Tuomo Lehmikangas Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Auto seisonut 15 vuotta, ei saatu renkaita pyörimään. Edellinen omistaja oli sitä yrittänyt vetää toisella autollakin, mutta ei renkaat vaan pyörähdä. Mistä kannattaisi lähteä yrittämään? Quote
Guest Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 jos ei tarvi vanteita sääliä niin isolla lekalla kun hakkaa vanteeseen.niin on moni muukin pitkäänseissyt lähtenyt rullaamaan Quote
Tuomo Lehmikangas Posted June 27, 2005 Author Posted June 27, 2005 Rumpuun kokeilinkin jo hakata, mutta kumivasaralla. Ei ollut kunnon lekaa just saatavilla. Jos lekalla paukuttaa suoraan rumpuun, eikö ole vaarana rummun halkeaminen? Muistan lukeneeni jotain tälläista Haynesin oppaasta. Että parempi vissiin pitää vanne välissä. Mutta voiko se jumitus johtua jostain muusta kuin jarruista? Quote
Guest Nelli Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Miksei laakeritkin voi olla jumissa mutta monta kuplan vaihteisto/vetoakseli yhdistelmää on purettu ja kaikissa on jarrut olleet jumissa. Quote
Guest Toheltaja Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 suosittelen ensin kaivamaan jarruliinat mahdollisimman löysälle jos sattuu rummuissa reiät olemaan kohdallaan. Jos ei, niin sitten vaan veden keittimestä kiehuvaa vettä rummuille, sisään ja ulos. Saa pikkasen eloa laitokseen. Sitten varovasti vasaraa, ettei halkea rumpu. Quote
Jorrma Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Toi auton hinailu ei yleensä auta jos kenkät tosissaan kiinni.Omia jumiutumia on tullut irroitettua rautakangen ja moskan avulla.Rautakanki pyörännavan avustamana yhden pyöränpultin kantaan, vääntöä ja joutomies samalla lyö moskalla vanteeseen/rumpuun.Toinen vaihtoehto että lämmittää toholla tai pillillä rumpua niin saattaa notkistua ja kenkät paukahtaa rummun pinnasta irti. Quote
Guest bulliboy Posted June 27, 2005 Posted June 27, 2005 Jos 5x205 jako, pyöränpultit irti jarrukenkien kohdalla. Pääsee silloin esim. tuurnalla näppärästi lyömään kengät irti. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted June 27, 2005 Author Posted June 27, 2005 suosittelen ensin kaivamaan jarruliinat mahdollisimman löysälle jos sattuu rummuissa reiät olemaan kohdallaan. Jos ei, niin sitten vaan veden keittimestä kiehuvaa vettä rummuille, sisään ja ulos. Saa pikkasen eloa laitokseen. Sitten varovasti vasaraa, ettei halkea rumpu. Ei sattunut reikää kohdille. Pitääpä yrittää huomenissa lämmöllä ja isommalla lekalla. Onpa siellä sisällä nyt reilusti CRC:täkin ollut tämän ajan. Jos 5x205 jako, pyöränpultit irti jarrukenkien kohdalla. Pääsee silloin esim. tuurnalla näppärästi lyömään kengät irti. Jep, on 5-pulttiset. Pitää kokeilla sitten tuotakin. Kiitti kaikille vinkeistä. Quote
Tuomo Lehmikangas Posted June 28, 2005 Author Posted June 28, 2005 No niin, taas kävin ähertämässä. Lämmönlähteeksi ostin pienen kaasulla toimivan puhaltimen. Tehoa tuntui olevan riittävästi. Kunnon lekaa ei ollut vieläkään mistä ottaa, mutta kumivasaralla jatkoin. Tulos, toinen edestä ja toinen takaa irtosi. Toinen takaa oli jo lähellä (toivottavasti), toista edestä ei ehtinyt vielä kokeilemaankaan. Jospa ne huomenna. Ystävällinen ohikulkija kun lupasi toimittaa huomenna paikalle myös sopivan ulosvetäjän, niin voi sitä rumpua yrittää liikauttaa. Quote
Guest HanttaP Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 Kuskattava auto tieysti ensin korjauspaikkaan. Joutuu siihen ne jarrut uusimaan joka tapauksessa. Purkupuolen ohjeiden mukaan lyödään jarrukilven takaa ensin tuurnalla jarrukenkien keskikohtie kiinnitystapit sisöönpäin läpi. jos ovat tietysti riittävästi ruostuneet. Ei pakko.Tämän jälkeen etupäästä akselin päästä mutterit auki ja nuijitaan vanteet irti kaikkine rumpuineen ja jarruineen. Kyllä lähtee. Takaa vastaavasti mutterit auki ja eikun nuijimaan. Lopuksi tieysti kootaan jarrut uusista osita. Kukin saa tehdä miten haluaa. Jarrukenkien säätöruuvit pitää hakata auki jos irtoavat. Tämä ohjehan tuli jo aikaisemmin. Quote
Guest Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 jos ne jarrukenkien säätötähtimutterit on ruostunu jumiin niin ensin äheltää pultin siitä pois ja sen jälkeen pitkäkierteinen pitkä pultti ja sillä kiertää ensin pohjaan saakka sit pikkuhiljaa kiristää lisää saa tähtimutskun nätisti ja ehjänä pois(pitkä pultti toimii siis ulosvetäjänä)tosin ensin pitää saada ne rummut sun muut pois edestä.monesti nimittäin säädön pultti kyl liikkuu kierteissä mutta tähtiosa ruostunu jumiin,ja kasatessa kevyt voitelu niin toimii monet vuodet Quote
Tuomo Lehmikangas Posted June 29, 2005 Author Posted June 29, 2005 Kuskattava auto tieysti ensin korjauspaikkaan. Joutuu siihen ne jarrut uusimaan joka tapauksessa. No juu, ei sitä voinut oikein kuskata kun ei saanut autoa liikkeelle. Tai olis ollut varmasti vaikeampaa saada trailerille sitä. Oli muuten painanut asfalttiin uskomattoman syvät kolot. Ihme homma. Kuitenkin, nyt kaikki pyörät pyörii ja saadaan auto liikkeelle ja vietyä uuteen kotiin. Quote
Guest Toheltaja Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 ja se voitelu jarruihin sitte grafiitti tai kuparitahnalla. Pastasilikoonia kumiosiin. Quote
jonte Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 Saako udella mikä projekti kyseessä? Nimim. metsälöydöt ajoon Quote
Guest Posted June 29, 2005 Posted June 29, 2005 ja se voitelu jarruihin sitte grafiitti tai kuparitahnalla. Pastasilikoonia kumiosiin. Tahnaa vain metalli metallia-vastaan osiin jotka ei ole kumien kanssa tekemisissä. Kumiosiin vain jarrurasvaa (sitä saa tarvikeliikkeestä). Ja levyjarrujen liukutappeihin vain jarrurasvaa, ei missään nimessä kuparitahnaa.. yleinen syy levyjarrujen jumittamiseen! Jan Quote
Tuomo Lehmikangas Posted June 30, 2005 Author Posted June 30, 2005 Saako udella mikä projekti kyseessä? Nimim. metsälöydöt ajoon Ei se ihan metsälöytö ole. Oulusta lähes keskustan alueelta löytyi. Oli seisonut 15 vuotta kerrostalon pihalla ja isäntä maksanut autopaikkaa. Laitoin lapun ikkunaan ja kuukauden päästä puhelin soi. Oli mennyt mieheltä terveys ja innostus laittaa autoa, joten raski sen nyt myydä pois. Ihan mielenkiintoinen historia autolla, 70-luvulla Ruotsista tuotu muuttoautona, välillä ollut pois ajosta kun oltu käräjillä korjaamon työnjäljestä. Eli kaupan päälle tuli paitsi osia, myös tarinoita yllin kyllin. Niin ja vuosimalli -64. a se voitelu jarruihin sitte grafiitti tai kuparitahnalla. Pastasilikoonia kumiosiin. Voi olla että menee vuosia ennen kuin on ajossa, mutta muistetaanpa sitten jarruremppaa tehdessä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.