Jump to content

T-1 vm70


Recommended Posts

Tässä taas niitä paljastavia valokuvia. Autokin on jälleen edennyt lähemmäksi katsastusta vaikkakin pikku murheitakin on ollut matkan varrella.

 

Silloin kun kone jumpattiin paikoilleen, ilmeni vasta koneen perään saannin jälkeen kytkin asetelman ja painelaakerin olevan eri paria keskenään..

konehan ei sitten pyörinyt ollenkaan. Kone takasin laittialle ja asetelman "keski-prikan" muokkaus käyntiin. Keskireikää suurennettiin sorvissa muistaakseni noin kolme milliä. Pirun kovaa tavaraa tuntui olevan, kun ei meinannut lastu kunnolla irtoavan. Seuraavana päivänä jatkettiin jumppaa ja kone saatiin paikoilleen ja pyörimään.

 

Pakoputkisto muokattiin lopullisesti sopivaksi nyt kun kone oli paikoillaan, muutettiin mutkia sen verran, että kaikki meni piiloon helmalinjan sisä- ja alapuolelle. Alkuperäisistä suunnitelmista poiketen, äänenvaimennin tuli kuljettajanpuolelle pyörän koteloon. Edellisissä kuvissa näkyvä Empin hide-out vaimennin nakattiin nurkkaan, koska se tuntui ahdistavan liikaa jarrupenkissä. Paikalleen asennettu vaimennin on läpivirtaavaa mallia oleva, ja muistaakseni se on T5 Volvon keskivaimennin joka jäi joskus multa ylimääräiseksi toisesta projektista. Äänet pysyi silti samalla tasolla kuin tuolla Empilläkin.

 

Jarrut on nyt myös saatu tehtyä loppuun. Tai ehkä se selviää vasta muutaman päivän päästä, onko järjestelmä kerännyt ilmaa jostakin. Kaikki jarruosat oli uusia jotka oli paikoilleen asennettu, paitsi se messinkinen T-haara takana. No kuten arvata saattaa, niin siitähän se rupesi sitten pissimään nesteitä pihalle ja hörppi ilmaa. Onneksi tallista löytyi purkuosana muutama vastaava T-haara ja se vaihdettiin. Tämän vaihdon jälkeen alkoi homma jälleen rokkaamaan ja jarrut saatiin ilmattua ja säädettyä.

 

Jarruja tehdessä huomasin kuljettajanpuolen eturenkaan klonksuavan ilkeästi. Lähempi tarkastelu paljasti, että ylempi tukivarsi tuntui väljältä.

Autossahan on kaikki pallonivelet uusittu ja madaltavat olka-akselit asennettuna. Akseli on Puma-merkkinen säädettävä. En tiedä miksi en tuota väljyyttä

ole aikaisemmin havainnut, mutta onneksi se tuli nyt vastaan, eikä vasta esim katsastuksessa tai liikenteessä vauhdissa.

 

Ei auttanut kuin purkaa tukivarsi irti ja ruveta ihmettelemään mistä vika johtui. Tukivarsi muljusi kuin se ei olisi ollut sisäpäästään millään tuettuna.

Purin varmuuden vuoksi myös toiselta puolelta tukivarren pois jotta pääsin mittaamaan laakerin ja sisemmän holkin oikean etäisyyden.

Jousipakka sidottiin surrilangalla kiinni toiseltapuolelta, jotta nippu ei aukene ja sitä vedettiin ulos putken sisältä. Näin saattiin lisää työskentely tilaa vasemmalle puolelle.

 

Jostakin syystä ulompi laakeri oli painunut noin 10mm sisäänpäin ja sisempi holkki oli jopa 40mm sisempänä kuin toisella puolella. Onneksi autolla ei oltu ajetu näillä asetuksilla, joten mitään ei ollut vielä rikkoutunut. Vedin ulomman laakerin kokonaan pihalle ja sain vetovasaralla naputeltua sisemmän holkin oikealle etäisyydelle. Laakeri takaisin ja tukivarren sovitus, nyt se tuntui jämäkältä ja vika oli poistettu.

 

Jonkin verran keula muuttui korkeamaksi tämän operaation myötä, mutta onneksi akseli on mallia säädettävä, joten saan katsastuksen jälkeen sitä saa laskettua alemmaksi. Tällä hetkellä umpion alareuna on 47 cm korkeudella, ja eturenkaina on matalat 145/65R15.

 

Tässä mennään siis tällä hetkellä..

 

Seuraavaksi on vuorossa sähkö puutteiden viimeistely, äänimerkin asentaminen, pissapojan kytkeminen ja raitisilmapuhaltimen asentaminen ja

tietty se kauan odotettu koeajo sessio..

 

Näillä mennään, palataan asiaan kun on taas jotain kerrottavaa!

post-82-0-35127900-1404110094_thumb.jpg

post-82-0-75398400-1404110197_thumb.jpg

post-82-0-00346900-1404110231_thumb.jpg

post-82-0-04101000-1404110270_thumb.jpg

post-82-0-94126500-1404110302_thumb.jpg

post-82-0-50622700-1404110360_thumb.jpg

post-82-0-58904400-1404111145_thumb.jpg

Edited by previa
Link to comment

Missä kävit penkittämässä?

 

Mulla on kaverilla tässä Nokialla itse tehty hydraulipenkki. Siinä on möhkön vaihteisto  kytketty vetoakseleilla hydraulipumppuihin joita sitten kuristetaan..

Laite on sen verran vielä kesken ja raakile, että sitä ei ole kytketty tietokoneeseen joten teholukemat ovat Esson-Baarin luokkaa vielä tässä vaiheessa.

 

Sisäänajoon ja säätämiseen jo erittäin toimiva kapine. Tällä hetkellä penkki antaa kyllä painearvoa hydrauliikasta paljonko kone jaksaa pumpata kuormitettuna.

 

Voin antaa yhteystiedot vaikka privana jos haluat lisää tietoa omistajalta.

 

-Pekka

Link to comment

Tänään on selätetty kaikki sähkö-ongelmat. Parkit toimii, pitkät valot vaihtuu viiksestä. Pyyhkijöissä pelaa kaksi nopeutta. Äänimerkki ok, pissapoika ok samoin raitisilma puhallin. Vilkutkin sain toimimaan.. Kyllä paloi taas tupakkia, vaikken poltakkaan heh hee..

 

tankkiin tankkasin 20 litraa ysikasia, kone lähtee hienosti avaimesta käymään. Vastaa kaasupolkimeen ja käy jopa tyhjäkäyntiä. Jonkin verran muuttui kaasareiden säädöt kun ne joutui purkamaan pois moottorin asennuksen yhteydessä.

 

vielä en ole ajanut metriäkään, Se olisi seuraavaksi sitten edessä. Eli koeajoa ka jarrujen hienosäätöä ennen konttorille menoa.

Link to comment

Kävin tänään katsastuskonttorilla. Tarkoituksena oli varata aika rekisteröinti katsastukselle.

kävin huhtikuussa tilaamassa autoon alkuperäiset mustat kilvet, ja niistä tuli aikanaan ilmoitus, että ovat saapuneet. Nyt sitten selvisikin, että saapuneissa kilvissä oli kaksi kirjainta väärinpäin.

kilvet oli tilattu kyllä niinkuin pitikin, mutta vankila oli toimittanut väärin... Nyt lähti uusi tilaus, koska en halua rekisteröidä autoa väliaikaisilla lapuilla. Odotellaan

Link to comment
  • 2 weeks later...

Katsastuskonttorilta soittelivat, että uudelleen tilatut kilvet olisi saapunut. Tällä kertaa on kirjaimetkin oikeassa järjestyksessä.

 

Postista kävin äsken noutamassa uuden bensapumpun ja tankin korkin sekä 009 Tyylisen uuden järjettömän virranjakajan. Täytyy ne vaihtaa vielä ja koittaa puhaltaa paineilmalla bensaputki puhtaaksi. Moottorissa on mystinen käyntihäiriö mikä ei oireillut jarrupenkissä.

Kone ky tyhjäkäyntiä ihan Ok, ja Se ottaa kierroksiakin kuormittamattomana loppuun saakka. Mutta kun lähtee ajamaan, tuntuu niinkuin kone ei saisi kunnolla polttoainetta.

 

Virranjakajan vaihdan lähinnä varmuuden vuoksi, epäilys on enempi bensan saannissa. Vanha pumppu vuotaa jonkin verran ja halpuutensa vuoksi Se on syytä vaihtaa. Konehuoneessa on poltto-aine suodatin joka näyttää puhtaalle, joten putkessa voi hyvinkin olla roska poikittain..

Link to comment
  • 3 weeks later...

Totuuden hetki olisi huomenna käsillä. Rekisteröinti aika on aamulle varattuna.

Käynti ongelma poistui lopullisesti kun kaasuttimet pestiin ultraäänipesurilla.

Nyt jaksaa mennä, eikä rupee röpöttämään. Ihmettelen miksi ei oireillut jarrupenkissä ollenkaan.

 

Valmishan tämä ei vielä ole, paljon on vielä tekemistä. Mutta toivotaan kuitenkin sen teknisesti olevan siinä kunnossa, että saadaan se kilpien väliin...

 

- Pekka

Link to comment

Tässä tuore kuva, jossa paikoillaan on vielä katsastuksessa käytetyt takavalon lissit ja rekisterikilven valo.

Kilpikin on vielä nippusiteillä kiinni.

 

Hiukan jännitti leimalla tuo auton korkeus, kallistuksen vakaajan alareunaan tulee nippanappa 70 mm.

Jarrudynolla pakoputken ulostulo ja puskurin raudat kolahtivat lattiaan. Nosturille ajattaessa etu kallistuksen vakaaja

työnsi edellään keskellä olleita kevintimiä..

post-82-0-55410000-1408525979_thumb.jpg

Edited by previa
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...