Guest PeteT Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Tarttis irrottaa toinen alennusvaihde, että saisin fiksattua jousilatan pultin reikiin uudet kierteet. Miten se tapahtuu helpoimmin? Onko mitään mitä pitäisi erityisesti varoa? Kai tää selviäis korjausmanuskasta tai vaikka silmällä katsomalla, mutta kun asia tuli just nyt mieleen eikä oo autoa tai manuaalia käsillä. Korjaus varmaan on paras tehdä Helicoil-tyyppisesti? Onko pääkaupunkiseudulta suositella jotain pajaa joka noita tekisi, vai onko jopa tee-se-itse homma? Jenkit käyttää termia "tap" joka paitsi vesihanaa tarkoittaa ilmeisesti kierteisen holkin tyrkkäämistä reikään tms =helicoil?). Muita ehdotuksia, esim poraus M14 kierteelle (vakio taitaa olla M12)? Pete Quote Link to comment
Guest Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Tässä tapauksessa: "tap" = verbi, kierteyttää. Eli tehdä uudet kierteet. "tap" = substantiivi, työkalu, "terä" jolla uudet kierteet tehdään. (reikään kierteet siis sisäpuolelle.. ulkopuoliset kierteet esim. terästankoon tehdään "die" -nimisellä työkalulla.. joka on "tap" :in vastakohta siis) Kierresisäkkeet (kiinteät, molemmin puolin kierteytetyt holkit) on eri asia kuin ns. Helicoilit, niillä yleensä tarkoitetaan irtokierrettä joka näyttää ikäänkuin jouselta. Heli-Coil on itseasiassa valmistajan nimi, ja ne tekevät sekä kiinteitä että irtokierteitä. Käytännön elämään vaan on vakiintunut termi "helicoili" tarkoittamaan tuota jousen tapaista irtokierrettä. Molempien käyttö vaatii alkuperäisen reiän poraamista hiukan isommaksi, ja sinne sitten tehdään uudet, isommat kierteet joihin se sisäkeholkki tai irtokierre ruuvataan kiinni. Kiinteä sisäkeholkki kannattaa kiinnittää kierrelukitteella paikoilleen, "helicoil" irtokierre periaatteessa pysyy ilmankin paikoillaan. Se supistu sisään kierrettäessä, mutta pyrkii "avaus" suuntaan kierrettäessä laajenemaan ja siten lukittuu ympärillä olevaan materiaaliin hanakasti eikä pyöri pultin mukana ulos. Yksi vaihtoehto olisi tietysti alkuperäisen reiän umpeen hitsaaminen ja poraus + kierteytys suoraan alkuperäiseen kokoon. Noin yleisesti ottaen, kappaleesta riippuen, köyhän miehen korjaus olisi pitemmät pultit ja mutteri toiselle puolelle kappaletta, jos kyseessäoleva osa sen sallii tilan puolesta. Sen voi ehkä jopa hitsata sinne paikoilleen muutamalla pisteellä. Jan Quote Link to comment
Guest PeteT Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Kiitokset Janille, nyt selvisi kierteenkorjausmenetelmät. Ovatko tehtävissä kotikonstein? Saako kierreholkkeja tai helicoil-tyyppisiä kierreinserttejä ostaa vai pitääkö saada kyseinen palikka vietyä johonkin pajalle? Sen verran tässä hokasin, että jotta saisin ao alennusvaihteen vaihdelaatikon puolisen osan, jossa korkanneet kierteet ovat, ns pöydälle, pitäisi ilmeisesti irrottaa vetoakseli laatikosta. Lienee siis helpointa yrittää porata ja "tapittaa" reiät niiden ollessa kiinni autossa. ?? Neuvoja, käytännön kokemuksia? Quote Link to comment
Guest Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 >Kiitokset Janille, nyt selvisi kierteenkorjausmenetelmät. >Ovatko tehtävissä kotikonstein? On toki. Teen vähän väliä. Kierretapeilla saa myös olemassaolevat kierteet putsattua kivasti esim. ruosteesta. >Saako kierreholkkeja tai helicoil-tyyppisiä kierreinserttejä ostaa vai >pitääkö saada kyseinen palikka vietyä johonkin pajalle? Saa ostettua, joskaan ei ihan joka putkasta taida löytyä. http://www.masino.fi/ >Sen verran tässä hokasin, että jotta saisin ao alennusvaihteen >vaihdelaatikon puolisen osan, jossa korkanneet kierteet ovat, ns >pöydälle, pitäisi ilmeisesti irrottaa vetoakseli laatikosta. Lienee siis >helpointa yrittää porata ja "tapittaa" reiät niiden ollessa kiinni autossa. ?? En näe estettä. Kunhan se normaalia isomman reiän poraaminen onnistuu ettei mikään ole tiellä. Tärkeintä on saada se porattu reikä SUORAAN. Jan Quote Link to comment
oldis Posted April 7, 2004 Share Posted April 7, 2004 Helicoileja saa hyvin varustetusta pulttikaupasta ja vaatii oman asennustyökalunsa. Kannattaa myös kysellä irtokierteen asennusta esim. paikalliselta koneistamolta tms. Quote Link to comment
-tipi- Posted May 27, 2019 Share Posted May 27, 2019 Mikä on tämän alennusvaihteen lattaan kiinnittävän pultin kierre? M12x??? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 28, 2019 Share Posted May 28, 2019 M12x1.5x25 kertoi serian kombin myymälä. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.