Jump to content

Pyörät on jumissa, miten liikkeelle...


Recommended Posts

Guest Toheltaja

suosittelen ensin kaivamaan jarruliinat mahdollisimman löysälle jos sattuu rummuissa reiät olemaan kohdallaan. Jos ei, niin sitten vaan veden keittimestä kiehuvaa vettä rummuille, sisään ja ulos. Saa pikkasen eloa laitokseen. Sitten varovasti vasaraa, ettei halkea rumpu.

Link to comment

Toi auton hinailu ei yleensä auta jos kenkät tosissaan kiinni.Omia jumiutumia on tullut irroitettua rautakangen ja moskan avulla.Rautakanki pyörännavan avustamana yhden pyöränpultin kantaan, vääntöä ja joutomies samalla lyö moskalla vanteeseen/rumpuun.Toinen vaihtoehto että lämmittää toholla tai pillillä rumpua niin saattaa notkistua ja kenkät paukahtaa rummun pinnasta irti.

Link to comment
suosittelen ensin kaivamaan jarruliinat mahdollisimman löysälle jos sattuu rummuissa reiät olemaan kohdallaan. Jos ei, niin sitten vaan veden keittimestä kiehuvaa vettä rummuille, sisään ja ulos. Saa pikkasen eloa laitokseen. Sitten varovasti vasaraa, ettei halkea rumpu.

 

Ei sattunut reikää kohdille. Pitääpä yrittää huomenissa lämmöllä ja isommalla lekalla. Onpa siellä sisällä nyt reilusti CRC:täkin ollut tämän ajan.

 

Jos 5x205 jako, pyöränpultit irti jarrukenkien kohdalla. Pääsee silloin esim. tuurnalla näppärästi lyömään kengät irti.

 

Jep, on 5-pulttiset. Pitää kokeilla sitten tuotakin.

 

Kiitti kaikille vinkeistä.

Link to comment

No niin, taas kävin ähertämässä. Lämmönlähteeksi ostin pienen kaasulla toimivan puhaltimen. Tehoa tuntui olevan riittävästi. Kunnon lekaa ei ollut vieläkään mistä ottaa, mutta kumivasaralla jatkoin.

 

Tulos, toinen edestä ja toinen takaa irtosi. Toinen takaa oli jo lähellä (toivottavasti), toista edestä ei ehtinyt vielä kokeilemaankaan. Jospa ne huomenna. Ystävällinen ohikulkija kun lupasi toimittaa huomenna paikalle myös sopivan ulosvetäjän, niin voi sitä rumpua yrittää liikauttaa.

Link to comment
Guest HanttaP

Kuskattava auto tieysti ensin korjauspaikkaan. Joutuu siihen ne jarrut uusimaan joka tapauksessa.

Purkupuolen ohjeiden mukaan lyödään jarrukilven takaa ensin tuurnalla jarrukenkien keskikohtie kiinnitystapit sisöönpäin läpi. jos ovat tietysti riittävästi ruostuneet. Ei pakko.Tämän jälkeen etupäästä akselin päästä mutterit auki ja nuijitaan vanteet irti kaikkine rumpuineen ja jarruineen.

Kyllä lähtee.

Takaa vastaavasti mutterit auki ja eikun nuijimaan.

Lopuksi tieysti kootaan jarrut uusista osita.

Kukin saa tehdä miten haluaa. Jarrukenkien säätöruuvit pitää hakata auki jos irtoavat. Tämä ohjehan tuli jo aikaisemmin.

Link to comment

jos ne jarrukenkien säätötähtimutterit on ruostunu jumiin niin ensin äheltää pultin siitä pois ja sen jälkeen pitkäkierteinen pitkä pultti ja sillä kiertää ensin pohjaan saakka sit pikkuhiljaa kiristää lisää saa tähtimutskun nätisti ja ehjänä pois(pitkä pultti toimii siis ulosvetäjänä)tosin ensin pitää saada ne rummut sun muut pois edestä.monesti nimittäin säädön pultti kyl liikkuu kierteissä mutta tähtiosa ruostunu jumiin,ja kasatessa kevyt voitelu niin toimii monet vuodet

Link to comment
Kuskattava auto tieysti ensin korjauspaikkaan. Joutuu siihen ne jarrut uusimaan joka tapauksessa.

 

No juu, ei sitä voinut oikein kuskata kun ei saanut autoa liikkeelle. Tai olis ollut varmasti vaikeampaa saada trailerille sitä. Oli muuten painanut asfalttiin uskomattoman syvät kolot. Ihme homma.

 

Kuitenkin, nyt kaikki pyörät pyörii ja saadaan auto liikkeelle ja vietyä uuteen kotiin.

Link to comment
ja se voitelu jarruihin sitte grafiitti tai kuparitahnalla. Pastasilikoonia kumiosiin.

 

Tahnaa vain metalli metallia-vastaan osiin jotka ei ole kumien kanssa tekemisissä. Kumiosiin vain jarrurasvaa (sitä saa tarvikeliikkeestä).

 

Ja levyjarrujen liukutappeihin vain jarrurasvaa, ei missään nimessä kuparitahnaa.. yleinen syy levyjarrujen jumittamiseen!

 

Jan

Link to comment
Saako udella mikä projekti kyseessä? Nimim. metsälöydöt ajoon

 

Ei se ihan metsälöytö ole. Oulusta lähes keskustan alueelta löytyi. Oli seisonut 15 vuotta kerrostalon pihalla ja isäntä maksanut autopaikkaa. Laitoin lapun ikkunaan ja kuukauden päästä puhelin soi. Oli mennyt mieheltä terveys ja innostus laittaa autoa, joten raski sen nyt myydä pois. Ihan mielenkiintoinen historia autolla, 70-luvulla Ruotsista tuotu muuttoautona, välillä ollut pois ajosta kun oltu käräjillä korjaamon työnjäljestä. Eli kaupan päälle tuli paitsi osia, myös tarinoita yllin kyllin. Niin ja vuosimalli -64.

 

 

a se voitelu jarruihin sitte grafiitti tai kuparitahnalla. Pastasilikoonia kumiosiin.

 

Voi olla että menee vuosia ennen kuin on ajossa, mutta muistetaanpa sitten jarruremppaa tehdessä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...