Jump to content
Sign in to follow this  
previa

T-1 vm70

Recommended Posts

Projekti on jälleen pyörähtänyt käyntiin useamman vuoden hiljaiselon jälkeen. Tässä suora laikkaus projektikertomuksen alusta yhdistyksen sivuilta vuodelta 2005.

 

"""Aloitetaan nyt sitte omalla projektilla:

 

Mul on ollu työnalla viimeiset kuusi vuotta kupla volkkari.

Ja se olisi edennyt jo kasaus vaiheeseen. Elikäs, lähtökohtana on vm 70 oleva kupla 1300cc tekniikalla.

Auto on vuonna 88 poistettu rekisteristä ja se on siitä lähtien ajelehtinut ees sun taas ja kokenut jos jonkinmoista. Auto on uutena ostettu Vaasasta ja sieltä minäkin sen hankin, ja jos nyt oikein olen papereita tulkinnut, niin minä olen auton toiseksi merkattava omistaja kuhan rekisteröinti tulee jooooossskus ajankohtaiseski.

 

Silloin kun hankin volkkarin itselleni, niin koppa oli juuri nostettu takaisin paikoilleen. Alusta on tehty nyt kokonaan uudelleen, se on puhallettu ja molemmat pohjan puolikkaat on vaihdettu, samoin etu kolmio. kaikki laakerit ja jarru kamppeet on uusia, samoin iskarit laatikon kannakkeet yms. Etuakseliksi on vaihdettu puma-merkkinen tehdasvalmisteinen korkeussäädettävä pukki. Koko alusta on maalattu mustalla kiiltävällä myrkky-maalilla ja alustan ja korin väliin vaihdettiin luonnollisesti uusi tiiviste.

 

Koppa on alaosastaan hiekkapuhallettu ja tarvittavat paikat on korjattu korjauspaloilla, koppa hiottiin kauttaaltaan pellille, niin sisältä kauin ulkoakin, nokkapellin ja moottoritilan seinämät puhallettiin samalla puhtaiksi.

 

Ovista poistettiin pikku-ikkunat, joten oviin tulee nyt kokolasit. Kaikki listan reijät on hitsattu umpeen samoin etuluukun kahva on poistettu. Myös puskurien kiinnitysreijät lokasuojista on poistettu, samoin vilkkujen reijät etulokareista. Takaa poistettiin samalla rekisterikilven valolippa ja lievä upotus.

 

Auton "rakentelu suuntana" on se perinteinen callook joka myös ähtärinä tunnetaan. Nykyään jos projektin aloittaisin uudelleen, niin vaalisin enenpi alkuperäistä. (niin se mieli muuttuu)

Autosta on siis kaikki kromi-osat poistettu, etuvalojen kehykset maalattiin korin väriin.

 

Tekniikka on myös saanut jotain osakseen, mut siitä myöhemmin lisää.. Samoin alustaan on tehty muutoksi jotta se olisi maan läheisempi.."""

 

Noilla sanoilla projektikertomus alkoi siis vuonna 2005. Monet varmaan muistaa, että kyseinen aihio on ollut täälläkin moneen otteeseen myynnissä. Noh, ehkä minun onnekseni kukaan ei sitä ole huolinut ja auto on saanut maata rauhassa tallissa pölyyntymässä. Nyt se on sitten tuupattu viiden vuoden tauon jälkeen pihalle heinäkuussa 2013.

 

Pöly kerros auton päällä ja sisällä oli melkoinen, mutta pesemällä tuttu väri saatiin jälleen loistamaan.

 

tekemättömiä asioita tässä vaiheessa:

- Sähköt puuttuu

- Kattoverhoilu ja äänieristys puuttuu

- Ikkunoiden asennus

- Penkkien ja pahvien paikooilleen asennus

- Kaasupoljin ja vaijeri puuttuu

- Jarruneste puuttuu

- Keulan ylösnosto tekemättä, tässä vaiheessa maavara vain 6,2mm (säätöakseli jumissa ala-asennossa)

- Koneen perään laitto, tosin kone on avattava vielä ennen, koska on seissyt jo useamman vuoden.

 

lisään tähän nyt kuvia sanunnaisessa järjestyksessä

post-170-1388836881377_thumb.jpg

post-170-13888368813967_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Nyt seuraavaksi homma etenee jo tähän päivään..

 

Eli auto kaivettiin tallista pihalle heinäkuussa 2013 ja päältä ja sisältä pestiin viiden vuoden pölyt pois.

 

- Sähkötyöt aloitettiin alusta, vanhat johdotukset purettiin/revittiin pois. Uusi johtosarja tehtiin pojan kanssa metritavarasta johtokerrallaan uusiksi. Meillä oli tallinseinälle printattu sähkökuva ja kahdesta samanikäisestä autosta puretut sähkösarjat lattialla mallina. Molemmissa purkusarjoissa oli diaknostiikkapistokkeet moottoritilassa sekoittamassa ajatusta. Uuteen sarjaan emme sitä enää rakentaneet takaisin. Uusi sarja on tehty siten, että jokainen johto on erivärinen ja ne on niputettu kutistesukalla nippuun. Valoille menevät hohdot on suojattu lokareiden alla lisäksi muoviputkella. todellisuudessa tästä johtosarjasta tuli lähes saman hintainen kuin olisi tilannut suoraan valmiin sarjan.. mutta tämä on kait sitä nimenomaista harrastamista. Oppihan poika samalla miten johtoa pujotetaan sukkaan ja kuinka sitä kutistetaan.

 

- Nokkapellin alusen siistin samalla, laitoin polttoaineputket ja sähköjohdot kulkemaan siististi.

 

- Tänään 13.8 homma jatkuu sisustan äänieristyksellä ennen verhoilujen asentamista. Autoon asennetaan sen jälkeen uusi musta kattovinyyli. Vinyylin olin tilannut jo vuonna 2006 HotMatsilta Vaasasta. Aikaslailla siinä oli ryppyjä kun vinyyli leviteltiin kaolle oikenemaan. Verhoilu on nyt ollut kuukauden päivät katolla ja aika hyvin se on oijennut. Autostahan tulee sisältä kokonaan musta. Autossa on musta lattiamattosarja, mustat ovi- ja kylkipahvit, mustat takaverhoilut sekä musta kattovinyyli. Penkitkin ova mustaa keinonahkaa ja plyysiä. Ne ovat volkkarin alkuperäiset korkeaselkänojaiset.

 

- eli siis sisustan pitäisi olla valmis elokuun loppuun mennessä ja tummennettu ikkunasarja paikoillaan..

Share this post


Link to post

Nyt jännittää jo itseänikin, että kuinka pitkälle innostus tälläkertaa riittää.

Mutta toisaalta, hiljaa hyvä itselle tulee ja laitetaan sitten välillä taas talliin pölyyntymään jos ei valmiiksi tule tälläkään kertaa.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kattoverhoilu roikkuu jo hahmollaan. TMI:n valmistama vinyyli tuntuu venyvän hyvin joka suuntaan. Kiinnitystankojen kanssa joutui hetken miettimään mihin järjestykseen nen laitetaan. Samoin verhoilu meni ensin väärinpäin. verhoilun ja katon väliin liimattiin noin 6-7mm paksua vaahtomuovia, missä on valkoinen kangas toisella puolen ja musta kangas toisella puolella. Uskomaton vaikutus miten pellin soiminen loppui heti sen liimaamisen myötä. Vinyyli jätettiin vielä suoristumaan ennen lopullista asennusta, se liimattiin etuikkunan keskeltä ja takaikkunan keskeltä vasta kiinni.

 

Meneekö sisävalon johto A-pilaria pitkin alas? Valon johto oli unohtunut asentaa johdotusta tehdessä, joten se pitää käydä tänään pujottamassa paikoilleen.

 

Pari räpsyä liitteenä..

post-170-13888368855892_thumb.jpg

post-170-13888368855991_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Meneekö sisävalon johto A-pilaria pitkin alas?

Ainakin vanhemmissa menee, joten oletan että tuossakin.

Share this post


Link to post

Saabin jalkkis-vanne näyttää hyvältä. Samojen vanteiden käyttö ollut itselläkin mielessä 411:ssä. Vanteita on paljon liikkeellä eikä ne ole hinnalla pilattuja. Alkuperäisiä pultteja vaan on vaikeampi saada.

Share this post


Link to post
Saabin jalkkis-vanne näyttää hyvältä. Samojen vanteiden käyttö ollut itselläkin mielessä 411:ssä. Vanteita on paljon liikkeellä eikä ne ole hinnalla pilattuja. Alkuperäisiä pultteja vaan on vaikeampi saada.

 

Pulteille on ollut kotimaista uustuotantoa. En tiedä onko enää, mutta saab-clubin foorumista selvinnee.

 

t. Mika

Share this post


Link to post

Eilen jatkettiin kattovinyylin laittoa, toinen puoli alkaa olemaan valmis.

Tänään jatketaan kuskinpuolen kiristelyä ja reunojen liimausta. Voi olla, että asennamme osan ikkunoistakin jo tänään paikoilleen... Yes! se siis edistyy sittenkin.

 

Ajovaloumpiot asensin takaisin, nyt sain ne suoraan. Joutui molempiin umpioihin poraamaan uudet kiinnitys reijät.

Toisesta umpiosta puuttuu vielä H4 polttimo ja molemmista puuttuvat parkkipolttimot kantoineen, eli täytynee poiketa Motonetissa katsomassa löytyisikö sieltä kantoja noihin Golfin umpioihin.

 

Rekisterikilpeä varten täytyy hakea pianosaranaa jostakin pätkä, tai sitten ostan pienet rosteriset saranat kilven pidikkeen kulmiin. Eli etukilpi tulee etupuskurin alle roikkumaan. Saranat siksi, että kilven alaosa jää niin alas roukkumaan ettei olisi heti mutkalla.

 

Takarekkaria varten ostin Motonetin mopo-osastolta ledi-kiinnityspultit, kilpi tulee takanakin puskuriin kiinni. Sitten joskus.

 

kuvia mahdollisesti jo illalla mikäli laseja paikoillaan.

Share this post


Link to post

Muutama ryppy jäi vielä kiristettäväksi takanurkkiin. Tuota takaseinän ja pyöränkoteloiden kangasverhoiluita ei ole vielä liimattu kiinni, siksi ne kuvissa vielä löysän näköisiä.

Share this post


Link to post

Ikkunat menivät yllättävän helposti paikoilleen. Takalasi jäi vielä asentamatta, koska tiiviste oli liian pitkä. Se on todennäköisesti vuosimallista 73 tai 74. Täytyy käydä lasiliikkeessä kysymässä, josko ne voisivat lyhentää tuon tiivisteen oikeaan mittaan, ettei tarvitsisi tilata sen takia uutta.

 

Ajovalot saivat sisäänsä h4 polttomot sekä palkkipolttot pohjineen. Löysin samalla tallin hyllyltä jemmasta uudet kromiset kehykset ilman säätöreikiä.

 

Penkkisarjan kävin samalla kaivamassa varastosta esille, kunhan saan takalasin paikoilleen niin kasaan penkit auton sisälle.

post-170-13888369005617_thumb.jpg

post-170-13888369005724_thumb.jpg

post-170-13888369005899_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Takapenkki ja takaikkuna paikoillaan. Etuturvavyöt pitäisi kiinnitellä seuraavaksi, niin voisi sitten nostaa etupenkitkin paikoilleen

post-170-13888369070943_thumb.jpg

post-170-13888369071072_thumb.jpg

post-170-13888369071254_thumb.jpg

post-170-13888369071338_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Turvavyöt on nyt eteen asennettu ja pakkohan se oli käydä hakemassa toinen etupenkkikin jo paikoilleen.

 

älytön tuuri on käynyt, kun hiiret ei oo syöny penkkien verhoiluita säilytyksen aikana.

post-170-13888369078212_thumb.jpg

post-170-13888369078342_thumb.jpg

post-170-13888369078429_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Sehän on valmistumaan päin. Mukava kasailla maalattuun koriin osia kiinni. Liekkö etulokarit eri paria vai etupuskuri vinossa mutta näyttäisi että toinen etuvalo perinteisesti korkeammalla kuin toinen ?

Share this post


Link to post

lokarit ovat alkuperäiset ja samaa paria. Tässä tapauksessa puskuri on vielä vinossa ja se kiertää toisesta reunasta ulospäin. Joudun sen kiinnitystä vielä muuttamaan ja korjaan sen samalla kun puran jumiutuneen säätöakselin. Akseli on jumiutunut ala-asentoon eikä suostu nousemaan ylös.

Share this post


Link to post

Asennettiin pojan kanssa kuskin penkkikin tänään paikoilleen. Sisustasta ei ihan hirveästi enää puutu.

Kuljettajan puoleinen aurinkolippa puuttuu, koska se peilin viereinen muovikiinnike on vielä hukassa.

Takaturvavöiden rullat on kiinnittämättä, mutta ne laitetaan nyt seuraavaksi. Vaihdan samalla taakse toiset renkaat, kuvia niistä saattaakin olla jo aikaisemmissa kuvissa eli levitetyt mustaksi pulverimaalatut peltivanteet alkuperäsillä kromikapseleilla.

post-170-13888369081747_thumb.jpg

post-170-13888369081968_thumb.jpg

post-170-13888369082061_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Tässä vielä "nostalgia kuva" projektin alkuvaiheilta kun auto oli juuri haettu maalarilta kotio.

Kuvassa tuo samainen 13v poika kuin tuossa yläkuvassa on nyt tässä lippis päässä isosiskonsa kanssa.

post-170-1388836908215_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Tänään asennettu astinlaudat ja vaihdettu takarenkaat.

Etuakselia sain nostettua noin 10 cm, jostakin syystä auto on hiukan kallellaan kuskinpuolelle, syytä en vielä löytänyt. Etupuskuri pitäisi olla nyt suorassa suhteessa ajovaloihin.

Ajovaloumpion alareunasta maahan on nyt 42 cm. Edessä tällä hetkellä 145/65R15, joten leimalle kun vaihtaa 165R15 renkaat, niin pitäisi 50 cm mitta olla hyvinkin lähellä.

 

Kertokaas viisaat miten nuo jarruvalokytkimet kytketään? vai riittääkö, että vain toinen kytketään käyttöön?

alla kuva pääsylinteristä jossa kaksi painekytkintä.

post-170-1388836908813_thumb.jpg

post-170-13888369088247_thumb.jpg

post-170-13888369089803_thumb.jpg

post-170-13888369089901_thumb.jpg

post-170-13888369089994_thumb.jpg

Share this post


Link to post
miten nuo jarruvalokytkimet kytketään? vai riittääkö, että vain toinen kytketään käyttöön?

Riittää hyvin että kytkee vain toisen.

Share this post


Link to post
Edessä tällä hetkellä 145/65R15, joten leimalle kun vaihtaa 165R15 renkaat, niin pitäisi 50 cm mitta olla hyvinkin lähellä.

 

Moikka!

 

Mulla myös edessä 145/65-15 ja katsastusta varten 165-15. Voin lainata noita katsastusrenkaita, jos sulta ei omasta takaa löydy. Ovat kuitenkin lähes ajamattomat siisteillä 5.5" vanteilla olevat. Nokialla ei yleensä ole ollut pulaa renkaista... :-)

 

t. Mika

Share this post


Link to post

Kiitos Mika tarjouksesta, täytyy soitella kun leima on joskus ajankohtainen.

 

En muista löytyykö multa valmiina pyöriä itseltä. Taitaa olla 165R15 renkaat noilla Saabin vanteilla tällähetkellä.

 

-Pekka

Share this post


Link to post

 

Alkuperäiset rekisteri kilvet tilattu tänään.. Nyt olisi sitten 3 kk aikaa saada auto siihen kuntoon, että voi tilata rekisteröinti katsastuksen

 

huh huh

Share this post


Link to post

Pakko kai se on alkaa tekemään, jos meinaa saada auton kilpien väliin heinäkuun loppuun mennessä.

Osia on tullut tilailtua ja niitä on saapunutkin jo jotain tontille.

 

Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus kone jarruttaa penkissä, mikäli se jää ehjäksi niin pukkaan sen samalla paikoilleen.

Eteen asentaa 19mm vakaajatanko ja tehdä jarrut loppuun. Sekä kiinnittää takaturvavöiden rullat kiinni.

 

Pikku hiljaa, pikku hiljaa

Share this post


Link to post

Tässä muutama räpsy viikonlopulta.. Hirveesti auto ei edennyt, kun kaasareiden kanssa menei enenpi aikaa kun oli budjetoitu.

Mut pääasia on, että kone jäi ehjäksi, se käy kohtuu nätisti jopa tyhjäkäyntiä ja kaasarit saatiin kohtuu hyvin synkattua.

 

Moottori menee ens talven aikana kokonaan uusiksi, joten tällä mosalla olisi tarkoitus käydä leimalla ja ajaa muutama lenkki kylällä loppukesän aikana. Tätä ei siis penkitetty huimien teholukemien takia, vaan lähinnä se testattiin pitkän seisotuksen takia ja samalla säädettiiin venttiilit yms ja tehtiin huolto.

 

Muutama osa puute tuli yllätyksenä kun kaivelin tallin hyllyjä, esin auton orkkislukot on kadonnut. Avaimet on onneks ollut kokoajan virtalukossa roikkumassa. Kaasupolkimesta puuttuu jousi kokonaan ja kaasuvaijeri oli liian lyhyt.

 

Etuvakaajan kiinnitys pannatkin uupui, joten tilasin uudet.

Jouduin asentamaan etuvilkut takaisin lokareiden päälle, harmitti ihan vietävästi porata reijät takaisin. Pudotinjoskus neljä vuotta sitten spray-purkin tallin hyllystä alas ja se tietty putosi juuri lokari päälle ja siihen kohtaan mistä oli reikä aikanaan

hitsattu umpeen. Ohkainen kitti halkesi ja en keksinyt miten sen olisi siististi korjannut. Tuo auton väri ei ole suoraan värikartasta, joten oikean sävyn löytäminen olisi ollut hankalaa.. nooh, nyt on vilkkuja sitten puskurissa ja lokarin päällä.

 

Kuvissa näkyvä rekisteri kilpi ei ole tämän auton kilpi ollenkaan, olen vain sen avulla mallaillut kilven paikkaa. Takakilven päädyin asentamaan puskurin keskelle, hieman keskilinjan alapuolelle. Kilven valaistus hoidetaan kiinnityspulteissa olevilla kirkkailla ledeillä.

 

Näillä mennään ja sähköjä olisi tarkoitus viimeistellä arki-iltaisin.

post-82-0-58914800-1401105795_thumb.jpg

post-82-0-99503200-1401105825_thumb.jpg

post-82-0-95578700-1401105858_thumb.jpg

post-82-0-05168800-1401105893_thumb.jpg

post-82-0-88355600-1401105926_thumb.jpg

post-82-0-10788700-1401105955_thumb.jpg

post-82-0-37661500-1401105984_thumb.jpg

post-82-0-09019200-1401106007_thumb.jpg

post-82-0-93491200-1401106044_thumb.jpg

post-82-0-42354600-1401106289_thumb.jpg

Edited by previa

Share this post


Link to post

Sähkötyöt edennyt tänään. Etu- ja takavalot palaa, kilvenvalo Ok.

Hätävilkut pelaa, vilkku vasemmalle pelaa, mutta oikealle Ei.

pitkien vilautus ei toimi.. Pyyhkijät toimii

 

töötti ja pissapoika vielä kytkemättä, samoin startin johdot puuttuu.

 

huh huh, kai Se tästä pikkuhiljaa

Share this post


Link to post

kertokaapas viiisaammat miksi mun vilkku ei toimi oikealle puolelle.

hätävilkut toimii molemmille puolille Ok, mutta kun viiksestä laittaa vilkun oikealle puolelle

Releen naksutus loppuu ja vilkut palaa vasemmalla puolella yhtäjaksoisti.

 

Joku johto on vissiin väärinpäin, pitkien vilautuskaan ei toimi vielä. Rattiakseli ja sen johtosarja on muistaakseni 72 tai 73.

 

Ideoita? vilkun rele on musta jossa on kolme nastaa pohjassa.

 

-P

Share this post


Link to post

Vilkunviikseltä tulee kaksi mustavalkoista johtoa, koetappas vaihtaa niiden paikkaa.

Share this post


Link to post

Vilkunviikseltä tulee kaksi mustavalkoista johtoa, koetappas vaihtaa niiden paikkaa.

nämä täytt vielä tarkastaa, mielstäni olen kaikki jo mitannut ja kokeillut, mut voi olla, että rupee jo menemään johdot itselläkin sekaisin

Share this post


Link to post

Kone on vihdoinkin auton perässä. Putkisto tehtiin paikan päällä siten, että menee helman alle piiloon. Ainoastaan putken ulostulo kurkkaa vasemmalta puolelta suoraan taaksepäin. Samalla vaihdoin vaihdelaatikkoon öljyt, autollahan on ajettu viimeksi vuonna 1988. Askia ei muun kunnostuksen yhteydessä avattu, maalattiin vaan päältäpäin mustaksi.

 

jäykemmän etuvakaajan laitoin myös paikalleen, sekä väliaikaisen kilven valon taakse. Katsastuksessa eivät kuulemma hyväksy ledi pultteja kilpi valoiksi. Teen muutoksen sitten takaisin jos leima heltiää... Juhannuksen jälkeen jatkan jarrujen säätöä ja nesteytystä. Valokuvien lisäys ei taida onnistua kännykästä käsin? Noh, mä lisään niitä sitten kun jaksan availla tietokoneen..

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...