UltraVW Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Eli kumpi parempi valinta ja miksi? Quote Link to comment
Guest Kalsuto Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Joskus -90 luvun lopussa kun puuhastelin työkseni autohifi esittelyautojen parissa niin uutuus Yellow top esiteltiin paremmin syväpurkauksia kestävänä kun taas Red top:sta luvattiin nopeampaa virranluovutusta. Kumpi parempi? En tiedä. Kumpi tahansa riittää varmasti toimivaan autoon. Quote Link to comment
metake Posted July 11, 2013 Share Posted July 11, 2013 Asiasta vielä eli kumpi on parempi valinta 6 voltin kuplaan, punainen vai keltainen optima? Perusteluja? Ei kumpikaan :) Bilteman 6 volttisessa on hyvä hinta/laatu -suhde (99 eur), ja lisäksi se on orkkis akun kokoinen, joten sopii alkuperäisiin kiinnikkeisiin. Omassa nyt kolmatta kesää sellainen eikä ole valittamista. Multa löytyisi myös erittäin hyvä vajaa 2 vuotta vanha Exide Vintage 6v / 140 Ah, jos tuntuu ettei alkuperäisen akun teho riitä.. Jäi ylimääräiseksi kun vaihdoin toisen kuplan 12 volttiseksi. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Omia kokemuksia 6V akuista: -pikikantinen vintage akku lakkasi toimimasta oikeanlaisella käytöllä puolessa vuodessa. Uusi takuusta tilalle ja auton myynti muutaman kuukauden päästä eteenpäin. -Ghiaan ostin punasen 6V optiman joka kesti jurruttaa kun oli konehuolia ja sahköjen tekoa ja rakentelua. Sen jälkeen olen ajellut sillä 2010 lähtien. Joku kuukausi sitten sain sen vahingossa syväpurettua ja näytti että se oli sitten siinä mutta silti se siittä heräsi kuin mitään ei olisi tapahtunut. Niin ja jos bilteman akku maksaa 99€ niin onko järkeä säästää se 36€ että saa punahattusen optiman lonsin akusta raumalta. Quote Link to comment
NordBling Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Onko akuissa valmistuspäivämääriä näkyvissä? Luulis ettei 6V akut oo niitä eniten kiertäviä tuotteita kaupassa, saattaa kohalle osua vanhakin yksilö. Motonetissa näkyy viivakoodilapuissa joku päivämäärä, oisko seki vaa liikkeeseen saapumisen päivämäärä. Helposti vuoden vanhoja akkuja sielläkin myydään. Akku on muutenki aina hiukan yksilö, yhestä huonosta ei välttämättä voi vetää lopullista johtopäätöstä. Ite oon työssäni joutunu vaihtamaa ärkeleen hyvinä mainostettuja ja täten attanan kalliita akkuja uusiin jo reilun vuoden päästä. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Onko akuissa valmistuspäivämääriä näkyvissä? Luulis ettei 6V akut oo niitä eniten kiertäviä tuotteita kaupassa, saattaa kohalle osua vanhakin yksilö. Motonetissa näkyy viivakoodilapuissa joku päivämäärä, oisko seki vaa liikkeeseen saapumisen päivämäärä. Helposti vuoden vanhoja akkuja sielläkin myydään. Akku on muutenki aina hiukan yksilö, yhestä huonosta ei välttämättä voi vetää lopullista johtopäätöstä. Ite oon työssäni joutunu vaihtamaa ärkeleen hyvinä mainostettuja ja täten attanan kalliita akkuja uusiin jo reilun vuoden päästä. Tässätapauksessa pikikantinen akku oli uusi kun se tuli tilaustavarana valmistajalta. Ja kyllähän ne uudet hyvätkin akut menee paskaksi jos ovat esim vääränlaisena akkuna bensalämppärillisessä autossa käytössä. Ja tähän vielä kun lisätään se että vetää jokatoinen viikko tyhjäksi sen akun ja ajelee vain nurkastanurkkaan ajoa kaupungissa. Quote Link to comment
NordBling Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Nää akut oli enimmäkseen veneakkuja, tarkotettu syväpurettavaksi. Lisäksi olivat pääsääntösesti 4-portaiseen laturiin kytketty, myös talvella. Joukossa vaan joskus on yksi huono yksilö, joka vetää koko paketin jännitettä alas ja rasittaa latureita. Eberi/Webasto-autoihin sois kaikkiin markkinoitavan esmes Defan laturia, toimii samanlaisella johdolla ku lohkolämmittimetki. Ja omaa akkua mistä lisälämmitin virtansa ottaa. Jokohan ollaan tarpeeks kaukana alkuperäsestä aiheesta :-) Quote Link to comment
Tanhis Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Nää akut oli enimmäkseen veneakkuja, tarkotettu syväpurettavaksi. Lisäksi olivat pääsääntösesti 4-portaiseen laturiin kytketty, myös talvella. Joukossa vaan joskus on yksi huono yksilö, joka vetää koko paketin jännitettä alas ja rasittaa latureita. Eberi/Webasto-autoihin sois kaikkiin markkinoitavan esmes Defan laturia, toimii samanlaisella johdolla ku lohkolämmittimetki. Ja omaa akkua mistä lisälämmitin virtansa ottaa. Jokohan ollaan tarpeeks kaukana alkuperäsestä aiheesta :-) No tottakai ollaan.... puhutaan seuraavaksi vaikka trukkien 6v akuista kun sieltä voi löytää kivan ja ison 6v geeliakun käytettynä puoli ilmaiseksi esim junikseen jossa akulle on vähän enempi tilaa. Quote Link to comment
NordBling Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Ei mua kyl ne kinnosta. Mut se kiinnostaa että onko akuissa valmistuspäivämäärää. Ja alkuperäseen kysymykseen oma mielipide: Red Top starttiakuksi. Bilteman 6V akku oli morjens jo yhden syväpurkauksen jälkeen. Ja tää tapahtu yhden talven aikana, lämpimässä tallissa, akun kengät irti. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Isot akkukaupathan hapottaa ja lataa akun vasta paikanpäällä ja käsitykseni mukaan ennen tätä operaatiota akku voi periaatteessa säilyä vaikka kuinka kauan. Eli tämän takia akuissa ei ole valmistuspäivämäärää. Tämä on siis oma päättely eikä mitään varmaa tietoa Quote Link to comment
Guest -sippo- Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Kokemuksia. Bilteman uusi 6V akku hyyty tallin pöydälle. Latailin 4-6kk välein, reilu vuosi, niin oli hengetön. Optiman vähän käytettynä hankima (punainen) ottanut pari vuotta virtaa itteensä aina ladatessa. Toimii siis huomattavasti paremmin tallin pöydällä ku Biltema :) Quote Link to comment
UltraVW Posted August 10, 2013 Author Share Posted August 10, 2013 Ostin sitten punasen optiman ja täytyy kyllä sanoa,että kyllä lähtee. Pyörittää todella hyvin ja lähtee käyntiin samantien Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.