Etelän Hetelmä Posted October 21, 2012 Share Posted October 21, 2012 Kuplasta hajosi vilkkuviiksessä oleva lähi/kaukovalojen vaihtopainike, joten uusi vilkkuviiksi ostettiin; Empin Kiinassa valmistuttama. Kun oli asennettu paikoilleen, niin vilkut toimivat hyvin, mutta lähi/kaukovalojen vaihtopainike vaihtaa valoja vain satunnaisesti ja useimmiten äänimerkkikin soi. Kun vilkkuviiksi on irti paikaltaan rattirungosta, niin kaikki toimii niin kuin pitääkin. Vaikuttaa siltä, että jokin johto uudessa vilkkuviiksessä maadoittuu vilkkuviiksen runkoon ja sitä kautta rattirunkoon, jolloin sähkönkulku menee sekaisin... Onko jollakulla kokemusta tällaisesta? Terveisin Tuomo Quote Link to comment
Guest overijse Posted October 23, 2012 Share Posted October 23, 2012 Kyseessä on minun kuplani. Kun katsoo sähkökaaviota http://www.thesamba.com/vw/archives/inf ... bug_66.jpg ja vanhan (rikki menneen) viiksen johtojen värejä, niin ne täsmäävät 1. musta-valkoinen vasemmat vilkut 2. musta-vihreä oikeat vilkut 3. ruskea-valkoinen valonvaihdin rele 4. ruskea vilkun rele (-) ja ruskea lisähaara (maa) 5. musta-valko-vihreä vilkun rele (s) ja sininen lisähaara (mittaritaulun vlkun merkkivalo) Uudessa viiksessä johdot 1-2 täsmäävät, 5 muuten paitsi että värit ovat musta ja sinivihreä lisähaara. Muutta uudessa EMPIn kiinalaisessa viiksessä ruskea lisähaara onkin kiinni ruskea-valkoisessa eikä ruskeassa johdossa. Voisiko lisäjohto olla kiinni väärässä haarassa? Toisaalta liikkeessä olevassa toisessa kappaleessa olivat nämä johdot samalla tavalla (paitsi, että siinä 5. johdon lisähaara oli sinioranssi eikä sinivihreä, vaikka valmistaja ja osanumero samoja). Quote Link to comment
Virtanen Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Palauta kiinan ihmeet ja osta multa alkuperäinen ehjä viiksi. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Ei kait ne värit selviä kuin mittaamalla eli yleismittari piippaukselle ja katsomaan mikä yhdistelmä tuottaa millaisen tuloksen ja sen mukaan sitten kytkemään. Ei ole vaikea homma. Kiinalaisissa voi olla johtojen värit ja sisäiset kytkennät mitä sattuu ja jos mukana ei tullut selitystä mikä väri on mikä niin muita vaihtoehtoja ei taida olla. Ja tosiaan on hyvinkin mahdollista että ne olisi väärin juotettukkin. Mistä taas päästään tähän mittaamiseen. Ja itse menisin sille linjalle että ostaisin Virtaselta tai joltain muulta toimivan orkkis viiksen koska kulunut mutta toimiva orkkis toimii luultavasti paremmin ja kauemmin kuin uusi kiinalainen. Quote Link to comment
Guest overijse Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Yritettiin mittailla. Mutta koska ei ole toimivaa verrokkia (vanhan viiksen ajovalovaihdin rikki... ja niitattu jotenkin kiinni, joten ei päässyt sitäkään avaamaan... ainakaa rikkomatta lopullisesti), niin ei selvinnyt miten erilaisilla yhdistelmillä pitäisi piipata. Quote Link to comment
Tanhis Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Valonvaihdin pitäisi piipata kun sitä pitää pohjassa ja mittaa. Ja valonvaihtimelle pitäisi olla ohuemmat johdot kuin muille eli onko näin tai onko kaikki tasapaksua. Quote Link to comment
Guest overijse Posted October 24, 2012 Share Posted October 24, 2012 Alkuperäisessä oli nämä ruskeat ja ruskea-valkoiset ohuempia. Tässä uudessa idän ihmeessä kaikki johdot ovat tasapaksuja. Ei ole nyt valitettavasti mittaria täällä, joten tänään ei pääse mittaamaan. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted October 26, 2012 Author Share Posted October 26, 2012 Joo, vilkkuviiksi kokonaisuudessaan irti autosta, irrotimme äänimerkin maadoitusjohdon äänimerkistä... ja maadoittamalla äänimerkin maadoitusjohtoa rattirungon päässä, saatoimme kuulla kun releestä tuli "klik-klik"-ääni. Eristimme maadoitusjohdon muoviteipillä, ja työnsimme sen rattirungon sisälle, ja hylkäsimme siten koko johdon. Asensimme Kiinan ihmeen paikoilleen, ja nyt se toimi moitteettomasti. Vedimme äänimerkkilaitteesta uuden maadoitusjohdon kojelautaan, jossa sitä nyt käytetään omalla painonapillaan. Ilmeisesti äänimerkin maadoitusjohdon epäkuntoon meno rattirungon yhteydessä on syy siihen, että joskus näitä meidän harraste-VW:eitä näkee sellaisena, että äänimerkille on asennettu oma käyttönappi, joka ei enää ole ratissa. t. Tuomo Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.