Ronis Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Morjensta, 1600 koneella ensimmäinen kesä ajeltu ja kaipais kupla vähän lisää potkua Tässä talven mittaan purkanu koneen (AS-41) ja hommattu jo valmiiks omien kierojen kansien tilalle palstalta löydetyt vakio 2r kannet jotka oli koneistettu 94mm putkille ja palotiloja alettu muotoileen. Nyt kun pitäis kohta alkaa osia tilaamaan nii herää kysymys että minkä nokan laittais? Vakio ei varmaankaan toimi tuossa tulevassa 94x69 koneessa? Oisko toimiva tuo SCATin C35? Kaipaisko kannet isompia venttileitä? Minkälaiseks nuo palotilat on yleensä muotoiltu? Kone tulossa katukäyttöön ja kierrokset max 5000-6000rpm ja alhaalta sais vedot lähtee. :) Kiitokset jo etukäteen ja kaikki vinkit on tervetulleita. -Ronis Quote Link to comment
-Alex- Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Laittaisin n . 280-290 asteisen nokka-akselin, esim. juuri tuo C35 tai englen W110 noin 9:1 puristus suhteen ja 1.3-1.5mm dekin kera. Vakioventtiileillä pärjää aina n. 100 hv asti, mutta suosittelen 40x35,5 venttiileitä jos tehonnälkä pian kasvaa ja koneeseen tulee 2 x tuplakaasarit. Jos palotiloja ja kanavia vielä haluaa työstää, kannattaa käyttää jollain kansiviilarilla joka tietää mitä tekee. Itse toki voi siistiä kanavat sievästi Quote Link to comment
vwagen Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 Miksi vakio nokka-akseli ei toimis?Ei tilavuuden suurentaminen nokan toimintaa huononna,jos rakenteilla on alhaalta vääntävä moottori jonka ei tarvitse kiertää vakiota enempää niin vakionokka on erittäin hyvä vaihtoehto. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 19, 2014 Share Posted January 19, 2014 (edited) Tuolla on varsin hyvin onnistuneen 1915 katukoneen resepti, joka jäi vielä alkuperäsen näköseksi päälepäin Saa käyttää, muttei ole pakko Edited January 19, 2014 by P_Valtonen Quote Link to comment
Ronis Posted January 20, 2014 Author Share Posted January 20, 2014 Miksi vakio nokka-akseli ei toimis?Ei tilavuuden suurentaminen nokan toimintaa huononna,jos rakenteilla on alhaalta vääntävä moottori jonka ei tarvitse kiertää vakiota enempää niin vakionokka on erittäin hyvä vaihtoehto. Tässä mietiskelinkin että toimisko vakionokka vai pitääkö vaihtaa. Tuolla on varsin hyvin onnistuneen 1915 katukoneen resepti, joka jäi vielä alkuperäsen näköseksi päälepäin Saa käyttää, muttei ole pakko Melkeen samaa reseptiä itekki miettiny. Voipi olla että tulee tuollanen. Kiitokset vastauksista. Quote Link to comment
NordBling Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Paljonko vakionokassa on nostoa? Ei oo tullu koskaan mitattua. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Paljonko vakionokassa on nostoa? Ei oo tullu koskaan mitattua. Tuossa jonka mittasin äsken suuruusluokkaa 7mm Quote Link to comment
WESTY Posted January 20, 2014 Share Posted January 20, 2014 Mulle tulossa 76X92 "vakio" kone, nokka on alkuperäinen 1600cc,siksi vakio nokka että ajoominaisuudet nurkka ajossa parhaimmat. kanget H, kannet vakio venoilla mutta ihan pikkuisen hipistelty, keinut vakiot tässä vaiheessa lämmönvaihtimet ja vaimennin http://www.justkampers.com/stainless-steel-silencer-for-1300cc-1600cc-vw-beetles-1965-1998.html Kaasutin/kaasuttimet vielä mietinnässä olis 34nen, 35set tai nelikymppiset. Eniten kiinnostaisi 34nen alkuperäisen ulkoasun takia. Näillä olisi tavoite saada hyvin toimiva kesä käyttö/harraste autonmoottori. T.PETE. Quote Link to comment
Jarmo Lummi Posted January 28, 2014 Share Posted January 28, 2014 (edited) Vakio nokka + 1,25 keinut jos vakiotyylisillä kansilla( 8-8,5:1puristuksilla) pikkuputsauksella kanavissa. Vakio seeteihin saa sovitettua myös pikkuisen isommat venttiilit rosterivenat nykybensalle paremmat, kanavatyöt tehdä sovittaen osat hyvin ja jouhevasti kiillottaen pakopuolen kanavista kiiltäviksi ja myös imupuolen mutta imupuoli vielä hiekkapuhaltaa/kuulapuhaltaa sameaksi pinnalta ja sama imusarjoihin yms., seetityöt, uudet venajouset jäykemmät yksinkertaiset tai miedot tuplajouset siis ei liian kireet. Vauhtipyörä, kampiakseli, hihnapyörä tasapainottaa kaikkine rattaineen + erikseen siihen painottaa vielä paineasetelma kytkimestä jos joskus pitää vaihtaa niin tarvii vaan si tasapainottaa paineasetelma ( ei ne oo tarpeeksihyvi tasapainossa jos hyvää haluaa ). Öljytilavuus kasvattaa, FF + suodatinjalka. 34mm vakiokaasarilla toimii jos suuttimia isontaa sekä sisäkurkkua 1-2mm. Progressiivinen toimii erinomaisesti W100 + 1,25 keikkujen kanssa. Käärmeenpesä 1,1/2 -1,5/8 + hyvä virtaava äänenvaimennin / putkisto mutta ei tarvi olla kuin 1,3/4-1,7/8 kokoluokkaa ( alle 2" menee hyvin ) puristuksiksi 9:1 kaikki jäähdytyspellit kiinni. Kaikki koneistukset ja mittaukset sekä sovitukset tarkasti, ammattitaidolla, harkiten ja tutkien yhteensopivuus. Vakiokannet ei kestä hurjaa työstöö/laskemista 94kokoluokan männille eli puristuksissa ja muissa osissa järki. 6000rpm raja ihan järkevä jos vakiokampiakseli ilman vastapainoja mutta tasapainotus on järkevää. Kampiakseli kiilloittaa peiliksi ja kiertokanget kiillottaa peiliksi ja sen jälkeen painottaa samanpainoisiksi niinku männättkin ja tasapainottaa yms. Jos kerran hyvää edukkaasti meinaa. 26mm öljypumppu yms... Web-Cam 86 tai 119 Edited January 28, 2014 by Jarmo Lummi Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.