Jump to content

Jaon muutos 4- ja 5-pulttisiin rumpuihin


Guest Jakke78

Recommended Posts

Posted

Kuplassa on takana 4-pulttiset rummut ja edessä 5-pulttiset.

Tarkoitus on käyttää vanteissa jotain ns. normaalijakoa 4x100, 5x100, 5x112.

Miten sen edullisimmin voisi tehdä?

 

Periaatteessa rumpuihin reiät ja perään tapit, mutta käsiporalla tuskin saa niitä kohdalleen.

Tällä rengastuksella autoa ei pahemmin ajeta, mutta olisihan se kiva, jos pyörät pysyisi kiinni ja tarvittaessa voisi käydä vappuajelullakin tarrakilvillä.

Guest Toheltaja
Posted

minkä ikäinen laitos? Jos etuakseli on pallonivelmallinen niin sihin pitäs mennä suoraan nelipulttinen rumpukin eteen, johon huomattavasti helpompi kairata esim 4x100 jako kuin 5 pulttiseen rumpuun, jossa keskiosa on kaikkea muuta kuin suora.

Posted

Ai perhana, se unohtui. Koppa on ->8/67 eli viimeisiä makaavalamppuisia. Ja kuten tilanteesta huomaa, niin osia on vaihtunut matkan varrella siihen malliin, että en itsekään enää tiedä mikä on oikeaa ja mikä väärää mallia. Etupäässä on alhaalla luonnollisesti reikäpäinen iskari ja yläpäässä tappimallinen. Ja tuo 5-pulttinen rumpu näyttää todella haasteelliselta kaverilta porausta ajatellen.

Posted

5-pulttisen rumpu on keskiöstään liian kaareva (= suuri halkaisijainen), jotta siihen saisi esim. 4x100 jaolla olevan nykyvanteen kiinni. Vanteen keskireikä jää kantamaan ellei rummun keskikohtaa sorvaa sopivalle halkaisijalle.

Posted

Orkkislevyjarruihin vaihtoon pitää hankkia olka-akselit, jarrusatulat ja jarrulevyt. Joten tuohon settiin ne kannattaa tilata jo valmiiksi oikealla jaolla, kun niitäkin saa.

Guest Toheltaja
Posted

eiks kukkarummussa oo sama laakerikoko ku levyssä, eli olkaa ei oo pakko vaihtaa, jos satulan kiinnikkeen askartelu onnistuu harrastajan toimesta... Samallahan tietty droppiolat ottais levylliselle, ne ei kuitenkaan maksa niiiiiin paljoa. Helposti menee uudet olat alle sen hinnan että itte väkästelee polven päällä kiinnikkeitä satulalle, jos laskee itelleen ees kehitysmaantuntipalkkoja :D

  • 2 months later...
Guest VenaCavaInferior
Posted

Elikkä siis vastaavasti jos haluan muuttaa 5 pulttisen 4 pulttiseksi niin kilpiin kun poraa jarrujen säätö reiät ja sit vaan bolt on?

Posted
Elikkä siis vastaavasti jos haluan muuttaa 5 pulttisen 4 pulttiseksi niin kilpiin kun poraa jarrujen säätö reiät ja sit vaan bolt on?

Öö, ei, tai siis osittain, ja sekin riippuu vuosimallista.

 

Jos sulla on -66/67 5-pulttinen niin (muistaakseni) eturummut menee bolt on. Jos taas -65 tai vanhempi 5-pulttinen, niin eturummut ei sovi, eri kokoiset laakerit. Tähän taisi olla joku kikka kuutonen vaihtelemalla laakereita, joku vois tarkentaa..

 

Takarummut taasen on spoori osaltaan liian pitkät, pitää sorvata muistaakseni 10 mm pois niin sitten sopii. Ja jarrukilvet pitää vaihtaa kanssa, jos haluaa käyttää takana 40 mm:n jarrukenkiä, mitkä 4-pulttisen rumpuun kuuluu.

Guest VenaCavaInferior
Posted

Joo etujarruista olinkin kiinnostunut kun vanhat kilvet on läpimädät ja noihin 5 pulttisen kilpiin toi rumpu ainakin tuntui sopivan ihan jees.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...