Luukku millistä rosteria.

post-5206-13888364944606_thumb.jpg

Link to comment
Guest samperi

Kehys hitsattu, massattu ja luukku paikoillaan. Luukkuun innostuin vielä liimaamaan kumitiivisteen kehälle. Luukku on lokarin puolelta M4 rosteriruuveilla ja lukkoprikoilla kiinni. Sitten sama shown toiselle kyljelle.

 

Jälkiviisana olisi sittenkin pitänyt hitsata ruuvit konetilan puolelta kehikkoon kiinni. Olisi ollut helpompi sujauttaa luukku paikoilleen tappien läpi ja kiristellä nylok muttereilla. Noh eipä tota kovin usein tarvitse availla.

post-5206-13888364944894_thumb.jpg

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest samperi

Gubbe kotiutui vihdoin 8 viikon odottelun jälkeen. Tämän hetkisen tekniikan reseptiksi tuli:

 

- 1641 kone, takakannakkeellisella AS lohkolla.

- Vakionokka, johon hiottu hieman nostoa lisää.

- 1300 kiikut.

- "isoreikäkannet", eli jotain viilausta ja hiplailua suoritettu.

- Dellorto FRD 34 kaasarit, siis yksikurkkuiset nurkat.

- 009 jakaja.

- Uusi bensapumppu

- Full Flow, suodatin letkujen päässä.

- 1,5L lisäöljypohja.

- Putken virkaa jäi toimittamaan kotikutoinen tyhjästä vakiopöntöstä väännetty härveli...Syssymmällä käärmestä tilalle.

 

Eihän tämä mikään raketti vieläkään ole, mutta huomattavasti kivempi ajella kuin vanhalla väljällä 1300:llä....Varsinkin sen jälkeen kun huomasin kasupolkimen saranan revenneen lattiasta irti. Nopea hionta ja kiinni hitsaus. Kummasti parani kulku!

 

Seuraavaksi olisi vuorossa puskureiden levitysoperaatio.

post-5206-13888365007235_thumb.jpg

Link to comment
Guest samperi

Näin joskus telkkarista kun eräs rouva kiilloitti kromia kotikonstein. Sokeripala käteen, kunnon sylkäisy kromipinnalle ja hinkkaamaan sokeripalalla.

 

Vaikka ostamissani puskureissa oli muodikas patina päällä, päätin silti kokeilla vanhankansan konstia. Kevyt pesu puskureille ja hinkkaamaan. Yhden puskurin hieromiseen meni aikaa alle 2h. ja kourallinen sokeripaloja. Läpiruostuneet kohdat jäivät hieman rujoiksi, mutta muuten homma toimi hienosti. HUOM! Muista pestä puskurit sokeroinnin jälkeen samoin tallisi lattia, kourallinen sokeria on muurahaisille melkoinen buffetti!

post-5206-13888365007319_thumb.jpg

Link to comment
Näin joskus telkkarista kun eräs rouva kiilloitti kromia kotikonstein. Sokeripala käteen, kunnon sylkäisy kromipinnalle ja hinkkaamaan sokeripalalla.

Mahtava vinkki! Lähdenkin tästä räkimään!

Link to comment
Guest samperi
Miksi sylkeä kun vanhana konstina Autosolilla hinkkaa.

 

Syljetyt puskurit, yök!

 

Höpsistä! Sokeri on luonnonystävän valinta!

Mietitäämpä asiaa näin; Emäntä hoi, tulisitko hinkkaamaan mun puskureita kemikaaleilla? / Kultaa, tänään on sun onnenpäivä! Saat käyttää ja lisätä sokeria niin paljon kuin haluat, ei tule morkkis eikä varmana näy vyötäröllä! :D

Link to comment
Guest samperi

Kiilloituksen jälkeen etupuskuri keskeltä halki. Koska en tiennyt kuinka paljon etulokarit levittävät, oli haettava uusi leveys ja korkeus fiilispohjalta. Tässä kuvassa levitys vielä 16cm. Lopulta päädyin 12cm. levityspalaan.

post-5206-13888365007443_thumb.jpg

Link to comment
Guest samperi

Keskipalan väänsin 1,5mm pellistä. Huom. Hi-tech taivutuskone, pelti pöytälevyn ja rungon väliin, siinä ensimmäinen jyrkkä mutka. Loput pöydän kulmaa vasten painamalla.

post-5206-13888365007571_thumb.jpg

Link to comment
Guest samperi

Levityspala paikoilleen heftailtuna. Sitten alkaakin mielenkiintoinen (lue vit*umainen) vaihe. Vanha hieman kiero puskuri pitäisi saada nätisti samalle kaarelle, niin ette se harita sisään/ulos/ylös/alas kiinnitettynä. Sen jälkeen pitäisi askarrella kiinnitysraudat. Kiire tulee, mutta olisi mukava saada ennen seuraavaa kremistä tehtyä valmiiksi.

post-5206-13888365007873_thumb.jpg

Link to comment
Guest samperi

Edellisen omistajan toimesta auton alle oli asennettu 40x5 latasta jonkun sortin jäykkärit. Päätin hyödyntää näitä rautoja puskurien kiinnityksessä. Lyhentelin ja pidensin ja hitsailin aikani kunnes sain raudoista sopivat. Myöhemmin olisi tarkoitus parantaa hieman jäykistystä tekemällä pulttikiinnitteiset vastakappaleet siten että ne tukeutuisivat puskurirautojen alkuperäis kiinnikkeisiin (kunhan saan molemmilta puolilta pois kierteisiin katkenneet ruuvin nysät.

post-5206-13888365010691_thumb.jpg

Link to comment
Guest samperi

Tulin tänään kukonlaulun aikaan työpaikalleni, jossa myös harrastelen. Tarkoituksena oli taivutella pienet heitot pois puskurista ja kiinnittää se hyvissä ajoin ennen illan kremistä. Jos mä vielä tosta ihan pikkusen väännän, niin se on täyd....voi VIT*U!

Nyt tulee oikeasti kiire!

post-5206-13888365010795_thumb.jpg

Link to comment
  • 1 month later...
Guest samperi

Puskurista tuli tämän näköinen. Syssymmällä olisi tarkoitus nostaa puskuria 2cm ja kääntää sitä aavistus, siten ettei lokarin ja puskurin väliin jäisi hölmön näköistä ilmarakoa. Sitten takapuskurin ja hiilikuituisen W-luukun kimppuun. Moottoriluukku on kuulemma ollut 400hv kiihdytyskuplan peffassa aikaisemmin. ...Toivottavasti luukun mukana siirtyisi maagisesti edes muutama heppa Gubbeen!?

post-5206-13888365225678_thumb.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...