Jump to content

PIC-34n säätelyä


Guest Holle64

Recommended Posts

Niin, tartuin halpaan/hyvään ja hankin 1.6iin bussiin aidon Solexin itämaisen kopion(ihan komean näköinen), mutta virittelyä vielä vaatii.

1. Tyhjäkäynti toimii parhaiten ilmaruuvi kiinni(jopa yhden katkaisinkin innoissani). Eli onkos pääsuutin liian iso, vai juontaako vaiva viasta 2.? Olen kokeillut vanhasta vaihdella päältä tulevaa ilmapilliä, kiihdytyspumpun viereistä suutinta ja kohokammion pää suutinta ristiin rastii, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. Rikkaalla käy.

2. Bensan valuttaminen hiljalleen imusarjaan sammuttaessa. Bensa tulee nähtävästi jotain kautta siitä kaasuläpän alapuolisesta isosta reiästä, johon sähköinen venttiilikin kaiketi vaikuttaa. Mutta mikä virka sillä venttiilillä oikein on? Pitäisikös se sulkea em.valuminen sammuksissa?

3. Kuinkas imuläpänkoppa oikein pitäisi säätää? Jos koppaa pyörittelee, ettei se ollenkaan sammuksissa lämpimänä väännä imua päälle, niin eipäs tuo läppä sitten väänny päälle kylmänäkään, kun kaasua kerran polkaisee. Elikkäs pitääkö bimetallin vääntää aina imua päälle ja vääntää pois päältä vasta kun 12v tulee napaan?

Bensaa palaa komeasti, mutta siitähän nämä vanhukset tykkää!

Viimeinen vaihtoehto on, että kasaan hongkongin tuotteesta parhaat palat alkuperäiseen Solexiin ja pidän peukkuja pystössä että se toimii.

Ainiin...kuuluuko olla -74 1.6 pallossa jakajan alipaineletku kaasarissa vai imusarjassa?

Link to comment

Itse itselleni vastaten: Tässäpäs jämäkkää tietoutta tietämättömälle!

 

 

 

Niin, tartuin halpaan/hyvään ja hankin 1.6iin bussiin aidon Solexin itämaisen kopion(ihan komean näköinen), mutta virittelyä vielä vaatii.

1. Tyhjäkäynti toimii parhaiten ilmaruuvi kiinni(jopa yhden katkaisinkin innoissani). Eli onkos pääsuutin liian iso, vai juontaako vaiva viasta 2.? Olen kokeillut vanhasta vaihdella päältä tulevaa ilmapilliä, kiihdytyspumpun viereistä suutinta ja kohokammion pää suutinta ristiin rastii, mutta ei ole ollut mitään vaikutusta. Rikkaalla käy.

2. Bensan valuttaminen hiljalleen imusarjaan sammuttaessa. Bensa tulee nähtävästi jotain kautta siitä kaasuläpän alapuolisesta isosta reiästä, johon sähköinen venttiilikin kaiketi vaikuttaa. Mutta mikä virka sillä venttiilillä oikein on? Pitäisikös se sulkea em.valuminen sammuksissa?

3. Kuinkas imuläpänkoppa oikein pitäisi säätää? Jos koppaa pyörittelee, ettei se ollenkaan sammuksissa lämpimänä väännä imua päälle, niin eipäs tuo läppä sitten väänny päälle kylmänäkään, kun kaasua kerran polkaisee. Elikkäs pitääkö bimetallin vääntää aina imua päälle ja vääntää pois päältä vasta kun 12v tulee napaan?

Bensaa palaa komeasti, mutta siitähän nämä vanhukset tykkää!

Viimeinen vaihtoehto on, että kasaan hongkongin tuotteesta parhaat palat alkuperäiseen Solexiin ja pidän peukkuja pystössä että se toimii.

Ainiin...kuuluuko olla -74 1.6 pallossa jakajan alipaineletku kaasarissa vai imusarjassa?

Link to comment

Itselläkin joskus ollut sellainen kaasutin, ettei ruuvailu vaikuta. Kaasutin ja jakaja olleet aina pareja. Käytettävän jakajan kasuttimella olleet tietyt suuttimet. Kaasutin säädetään viimeiseksi eli ensin venttiilivälykset ja sytytysajoitus. Alkuvuoden ja loppuvuoden sytytyksen ajoitus ollut ihan erilainen ja tämä aluksi pitäisi tietää. Jakajasta vielä tarkistettava, että alipaine-ennakko toimii, eli ei ole koko ajan päällä tai pois.Kaasuttimesta aluksi olisi hyvä tarkastaa, että kaasuläppä menee kiinni ja sitten se neljänneskierros ruuvista. Jos kaasuläpässä näyttää olevan suurempi reikä kuin entisessä kaasuttimessa, huonommin vaikuttaa ruuvailut, koska seos menee suoraan ohi kiertopiirin. Säädä nyt aluksi sytytys myöhaisemmälle, voi alkaa se häkäneulakin vaikuttaa. Pääsuutin ei vaikuta tyhjäkäyntiin, tyhjäkäyntisuutin kyllä.Kaasuttimen myyjältä voisi pyytää vähän vinkkejä, millä suuttimilla kaasutin alkanut toimia. Nettikuvissa kiinalaisen Soleksin lämpöelementti näyttää olevan nurinperinpäin, joten kiertelemään niin että kylmänä menee päälle.Lämmitys kiertää rikastusläppää aukipäin. Jakajasta menee alipaineletku kaasuttimeen ja imusarjasta ilmanpuhdistimeen. Kaasuttimessa voi takapäässä olla ylimääräinenkin alipaineletkun paikka, se on kaksitoimiseen alipainekelloon tarkoitettu, ei tavallisella svda:lla tarvita. Tämä näin tyhjästä päästä.

Link to comment

Lämpöelementti oli rikki imussa! Otin vanhasta ja nyt se toimii siltäosin, paitsi että pitäisikös imuläpän olla juuri ja juuri kiinni vai raollaan +20C lämmössä kylmänä käynnistettäessä?

Yritin sievästi parantaa magneettiventtiilin pintaa rungosta, mutta edelleenkin jää vuotamaan pikkuhiljaa sammuttaessa ja käynnistys tapahtuu lappulattiassa terveen ruoan hajun saattelemana...

Seosruuvi ei vaikuta käyntiin kuin huonontavasti, kun aukipäin vääntää...

Kaasareita kun pyörittelee purettuna, niin silmälle näyttäisivät olevan ihan samanlaisia, tiedä sitten porausten onnistumisesta.

Honkin mallissa on naamaa kohtikin yksi letkun paikka, jota vanhassa ei ole. Sen olen tulpannut, kuten myös imusarjankin natsankin.

Mikä letku(n.12mm) tulee ilmanputsarikoteloon -74 pallossa, kun tässä se on ilmastointiteipillä tulpattu?

Link to comment

Tää on mun käsitys:

 

Imusarjasta kaasarin alta lähtee pitkä letku eteen jarrutehostimelle, tän on oltava ehdottoman ehjä.

Kaasarista lähtee vasemmalta puolelta jakajalle alipaineletku, tää ei oo imusarjan alipainetta, vaan eräänlainen signaali/ohjaus jakajalle joka aikaistaa ennakkoa kun ajetaan tasakasulla pienemmillä kierroksilla. Laiha seos tarvii enemmän ennakkoa syttyäkseen tasasesti.

Sitte vielä huohotusletku siitä öljyntäyttöpeltijutusta ilmanpuhdistimelle. Kaasuttimesta taakse törröttävän lähdön tukin myös.

 

Mulla on ja uus chinese 34 pict ja sama juttu, tyhjäkäynnin lähes kiinni saa toimimaan jotenkin. Aattelin vaihtaa suuttimet vanhasta kaasarista, missä oli tyhjäkäyntipiiri tukossa.

 

Tää oli AC:n kautta, Keiteleestä ostettu Empi oli plug and play.

Link to comment

Joo, kyllä mulla sitten kaikki letkut oikein on... Ostin tämän suoraan Ebaysta ja loota tuli suoraan Hongkongista. Suuttimia olen entisestä vaihdellut ristiin ja rastiin ja mittoillut kaikki reiät mitä löysin. Niiltä osin nämä vaikuttaa identtisiltä.

Sen huomasin, kun irroitin kaasarin, että bensaa pikkuhiljaa noppasi kurkusta. Luulisin sen tulevan siitä magneettiventtiilin isosta reiästä, mikä on kaasuläpän alapuolella. En ole aivan satavarma paikasta, kun en sytkärillä kokeillut...

Venttiilin pesää siistin ja käytin orggis venttiilliäkin paikoillaan, mutta tilanne on sama. n.10min sammutuksesta käynnistyminen tapahtuu lappu lattiassa ja rötämisen saattelemana.

Tuon alle laskemisen syyn kun kekkaisi, niin varmaankin selviäisi ilmaruuvinkin asento muualle kuin kiinni.

Link to comment

Saman liruttelun tekee pissatauko-valkopöllähdyksestä päätellen omakin kaasarini. Lyhyen, muutaman kilsan kauppakeikan jälkeen oli "öljy" lisääntynyt n. litralla. Vaihdoin toisen magneettiventtiilin, mutta asia on sen kanssa kokeilematta.

Link to comment

Ensin pitää tarkistaa, ettei ole tasavirtabensapumpun käyttöakseli vaihtovirtabensapumpussa. Pierburg bensapumpun pitäisi normaalisti kyllä melko maltillista painetta antaa. Linkin takana ohje myös akselin lyhennykseen, jos niin on pakko tehdä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...