Guest Tuoppi Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 luin ton topikin tosta jäykästä etupäästä ja täällä sama ongelma. otin olka-akselit pois ja pallot oli oikein ja liikku nätisti eli kaikki ok. sitten otin ylätukivarret pois ja ne lähti nätisti vetämällä ja liikkuivat todella hyvin, mutta sit selvis...kuskin puolen ala tukivarsi oli sika jäykkä ja joutu tekeen todella töitä et sai sen pois. sama oli repsikan puolella mut ei nii tiukassa ja jousti ihan ok. joten onko niin et noi alimmaisetkin pitäis tulla nätisti ulos vetämällä eikä joutua käyttään 10 kg lekaa?? joku puhu liukulaakerien jämähtämisestä eli mitä vois tehä?? entä laakerien vaihto?? mulla on akseli auki joten nyt on helppo viä ropata joten laittakaahan apuja niin saa kuplan taas baanalle! Quote Link to comment
Racing Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 Ootko rasvannut niitä rasvanippoja koskaan...!!!?? Quote Link to comment
-tipi- Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 Ootko rasvannut niitä rasvanippoja koskaan...!!!?? Tai niitä laakereita :oP Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 19, 2005 Share Posted June 19, 2005 rasvaa on painettu nipoista joka kevät ja joskus syksyisinkin!! niin ja kyseessä on siis puman säädettävä malli ja ollu autos kiinni about 6 vuotta! irti ottamisen jälkeen laitoin jumiutuneen tilalle ja se alkoi liikkua vähän paremmin mut jäykkä silti!! oisko jollain hajotus kuvaa akselista niin tietäis mitä siä sisällä oikein on, jonkin näkönen tieto siitä on mut lisä ei tekis pahaa!! Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 ylimmäisissä tukivarsissa on pienemmät laakerit joten kokeilin ylimmäistä vartta alempaan paikkaan ja se tyssäs eli vika on oltava liukulaakereissa/holkeissa! onko kellään Tampereen lähellä työkaluja millä noitten vaihto onnistuisi ja voisiko joku kertoa minkälainen homma tuo yleensäkin on!?! ja ongelma on akselin kummalakin puolella alimmaisissa holkeissa!! Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 eikö tosiaan kukaan oo vaihtanu koskaan noita liukulaakereita??!?!?? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 30, 2005 Share Posted June 30, 2005 Paa virsikirja porakoneeseen pitkään varteen ja aja holkit väljemmeiks. Ei niillä nyt sentään ammuta ja sie teen aika hemmetinmoisen homman jos rupeen niitä holkkeja vaihtamaan. Onks tukivarren akselissa tai holkissa ihan jälkiäkin? Quote Link to comment
Guest Posted July 1, 2005 Share Posted July 1, 2005 Oon vaihtanu orgikseen. Eikös Puman akseleissa ole laakerit jotain bakeliitin paskaa. Alkuperäisissä neulalaakerit ja pronssiholkit. Vaihda niihin sellaiset, jos halkaisijat on samat. Riippuu tietysti paljonko ajat, mutta 1-2 kertaa vuodessa rasvaus on aika vähän. Mä rasvaa kaikki voitelukohteet joka öljyn vaihdon yhteydessä, eli 5000 välein. Niin Volkkareissa kuin Letukan pickupissakin, jossa on ainakin kymmenen nippaa keulan nivelissä. Ei vaseliinia kannata säästellä, se on halpaa. Olkatappi volsussa ne olkatappien nipat kandee truuttaa vielä useamminkin. Pysyy ohjaus hyvänä. Sellanen tuntuu nyky autoiluun työläältä, mutta sellasta se oli 60-luvulla. Sillon joka huoltiksella oli rasvari ja alustoja tosiaan rasvattiin usein. Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 2, 2005 Share Posted July 2, 2005 eli tukivarsissa näkyy kiilloittuneet jäljet sisä holkkien kohdalla mutta ovat erittäin sileät eli ei pykäliä! mulla puumassa on neulalaakerit ulkopäissä ja vissiin sellaset pakeliitti paskat keskellä! tota hoonausta vois kokeilla koska ajan tosi vähän vuodessa about 2-3 tuhatta joten vois mennä pitkäänkin! miten on Hessu onko järjetön homma vaihtaa? no on kai suhteellista? tekis kumminkin toisaalta mieli tehä remppa kunnolla kun kerran putki on pöydällä! laakerin varmaan saa pois suht helpolla mut miten vedit ne holkit pois? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 6, 2005 Share Posted July 6, 2005 nyt on työkalut tehty ja laakerit ja holkit nätisti pihalla akselista! sieltä tuli pihalle semmoset pakeliitti liukulaakerit keskeltä ja neulalaakerit päistä. ulkohalkasija noilla liukulaakereilla on about 45.1 mm ja sisä nyt on varmaan sama kun on kumminkin samat tukivarret kun orkkiksessa. minkä kokosia ne messinkiholkit on? Quote Link to comment
Guest Tuoppi Posted July 17, 2005 Share Posted July 17, 2005 nyt on rojekti kasassa taas ja meno maistuu!! sorvasin pakeliittien tilalle pronssi holkit ja vaihdoin neulalaakerit, nyt on kuin uus auto. loppu se tekareiden tiputtelu montuissa...tää on nastaa!!!!! Quote Link to comment
Per Jernström Posted July 18, 2005 Share Posted July 18, 2005 Sopiiko vakioakselin osat heittämällä siihen Pumaan? Olisi yks uusi Puma odottamassa, ja vanhoja akseleitakin löytyy mistä voisi ottaa osia. Vai saakohan ne pronssiholkit ollenkaan irti ehjinä vanhasta akselista? Vanhoilla osilla olisi ainakin oikeat "parit" tukivarsien kanssa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.