Jump to content

Kysymyksiä pohjalevyn kunnostuksesta


sami55

Recommended Posts

Hei,

 

Kupla purettu alustan osalta niin pitkälle kuin se ilman rälläkkää onnistuu. Nyt on käynyt ilmeiseksi, että ainakin toinen pohjalevy on uusittava, mutta vaihdan todennäköisesti molemmat. Samalla pitäisi käydä läpi tsekata runkopalkki. Tähän tilanteeseen olisi seuraavat kysymykset:

 

1) Miten kokonainen pohjalevyn puoliska kannattaa vaihtaa?

Löysin Youtubesta ohjeistusta, jonka mukaan pitää ottaa kaikenlaisia mittoja reikien kohdista sekä suoraan että ristimittaan. Tämän perusteella uusi levy paikalleen ja vaadittavista kohdista muokaten. Sitä ennen tietysti vanha irti pistehitseistä jne.

 

2) Jos runkopalkin tai napoleonin hatun kierteet on pilalla tai lähes pilalla, niin miten kannattaa toimia?

Käytännössä kierteet näyttävät aika pahasti ruostuneilta. Pultit irtosi ihan OK, mutta en oikein viitsisi noille kierteille laittaa mitään, koska esim. etuakselin kiinnitys lienee varsin keskeinen osa auton alustaa. Sama pätee tietysti myös korin kiinnitystä edestä, jotka ymmärtääkseni kiinnittyvät tuohon napoleonin hattuun. Pitääko vaihtaa koko runkopalkki tai hattu, vai voiko asian korjata jotenkin muuten.

 

3) Jos päädyn vaihtamaan runkopalkin joko kokonaan, pelkän aluslevyn tai napoleonin, niin miten sen kanssa kannattaa tehdä?

Koko runkopalkin vaihtamiseen löytyy palstalta ohjeistusta, mutta mites pelkän aluslevyn tai napoleonin kanssa?

 

Kokeilin etsiä palstalta, mutta en löytänyt sopivaa keskustelua. Jos jollakin on kokemusta, niin kuulen mielelläni vinkkejä. Olen hitsannut viimeksi 15 vuotiaana (eli 20 vuotta sitten), joten mikään ammattilainen en ole. Meinaan kuitenkin opetella ja tehdä mahdollisimman paljon itse. Jos se jotain auttaa, niin auto on T1 -69 1300.

Link to comment
Guest Restoration Panels

2.) napoleonin päissä ei ole kierteitä, vaan ne on korin puolella. Etuakselin kierteisiin voisi laittaa helicoilit tai vastaavat?

 

 

Hei,

 

Kupla purettu alustan osalta niin pitkälle kuin se ilman rälläkkää onnistuu. Nyt on käynyt ilmeiseksi, että ainakin toinen pohjalevy on uusittava, mutta vaihdan todennäköisesti molemmat. Samalla pitäisi käydä läpi tsekata runkopalkki. Tähän tilanteeseen olisi seuraavat kysymykset:

 

1) Miten kokonainen pohjalevyn puoliska kannattaa vaihtaa?

Löysin Youtubesta ohjeistusta, jonka mukaan pitää ottaa kaikenlaisia mittoja reikien kohdista sekä suoraan että ristimittaan. Tämän perusteella uusi levy paikalleen ja vaadittavista kohdista muokaten. Sitä ennen tietysti vanha irti pistehitseistä jne.

 

2) Jos runkopalkin tai napoleonin hatun kierteet on pilalla tai lähes pilalla, niin miten kannattaa toimia?

Käytännössä kierteet näyttävät aika pahasti ruostuneilta. Pultit irtosi ihan OK, mutta en oikein viitsisi noille kierteille laittaa mitään, koska esim. etuakselin kiinnitys lienee varsin keskeinen osa auton alustaa. Sama pätee tietysti myös korin kiinnitystä edestä, jotka ymmärtääkseni kiinnittyvät tuohon napoleonin hattuun. Pitääko vaihtaa koko runkopalkki tai hattu, vai voiko asian korjata jotenkin muuten.

 

3) Jos päädyn vaihtamaan runkopalkin joko kokonaan, pelkän aluslevyn tai napoleonin, niin miten sen kanssa kannattaa tehdä?

Koko runkopalkin vaihtamiseen löytyy palstalta ohjeistusta, mutta mites pelkän aluslevyn tai napoleonin kanssa?

 

Kokeilin etsiä palstalta, mutta en löytänyt sopivaa keskustelua. Jos jollakin on kokemusta, niin kuulen mielelläni vinkkejä. Olen hitsannut viimeksi 15 vuotiaana (eli 20 vuotta sitten), joten mikään ammattilainen en ole. Meinaan kuitenkin opetella ja tehdä mahdollisimman paljon itse. Jos se jotain auttaa, niin auto on T1 -69 1300.

Link to comment

2) Jos runkopalkin tai napoleonin hatun kierteet on pilalla tai lähes pilalla, niin miten kannattaa toimia?

Käytännössä kierteet näyttävät aika pahasti ruostuneilta. Pultit irtosi ihan OK, mutta en oikein viitsisi noille kierteille laittaa mitään, koska esim. etuakselin kiinnitys lienee varsin keskeinen osa auton alustaa. Sama pätee tietysti myös korin kiinnitystä edestä, jotka ymmärtääkseni kiinnittyvät tuohon napoleonin hattuun. Pitääko vaihtaa koko runkopalkki tai hattu, vai voiko asian korjata jotenkin muuten.

.

Usein ruosteisen kierteen kunnostamiseen riittää kierteen putsaus kierretapilla.

Tarkoitatko korin etummaisilla kiinnityksillä yläpuolelta varapyöräkotelosta tulevia pultteja? Ne on kiinni etuakselissa, jossa kierre niille.

Link to comment

1.)Itse mittailin vanhasta pohjalevystä leveyksiä ja penkin kiinnikkeitä (käytin vanhat penkin etukiinnikkeet) sit pilkoin vanhat lattialle ja sit uusien kimppuun.

Leveyttä otin mitalla,samalta se näytti uusilla pelleillä,lopuksi soviteltiin koria takasin ja kävyllä jyrsi kiinnitys reijät kohilleen.

3.)Termit ei oo mulle kauheen tuttui,mut jos napoleonin hattu tarkoittaa tota poikittaista eturunkopalkkia niin vanhasta otin taas mittoja ja sit sovitin uuden ja pyrin laittaa suoraankulmaan runkotunneliin nähden.

Ja eikös ne pultit mee vaan noista päistä läpi koriin?*muisti pätkii*

 

Ps.Ei ollu itelläkään juuri mitää kokemusta hitsaamisesta sen enempiä auton tuunailemisestakaan mut on toi hyvin kaks kesää sen jälkeen pelittäny=)

post-7485-13888370070192_thumb.jpg

Link to comment

Kuuluuko tuossa etuakselin kiinnityksen takana, tunnelin ja kolmiopellin välissä olla tuota rakoa, joka esim. HBR:n kuvassakin on. Itsellä nimittäin on molemmin puolin rako, joka näyttää siltä, että olisi ikään kuin ruostunut puhki. Pitääkö siitä olla huolissaan, vai kuuluuko sen olla noin. En ole vielä päässyt puhaltamaan tuota kohtaa, joten on ruosteen ja **skan peitossa. Voisin laittaa kuvan jahka ehdin tallille.

 

Tuo helicoil näyttäisi aika lupaavalta ratkaisulta, jos kierteet ovat menneet. En sitten tiedä uskaltaisinko etuakselia laittaa niiden avulla kiinni, mutta muissa vähemmän kriittisissä paikoissa ainakin. Täällä näytti olevan hyvä video aiheeseen liittyen: http://www.youtube.com/watch?v=79IYC4L68LU.

Link to comment
Kuuluuko tuossa etuakselin kiinnityksen takana, tunnelin ja kolmiopellin välissä olla tuota rakoa, joka esim. HBR:n kuvassakin on. Itsellä nimittäin on molemmin puolin rako, joka näyttää siltä, että olisi ikään kuin ruostunut puhki. Pitääkö siitä olla huolissaan, vai kuuluuko sen olla noin. En ole vielä päässyt puhaltamaan tuota kohtaa, joten on ruosteen ja **skan peitossa. Voisin laittaa kuvan jahka ehdin tallille.

 

Joo toi etukolmio ei ollu parhaimmassa kunnossa,kuva otettu ennen reikien hitsaamista.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...